webForumDet fria alternativet

Saknar ord...

Småprat

57 svar · 504 visningar · startad av Skywalker · sida 3 av 3

Frågan, av Skywalker

<http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,78623,00.html> Stort hjärta!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Har för mig att jag läste för ett tag sedan att några forskare hade odlat fram (konstigt uttryck) ett öra på en mus/råtta.

Det stämmer.

------------------
<[MK]> gamla människor bör inte titta på TV.

Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

Det är därför som jag lämnar blod, det är så jäkla bra betalt.

För en värnpliktig som tjänar 40 spänn om dagen så är ju 80:- ganska mycket.

Medlem sedan sep. 200085 inlägg

Jag är blodgivare. I Göteborg får vi 30 kronor och sist jag var där en trisslott.

De 30 kronorna går direkt till barncancerfonden eller någon av de andra bössorna som står på bänken där man skriver in sig.

Jag lämnar blod för att jag tänker att en dag kan det vara jag som behöver få blod och att jag tycker att om jag är frisk och kry så kan jag ju dela med mig till människor som inte är det.

Finns det verkligen folk som gör det för pengarna?

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Har för mig att jag läste för ett tag sedan att några forskare hade odlat fram (konstigt uttryck) ett öra på en mus/råtta.
Så bra....

Förtydligande:
Alltså ett människoöra.

------------------
Ja de´ e jag
------------------

Medlem sedan mars 2001344 inlägg

Finns det verkligen folk som gör det för pengarna?

I Indien så får man drygt 600 kr i indisk valuta, vilket är en mindre förmögenhet där, så det finns vissa som försöker pressa ut varenda droppe...

I sverige har vi valt att göra donationen av blod olönsam, men å andra sidan får man rätt goda mackor efter! (Det är väll därför man går dit?) :)

[Redigerat av RDL den 10 aug 2001]

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Förtydligande:
Alltså ett människoöra.

Japp, jag kommer ihåg bilden av det. Örat satt på ryggen på råttan va?

Det var alltså bara själva formen (utsidan) av ett öra, det var inget fungerande öra som råttan kunde höra med. ;)

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

Det var alltså bara själva formen (utsidan) av ett öra, det var inget fungerande öra som råttan kunde höra med.

Förhoppningsvis inte.... :e

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Ush, ja... den bilden glömmer man inte i första taget.

Kan inte forumledarna sluta tramsa???

------------------
- Swey
A hacker from the south

[Redigerat av Swey den 10 aug 2001]

Kan inte forumledarna sluta tramsa???

Jodå, om du slutar sura i varenda tråd som du besöker så ska jag lova dig att jag ska fullfölja min forumlederliga plikt och agera som en mönstermänniska här i forumet.

Om du ser dig om så är det fler än "de odödliga och totalt felfria övermänniskorna som kallas forumledare" som tramsar...

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Tack för den passningen. Jag surar definitivt inte hela tiden, men du däremot tramsar hela tiden.

------------------
- Swey
A hacker from the south

*Trams*

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

OT:
Hmmmm undrar om "han" inte skrivit fel på sin profilsida....Intresse: Hacka det borde nog stå Intresse: Hacka på forumledare.
/OT.

Själv har jag lite dåligt samvete för att jag inte lämnar blod, jag är O-positiv (eller om det var negativ) i vilket fall som helst så kan jag ge blod till alla andra blodgrupper men bara få blod från samma grupp.

Därför är min blodgrupp starkt eftertraktad och varje år hos företagshälsan, när dom konstaterat att kolesterolhalten inte ännu är katastrofal ;) , så kommer passningen om att bli blodgivare.

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

Luxman: Om du är 0+ borde du ge blod, om du är 0- borde du verkligen ge blod! ;)

Man kan inte ge positivt blod till någon med negativt blod, men tvärtom går utmärkt - därför är 0- extremt eftertraktat då det är stor konsumtion på sådana på akutmottagningarna.
Att bestämma blodgrupp tar sina dyrbara minuter, därför hänger de på 0- tills de vet vilken annan blodgrupp de ska använda sig av.

Seså, marsch iväg till blodcentralen nu! ;)

------------------
There can be only one!

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Fast det inte låter positivt så är jag O-negativ, och skäms att jag inte fått tummen ur....

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag önskar att jag kunde ge blod, men jag har blivit stucken så många gånger i armarna att jag är enormt svårstucken och då är det en plåga. Har just nu ett blåmärke i armvecken då jag fick lämna blod för blodprov (igen!) och sköterskan "missade" två gånger innan hon hittade mitt hemliga blodkärl.

När jag opereras sätter de nålen i fötterna (det gör ONT!). Hade jag haft en sån där kateter för blodkärl hade jag nog kunnat ge blod då och då eftersom jag är o+ som kan hjälpa alla.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

CypberPet: Nope, läs mitt inlägg ovan igen! ;)

Positivt blod kan man inte ge till någon som har negativt blod, men tvärtom går utmärkt, negativt blod kan alla ta emot.

0+ kan man alltså bara ge till 0+, A+, B+ och AB+ medan 0- kan man ge till alla dessa plus de motsvarande negativa. :)

------------------
There can be only one!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Åh, det blev lite rörigt. Men trots allt är det ju ändå en vanlig blodgrup som kan ge till många fler än kanske nån med B-.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

Skulle bara tipsa om hhur enkelt det är.
http://www.geblod.nu

439 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
300 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
300 ms — ändringar (db)