En mycket noggrann apotekare har blivit utsatt för sabotage!
Apotekaren har just fått reda på att någon har blandat in en falsk medicinburk innehållande medicinen X i hans förråd. Den falska burken och pillrena är helt identiska med de äkta förutom att varje falskt piller väger ett gram mer än de äkta.
Han går ut i sitt förråd och ser att han har 10 burkar av medicinen X där. På burken står det att varje (äkta) piller väger 10 gram.
Han funderar över hur han ska kunna identifiera den falska burken. Snart kommer en kund som behöver medicinen X och apotekaren vill inte riskera att ge falska piller till kunden. Han bestämmer sig för att väga pillrena på sin elektroniska våg med noggrannheten 1 gram. Tyvärr håller batterierna på att ta slut. Förmodligen kommer apotekaren bara att kunna göra en enda vägning på vågen innan batterierna tar slut. Han vågar inte chansa utan bestämmer sig för att han måste kunna identifiera den falska burken med en enda vägning på vågen.
Till slut kommer han på hur han ska göra!
Hur gjorde han?
------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)
Apotekaren väger nio av de tio burkarna. Han vet hur mycket burkarna väger med äkta tabletter. Alltså får han rätt vikt är den falska burken den som han uteslöt från vägningen. Får han fel vikt har han nio osäkra burkar. Den uteslutna burken vet han med säkerhet är den äkta, alltså är det den kunden får. Sedan har han tid att skaffa batterier.
Jag gillar också UlfTs lösning, men måste nog modifiera problemet lite. Kanske de falska pillrenas extra gram kan utgöras av ett sprängämne som gör att burken snart kommer att explodera?
------------------
Han var en gammal klasskamrat till Apotekaren.
I folkskolan så var alltid Apotekaren den smarta av de två och fick alltid Kunden att framstå som dum.
Hämnden skulle vara att nu äntligen få Apotekaren att lämna ut falsk medicin, vilket skulle leda till en stämning.
Pengarna han räknade med att få skulle räcka för honom att leva i lyx resten av livet...precis som han hade planerat att göra, om inte den där Apotekaren förstörde för honom och alltid var bäst i skolan.
jag tror det är han som tillverkat vågen.. han har mixtrat med vågen.. motivet.. killen säljer vågar.. hur spännande kan hans vardag vara..
(eventuella likheter med den jag tillverkar hemsida till som också säljer vågar har INGENTING med det här att göra ;))
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Eftersom lagarna för läkemedelshantering är stränga så väger han inte ett enda piller, han gör det enda rätta och kasserar hela sitt lager med läkemedel X eftersom han drabbats av en mix-up.
Skulle han inte göra det så kan han nog inte räkna med att vara apotekare så värst länge till...
------------------ "To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
Men jag fattar inte, varför ska han hålla på att plocka ur piller ur alla burkarna. Det tar ju tid och batterierna hinner ta slut.
Då jag vet hur lång tid det tar på apoteket så vet jag med säkerhet att apotekaren springer till Domus mittemot apoteket och köper nya batterier istället för att öppna alla burkar och räkna dem för sin enda vägning. När han sen kommer tillbaka har jag som kund redan lessnat så jag struntar i om det är rätt eller fel pillerburk.
:e
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
sgtpepper och CyberPet:
Ni är en lärares mardrömselever! Hålla på och förstöra mitt fina problem så där! x( ( ;) )
Nåja, det är ju tur att det finns några skötsamma som blint följer min uppmaning utan att ifrågasätta så mycket!
Jag har nu ändrat problemformuleringen:
En icke fullt så laglydig apotekare har under många år varit ovän med en av sina kunder. Kunden var en gammal klasskamrat till Apotekaren och i folkskolan var alltid Kunden den smartare av de två och fick alltid Apotekaren att framstå som dum. Apotekaren funderade under årens lopp hur han skulle kunna hämnas på Kunden. Till slut fick han en idé. :i
Kunden var beroende av medicinen X och kom till Apotekaren den 17:e varje månad för att köpa en burk. Apotekaren bytte nu ut en av medicinburkarna innehållande medicinen X mot en falsk, med giftiga piller i. Giftet var mycket dödligt och kunde inte spåras vid en obduktion. Denna burk skulle han sälja till Kunden nästa gång han kom!
I dag var det den 17:e och Apotekaren visste att Kunden skulle komma när som helst. Apotekaren var så upphetsad över sin snillrika idé att han råkade ställa den falska burken tillsammans med de äkta när han gick ut på gatan för att spana efter Kunden.
Den falska burken och pillrena var helt identiska med de äkta förutom att varje falskt piller vägde ett gram mer än de äkta.
På hyllan stod nu 10 burkar av medicinen X och Apotekaren hade inte en aning om vilken som var den falska. På burkarna stod det att varje (äkta) piller väger 10 gram.
Han funderar över hur han ska kunna identifiera den falska burken. Snart kommer Kunden och Apotekaren vill inte riskera att ge den äkta medicinen till honom. Han bestämmer sig för att väga pillrena på sin elektroniska våg med noggrannheten 1 gram. Tyvärr håller batterierna på att ta slut och Domus mittemot apoteket som annars brukade sälja ypperliga batterier hade tyvärr gått i konkurs. Det fanns inte några andra batterier att få tag i!
Förmodligen kommer apotekaren bara att kunna göra en enda vägning på vågen innan batterierna tar slut. Han vågar inte chansa utan bestämmer sig för att han måste kunna identifiera den falska burken med en enda vägning på vågen.
Till slut kommer han på hur han ska göra!
Hur gjorde han?
------------------
Kul att du gillade min lösning på problemet. :) Nu kommer jag med en till lösning. Problemet med förgiftade tabletter är nämligen inte nytt. Därför har man förseglat alla medicinburkar så att det ska synas om någon har öppnat burken. Är förseglingen bruten redan på apoteket brukar man slänga medicinen (på ett sådant ställe att inga obehöriga kommer åt den). Apotekaren utnyttjar givetvis den brutna förseglingen för att avgöra vilken burk som han ska ge kunden. Kunden har liksom du inte hört talas om det där med förseglingar så han tar giftet och dör.
Han lägger upp alla piller på en jämn rad, på långbordet i festlokalen intill. Sedan tippar han bordet runt längdaxeln, så att alla piller åker ner på golvet. De något tyngre rullar aningen längre, och kan därför lätt identifieras. Tyvärr halkar apotekaren på de många pillerna, och drunknar i en tunna med Alsol-sprit.