*Ahhhhhhhh* x( jag blir så (ursäkta mitt språk) jävla arg! Jag har en lillasyster som är 12år, som blir mobbad i skolan utav en kille. Detta har hållit på i snart över ett år och ingenting händer. Varken skolan eller hans föräldrar verkar vilja göra nått åt det.
Killen är delvis fysiksvåldsam i skolan och han säger diverse "otäcka" saker till henne. Han sitter också och tjuvringer konstant till min syster och det värsta är att han förföljer henne när hon är ute.
Vi har tagit tag i honom och sagt åt han, vi har även pratat enskilt med hans föräldrar som inte förstår nått.
Jag tycker att min mor ska göra en polisanmälan och sätta lite fart på grejerna men hon är osäker på om det är det rätta!?
Vad tycker ni att man ska göra för att stoppa en sån här grej? (Enbart seriösa svar tack!!)
------------------ [BigCats] - En sida om världens vackraste djur!
"Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt av skit"
Dels prata med rektorn och få in typ syo eller något som tar tag i killen och skickar honom till barnpsykolog, hans föräldrar verkar ju inte kunna ta tag i problemet.
Fungerar inte det, polisanmälning så kommer barnpsykologer in på det viset..
men det är bara vad jag tror
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
Försök med en polisanmälan. Det kanske kan få skolan/mobbarens föräldrar att inse allvaret i mobbning. Att bara prata med rektor och föräldrar leder inte långt. Föräldrarna tycker säkert att deras son är världens gulligaste gullepluttpojke, och rektorn är säkert övertygad om att mobbing inte förekommer på hans skola.
Om inte skolan/rektorn eller pojkens föräldrar inser att mobbing är allvarligt eller fattar att det förekommer så skall ni helt klart göra en polisanmälan.
Förhoppningsvis så händer det något då.
Jag håller med Ulf och Rödalacket.
Men, var stenhård mot skolledning. Dom har ett jävla stort ansvar. Jag har varit delaktig i en sån här process och vi pressade skolan stenhårt...
Personligen skulle jag slå ner tänderna i halsen på honom, vilket givetvis är fel men helt klart värt det...
polisanmäl!!! helt klart.
önskar att jag ahde polisanmält de som mobba mig men jag fick lite hjälp från skolan. (blev mobbad genom hela grundskolan i stort sett på ett eller annat sätt)
------------------
Baacon och glass hör inte ihop. det är en självklarhet. www.spelbasen.net
Jag tycker inte riktigt att man kan skylla mobbing på skolan, det kan vara svårt för lärare att se vad som är mobbing och vad som är på skoj. Fast när man förklarar för rektorer och lärare hur det ligger till så måste de ju självklart agera.
Jag skulle oxå slå ner killen men jag vet ju att det är helt fel egentligen så det är bra att du kunnat behärska dig.
Det är i alla fall helt klart att det är mobbaren som ska tvingas byta skola och inte den som blir mobbad!
Konstigt att inte skolan bryr sig mer efter alla rättegångar det senaste året.
Du har rätt, det är bara ett problem.....killen är inte accepterad av någon i klassen. Det kan jue faktist oxå vara ett problem efter som han kanske håller på för att få uppmärksamhet. Det är svårt att säga vad som ligger bakom de hela men jag kan bara se att killen behöver hjälp.
Min syster ska vara hemma från skolan imorgon för att han har varit så extermt påstridig denna vecka.....hon ringde till mig och grät förut för att hon inte vågar vara hemma själv imorgon när vår mor jobbar...så hon ska få komma hem till mig så jag får peppa upp henne lite.......*tycker så synd om henne*
Oki, ja ska uttrycka mig lite tydligare. Killen blir inte mobbad, men barnen i klassen gillar honom inte för att dom tycker att han är jobbig. Han stör klassen under lektionerna osv.
Ja, killen är jämnårig.
Innan han började förfölja min syster förföljde han en annan tjej i klassen. Killen har problem, det gäller bara att få folket att inse det.
Det måste vara något av det hemskaste som finns när någon som betyder mycket för en far illa, men man just inte kan göra något.
Jag tycker i alla fall att ni ska gå mycket hårdare åt skolledningen. De har ansvar för din syster har en trygg tillvaro i skolan.
Några utdrag ur Läroplanen:
Ingen skall i skolan utsättas för mobbning. Tendenser till trakasserier skall aktivt bekämpas.
---
Rektorn har --- ett särskilt ansvar för ---
- kontakten mellan skolan och hemmet om det uppstår problem och svårigheter för eleven ---
- skolans program för att motverka alla former av trakasserier och mobbning bland elever och anställda.
Det går säkert att hitta mer matnyttiga saker i Läroplanen och i skollagen.
Påminn skolledningen om den mobbade flickan (var det i Överkalix?) som anmälde skolan och fick rätt. Skolan hade inte tagit tillräckligt ansvar eller uppmärksammat mobbningen.
------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)
Hade ett liknande prob. men min dotter som blev mobbad av en ny kille. rektorn skickade mig till läraren som skickade mig till killens föräldrar som svarade : Har ej tid vi har egna problem !!
KONSTIGT att killen blev som han är.
Till slut tröttnade rektorn ¨på mig o sa att jag skulle söka PBU för MIN dotter.....hon som är en toppentjej !
jag anm. skolan till skolstyrelsen på hemma kommunen o fick killen flyttad
------------------
/Annelie
""Det är bättre att köra huvudet i väggen än att inte använda det alls"