Det har ju varit uppe litegrann förut hur Expressen lyckades få Högskolan i Kalmar att stänga ner en DalNet-nod genom att hävda att den högskolan gav stöd åt nazister på irc. Nu såg jag följande inlägg på Expressens site: http://prat.expressen.se/ledare/index.asp?M=16104&T=16104&P=1&F=23
Nog verkar det lukta nazism om det inlägget. Då bör man betänka att i motsats till DalNet, så kan Expressen granska och godkänna inläggen innan de publiceras. Såvitt jag känner till utnyttjar de den möjligheten. Det måste därför vara fullt medvetet som de har släppt fram signaturen "Vit o Stolt" som vill ta hand om vänsteraktivisterna. Borde man inte lägga ner Expressen nu när de har blivit ett så uppenbart språkrör för nazister?
Expressen stödjer nazister
10 svar · 312 visningar · startad av UlfT
Äh, ett inlägg från en nazist gör väl inget. De kanske vill väga upp att de låter extremvänstern skriva på ledar och kultursidorna?
UlfT och Hugo ->
Hur vet ni att den som skrivit inlägget är nazist?
Så vitt jag kan se så framgår det bara att personen är nationalist. :q
------------------
/Tor
www.tor.nu
Web-Tor
Det framgår också att han har signaturen "Vit o Stolt". Signaturen tillsammans med innehållet gör att jag tror att han är nazist. Du har visserligen rätt i att en nationalist inte alls behöver ha något med nazism att göra. Men vi vet ju hur nazister brukar uttrycka sig. De kallar sig nationalister och de tycker det är viktigt att framhålla hur "ariska" de är.
Hugo
Du har i och för sig rätt i att det inlägget inte gör så mycket. Men jag har svårt att acceptera det inkonsekventa i Expressens hållning där de försöker skrämma upp folk för internet med argumentet att det förekommer nazister där, samtidigt som de själva släpper in nazister i sitt debattforum.
UlfT:
skicka det till flashback eller nåt.. dom lär ju ta med det =) (eller aftonbladet? ;) men dom vågar nog inte..)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Jymdis:
Jag skickade ett mail till en på DalNet, http://www.pal.pp.se/expressen/ . Jag tänkte han kunde vara intresserad av att Expressen gör precis det som de har anklagat honom för.
hehe ok
har varit inne på den hemsidan några ggr.. flashback länkar till den ;)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
[Redigerat av Jymdis den 21 aug 2001]
Nu har jag läst igenom inlägget en gång till och jag tycker inte att det finns så mycket att klaga på.
Det enda han säger är att nationalisterna istället för poliserna borde få ta hand om terroristerna. Själv tycker jag att det skulle vara en bra idé, ungefär som gladiatorspelen förr i tiden. Skicka in tio stycken från varsitt håll i skandinavium eller globen och så kan man sälja öl och popcorn till publiken.
Själv är jag Svensk & stolt.
Tja, gladiatorspel kanske vore en lösning? Då skulle vi andra kunna gå trygga från både nazzar och kommunister. Men för att återgå till poängen med mitt inlägg, det är inte så att jag förespråkar åsiktsförbud mot nazism. Däremot efterlyser jag en konsekvent hållning från Expressens sida, men det är väl för mycket begärt? Om nu Expressen tycker det är så förfärligt att nazzar utnyttjar irc, varför släpper de då själva in nazzarna?
Svensk och Stolt? Självklart, men med respekt för andra nationaliteter. Se Sveriges fördelar utan att förakta andra länder.
Svensk och Stolt? Självklart, men med respekt för andra nationaliteter. Se Sveriges fördelar utan att förakta andra länder.
Exakt, men det är svårt att vara det utan att få rasiststämpel.
Och vad gäller kvällstidningarnas hållning i olika frågor så förvånar det mig att någon orkar bry sig om det.
Aftonbladet som i vbarje kvinnobilaga rasrar mot "det snedvridna kvinnoidealet" och sen publicerar bantningskurer i varenda söndagsbilaga, och expressen som publicerar namnen på nazister men vägrar göra det på aktivisterna. (Konstigt nog så beslöt de att inte göra det ungefär samtidigt som det kom fram att de flesta var från rika familjer, har måhända Berner blivit utsatt för påtryckningar?)