webForumDet fria alternativet

Mobiltelefonerande vid körning förbjuds?

Mobiltelefoner

13 svar · 503 visningar · startad av Chakotay

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg
Frågan#1

Bör man i lag förbjuda att förare under körning pratar i mobiltelefon :q

Om man betänker vilken hög grad av koncentration som krävs för att ha allra högsta incidentberedskap, lutar jag nog att åt att hålla med förbudsivrarna. :h

Men å andra... på motorvägar och kanske vissa andra vägsträckor är det ju stoppförbud, så man skulle ju isåfall missa mycket av själva vitsen med telefon i bilen. :OO

SVT text 010727:

Trafiksäkerhetsutskottet har krävt att ett förbud mot att tala i mobil vid körning utreds.

Vad tycker DU :q

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Då ska man ju förbjuda att tala med folk som åker med i bilen också (är faktiskt värre då chauffören ofta vänder sig mot passageraren för att kommunicera). Bättre då att göra det obligatoriskt med head-set eller hands-free om man har mobil i bilen. Då är båda händerna fria.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Inte så dum idé, CyberPet!

I SJ-bussarna stod det under min uppväxttid tydliga skyltar att samtal med föraren var förbjudet...(och då fanns inga mobiltelefoner).

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Det är väl ett lagförslag på gång om det - att det bara blir tillåtet att använda handsfree i bilen?

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Tycker det är bra om dom följer Petras förslag ... och det är väl så det kommer bli ... för så är det ju i "alla" andra länder !

Tänk vad handsfree satser vi kommer sälja ... ;) :e §e

------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Joop, det tcker jag oxå "handsfree", borde vara ett MÅSTE om man vill köra o snacka i mob. ! :D

------------------

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop
-Vinton Cerf ang. IPN

[Redigerat av stoffe-2k den 28 jul 2001]

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

Givetvis vill inte jag sluta använda min mobiltelefon när jag kör, men det betyder ju inte att alla andra är lika fenomenalt bra som jag är att köra o snacka goja samtidigt :)

Jag tror att det kan vara en god ide ärligt talat.. En del klarar helt enkelt av att prioritera körningen framför snackandet och då är det förbannat farligt efter vägen!

Fattas det ett "inte" i

En del klarar helt enkelt av att prioritera körningen framför snackandet och då är det förbannat farligt efter vägen!

:q

Säkert är det så att det är väldigt olika individer emellan vilken förmåga de har att köra lika bra som vanligt, och därtill prata i mobiltelefon.

Koncentrationen hos flera personer jag lärt känna fungerar t.ex. så låst att om de sitter och läser, och man försöker prata med dem, reagerar de inte på tilltalet förrän man påtagligt höjer rösten eller knackar dem på axeln. :l

Hursomhelst är jag övertygad om att prata i mobil under körning ökar olycksrisken, ty bilkörning är ju icke endast att följa vägen samt reagera på vad som händer, men bör ju också vara så engagerad att man "tänker framåt", alltså försöker förutse olycksrisker.

Det blir märkbart längre reaktionstider vid bilkörning när man pratar i mobiltelefon:
SVT text idag...

...Däremot spelade det ingen roll om hands-free användes eller inte.

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Förbjud mobilstelefonerna istället ;)

Nä men de flesta som pratar i mobiltelefono pratar inte om något viktigt. Men de som "måste" borde väl få göra det i bilen oxå. Att lyssna på radion i bilen stör oxå körningen mkt.

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

ni taLar Bra laTiN

Mer ur förut nämnda text-TV-notis...

Studien, gjord på 64 studenter, visade att reaktionstiderna före bromsning var märkbart längre för dem som pratade i telefon än för t.ex. radiolyssnare.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det är väl ganska självklart att man får sämre uppmärksamhet om man deltar i en dialog över telefon än om man lyssnar på en monolog från radion. Det enda hands free-lag skulle råda bot på är framplockandet av nallefonen... alla som försökt köra genom en rondell och plocka fram mobilen ur en trilskande ficka vet vad jag menar ;)

------------------
The mud can make you prisoner, the plains can make you dry,
the snow can burn your eye but only people make you cry...

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Faktiskt redan förbjudet i de flesta övriga europeiska länder, tänk på det "semesterfirare"...

för övrigt en annan studie visar:

10 av 10 drunkningsolyckor sker i vatten.

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp!

[Redigerat av Toonster den 28 aug 2001]

Medlem sedan juli 200194 inlägg

Ännu en lag som kommer att brytas av flertalet bilister. Hur många bryter inte mot hastighetsbegränsning, bilbälteslagen, trafikljus och diverse andra lagar. Räcker det inte med en rekomendation.

------------------
/flabber

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)