webForumDet fria alternativet

Mobbing!!

Politik & samhälle

32 svar · 614 visningar · startad av Tengblad · sida 2 av 2

Frågan, av Tengblad

\Ahhhhhhhh\ x( jag blir så (ursäkta mitt språk) jävla arg! Jag har en lillasyster som är 12år, som blir mobbad i skolan utav en kille. Detta har hållit på i snart över ett år och ingenting händer. Varken skolan eller hans föräldrar verkar vilja göra nått åt det. Killen är delvis fysiksvåldsam i skolan och han säger diverse "otäcka" saker till henne. Han sitter också och tjuvringer konstant till

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Tack Petra, det ska jag göra :)

------------------
[BigCats] - En sida om världens vackraste djur!

"Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt av skit"

Medlem sedan aug. 2000190 inlägg

Om inget annat hjälper - gör en polisanmälan.

Alternativt skulle jag, om jag var i er situation, försöka att byta till en friskola.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

"Personligen skulle jag slå ner tänderna i halsen på honom, vilket givetvis är fel men helt klart värt det..."

f.e.l....?
Does not compute...

Nä jag vet inte riktigt vad du ska göra förutom att få skolan att göra nått, och gör dom inget så hittar dom deras namn i Aftonbladet under rubriken "12 årig flicka mobbad, skolstyrelsen gör ingenting - inkompetens?".

Fan då får man inte ge en liten mobbar jävel på käften nu för tiden ens?

Jag hadde en som gillade att mobbas el. retas eller vafan man nu ska kalla det i högstadiet, så när han försökte jävlas med mig så fick han en smäll, bästa var den gången då vi satt utanför klassrummet, då han började tog jag och drämde in mitt knä i sidan av hans, det gör ont som f*n ska jag säga.

------------------
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning.
http://forums.planetdivine-shadow.com

[Redigerat av His Divine Shadow den 31 aug 2001]

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

I mina barns skola har dom antimobbningsgrupper med lärare och elever men ändå så försökte en flicka att ta sitt liv i våras pga mobbing, flickans föräldrar gjorde polisanmälan och det blev ett herrans rabalder. Helt rätt tycker jag, mycket vill skolan skyla över för att inte få dålig PR men har ni påtalat för rektor och skolledning och inget händer så är en polisanmälan mot SKOLAN det enda rätta. Det måste fram att olagliheter förekommer innan något allvarligt händer.
Pojken ifråga behöver med all sannolikhet hjälp och det är skolans skyldighet att se till att detta görs.

Webmaster:
Varför skall flickan byta skola? Hon är offer och skall inte straffas.

------------------
Utan signatur för tillfället.

[Redigerat av JaktJanne den 31 aug 2001]

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Steg1: Prata med hans färldrar
Steg2: Prata med skolan
Steg3: Polisanmälan
Steg4: Hota grabbenn du är förmodligen äldre än honom...
Steg5: "Gyttorps-femma" ;)

Min syster blev mobbad(retad) än kortare tid när hon var liten. Mor och far bjöd hem deras föräldrar och barn och satt och pratade med dem, sen var allt coolugnt... :)

------------------
-nipp-

Min syster blev mobbad(retad) än kortare tid när hon var liten. Mor och far bjöd hem deras föräldrar och barn och satt och pratade med dem, sen var allt coolugnt...

Om det ändå vore så lätt i detta fallet :(

------------------

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Svar på skyman's förslag:
steg1 - gjort
steg2 - gjort
steg3 nästa

Sätt hårt mot vekt.... x(

------------------
Utan signatur för tillfället.

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jab blev lite mobbad på mellanstadiet av nästan hela klassen, men det lade sig av sig själv när jag inte visade nåt utåt men mådde dåligt på insidan. Nu (idag) hade nån kladdat ner det schema jag har över mitt skåp och skrivit "DÖ!" två gånger på det. Det är ju trevligt. Det är förresten andra gången det händer, innan fick jag det skrivet rakt på skåpet. På högstadiet var det nån som ristade in ett hakkors också. Jobbigt. :l

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
Well of course I'd like to sit around and chat.
Well of course I'd like to stay and chew the fat.

Webmaster:
Varför skall flickan byta skola? Hon är offer och skall inte straffas.

Varför skall jag lämna Titanic - det var ju inte jag som körde på isberget?

Faktum är nog att man i den kommunala skolan varken har resurser eller intresse att kunna lösa problem som nämns i inlägget. Vissa kommunala skolor har tagit tag i problemen och lyckats, men dessa antalet skolar är alldeles för få.

Om jag har möjlighet att placera mitt barn i en friskola, så kommer jag att välja det alternativet.

Håller dock med dig om att det inte är riktigt att mobbade elever skall tvingas byta skola. Se det istället som att eleven byter upp sig till något bättre :)

I detta fall kan faktist webmaster ha rätt. Min syster kan ha chansen att få byta upp sig til en bättre skola i samma område.

Jag har idag fått min mor att sätta hårt mot hårt, hon har pratat allvar med rektorn och sagt att polisanmälan inte ligger långt borta om inget händer.....så nu får man väl se.

------------------

...I detta fall kan faktist webmaster ha rätt....

Borde vara: "Även i detta fall har webmaster rätt. ;)

Alternativt till polisanmälan kan man istället göra en JO-anmälan och sända kopian till lokalpressen. Ansvariga inom kommuner ogilar ofta dålig publicitet. Inte för att det ansvariga oroar sig om sakfrågan, utan av att deras karriärmöjligheter och förtroendeuppdrag kan vara i fara.
Av ren självbevarelsedrift tar de då ofta tag i problemet.

[Redigerat av webmaster den 31 aug 2001]

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

I första hand tycker jag att man stenhårt borde pressa skolpsykolog och/eller -kurator att försöka reda upp situationen!

Gör ingen från skolan något åt saken - skriv ett s.k. öppet brev till skolledningen, avslöja allt och kräv åtgärder.
Eftersom det är en ensam mobbande elev är väl risken minimal att det skulle slå tillbaks på mobboffret.

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Jag vet inte om det alltid är så bra att gå till pressen. Visserligen så lär det få fart på skolan. Men det är inte så roligt att vara med i tidningen för att man blir mobbad och sedan byta till en annan skola i närheten. Kan lätt fortsätta då, eller?

Nu (idag) hade nån kladdat ner det schema jag har över mitt skåp och skrivit "DÖ!" två gånger på det.
Har du schemat utanpå skåpet? :q Du kan ju glädja dig åt att sånna typer av elakheter inte brukar vara riktade personligen till den som har skåpet.

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

ni taLar Bra laTiN

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)