det går att se DivX med ett 8mb kort jag vet, testade med ett riva 128 här om dan! :e
------------------
MVH
/C
In /dev/null no one can hear you scream
34 svar · 348 visningar · startad av nissel · sida 2 av 2
Jag hittar inget forum, för detta inlägget så jag postar detta här. Jag undrar på en sak, fall man har DVD på sin dator, och har DVD skivor, går det då på något sätt göra så att man sparar filmerna på hårdisken. Typ som man kan rippa wav filer till mp3?
Läs frågan i sin helhet →det går att se DivX med ett 8mb kort jag vet, testade med ett riva 128 här om dan! :e
------------------
MVH
/C
går definitivt å se divx med 8 mb kort.. ifs beror d på kortet..
m
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Det är ju hastigheten på datorn som är avgörande för divx har en ganska stor komprimering.
------------------
Peter D
Fall man inte komprimerar filen, utan att dra över hela filen till hårdisken, hur mycket plats tar den då, är det möjligt att dela upp filmen i olika delar så att den får plats på cd skivor?
Nissel, DivX-filen är komprimerad i formatet mpeg4. Hård komprimering som kräver mycket av processorn. Om du lagrar den som mpeg2, så som den är på en dvd-skiva, kan filmen kräva uppemot 4-5 GB. Då blir det lättare för datorn att klara av att visa den, men många brukar föredra att komplettera med ett mpeg2-kort för att avlasta processorn. Tyvärr finns inga mpeg4-kort.
Fundera inte ens på att rippa den okomprimerad! Det tar upp för mycket!! Använd DivX, du får ungefär samma kvalitet men till 1/12 i storlek.
------------------
Peter D
Bäst bild lär du få om du ripar från "laser disk" då är filmen HELT okomprimerad från början...
kan dock bli svårt att hitta "laser disk" spelare och filmer i sverige :e
------------------
MVH
/C
Bäst är väl om man kör från 35 mm negativet, fast det lär du ju aldrig få tag på :e :e
------------------
Peter D
Bäst bild lär du få om du ripar från "laser disk" då är filmen HELT okomprimerad från början...
:e
emission var den inte det, dom där stora Cd skivorna på det glada 80-talet ?
------------------
MVH
/C
Vad betyder egentligen komprimering?
Jag trodde det betydde att man försökte hitta mönster i datan och ersätta de med beskrivningar, och på det sättet få datan att bli mindre. Finns det inga mönster kan det inte heller bli någon komprimering.
När man talar om bilder och ljud verkar det dock som om komprimering betyder kvalitetförsämring. D.v.s. att man försämrar kvaliteten och därför blir datan mindre.
Det första används, vad jag vet, av bland annat zip och bmp. Det andra verkar dock gälla vid mp3 och jpg.
Hur är det egentligen? Jag är inte så insatt i frågan. Vad gäller för DVD/DivX?
------------------
- Swey
A hacker from the south
Du kan läsa mer om komprimering på min hemsida (kan vara lite avancerat kanske, går nämligen in på djupet):
http://www.voodoofilm.org/index2.html?filmskola_komprimering.html
------------------
Peter D
emission var den inte det, dom där stora Cd skivorna på det glada 80-talet ?
Jo, visst var det okomprimerat, men det lär inte bli så lätt att rippa dem, eftersom LaserDisc är ett analogt medium (frekvensmodulering - FM).
Hur är det egentligen? Jag är inte så insatt i frågan. Vad gäller för DVD/DivX?
Man får skilja mellan förstörande komprimering (jpeg,mpeg,ATRAC etc.) och oförstörande (zip, rar etc.). På kritisk data kan man inte använda förstörande komprimering, men när det gäller bilder och ljud så kan man utnyttja det faktum att syn och hörsel går att lura rätt så bra, och då går det skapligt med mpeg och jpeg.
En annan fördel med mpeg-liknande komprimeringar är att de kan komprimera, utan att känna till det totala datainnehållet (för att hitta mönster), utan de kan i princip komprimera en inkommande dataström (i praktiken används dessa ytterligheter sällan helt och hållet, vare sig för oförstörande eller förstörande komprimering).
De förstörande komprimeringarna försöker heller inte komma så nära originaldatat som möjligt, utan smarta algoritmer ser i stället till att det uppfattade slutresultatet blir så tjänligt som möjligt. För DVD gäller också (i proffssammanhang) att man manuellt korrigerar komprimeringen, så att t.ex. ansikten i närbild drabbas mindre av komprimering än en luftballong i bakgrunden.