webForumDet fria alternativet

Telia telia...

Bredband & telefoni

25 svar · 494 visningar · startad av MAGGE · sida 2 av 2

Frågan, av MAGGE

Nu är de igång igen! Prishöjning! Att de inte fattar att de gör sig "ovän" med alla kunder! Man ska vårda sina vänner när man som minst behöver dem säger ordspråket. Nu behöver de inte vårda oss när de sitter som envåldshärskare men tänk om hela telemarknaden släpps fri! Då går det jävla stenåldersföretaget i konkurs på mindre än ett år! Och jag kommer vara den första som pissar på deras grav! Fy

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 2000885 inlägg

Och? Det hette Televerket på den tiden och var ett statligt verk. Var skulle de fått sina stålar från?
Jag antar att Telia inte köpte televerket för företagets värde utan att det i själva verket övergick i ett AB eftersom det forfarande var staten som var huvudägare.

Tja, är man så dum och går på den blåsningen kan jag bara beklaga...
Du behöver inte beklaga, då jag inte köpte några ;)

------------------
Sprit löser inga problem, men det gör inte mjölk heller...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag antar att Telia inte köpte televerket för företagets värde utan att det i själva verket övergick i ett AB eftersom det forfarande var staten som var huvudägare.
Självklart, men det är väl inte det som är stötestenen här? ;)
Att Televerket vart Telia AB med staten som huvudägare är inget att snacka om - det jag är nyfiken på är om huruvida de statliga pengarna har slutat flyta in till Telia sen de blev Telia och slutade vara statligt verk.
Om det är så att pengarna fortsatte komma - DÅ kan vi börja snacka! ;)

------------------
:stefan: - formerly known as Q

För mig är stötestenen att Telia har "fått" en infrastruktur, medans de andra måste bygga upp en egen, eller kanske hyra in sig på Telias.

Och eftersom det skulle bli oändligt dyrt att göra ett helt eget nät i sverige - så "måste" man ha ett abbonemang hos Telia.

Det är då man blir uppretad när de höjer den enda avgiften som man inte kan välja bort...

Fast igentligen så bryr jag mig inte så mkt, eftersom min teleräkning tillhör bland de billigaste räkningarna jag får ;)

Och monopol kan i vissa sammanhang vara ett mycket bättre alternativ än privata.

------------------

Hm, märker att jag glömde en sak i mitt resonemang förut. :)

Om Telia inte fått de statliga pengarna under bygget av nätet utan fått jobba som ett "vanligt" företag hade våra teleräkor varit fan så mycket högre idag, eller så hade nätet varit som det i Ulan Bator...

------------------

Det bästa kanske hade varit om staten ägde det fysiska telenätet, och sedan fick de olika bolagen hyra in sig på samma villkor på nätet...

------------------

Jo, det vore faktiskt en idé. Ett dotterbolag till PTS eller nåt sånt.

Haken är underhållet skulle jag tro, vid åska, nedisade ledningar osv - det är enorma kostnader för detta och det skulle isf dotterbolaget få ta ut direkt genom höjda trafikavgifter, något som Telia idag kan schackra lite med inom organisationen. Tror jag. ;)

------------------

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)