webForumDet fria alternativet

Donera eller inte donera organ???

Politik & samhälle

35 svar · 663 visningar · startad av Cloe

Medlem sedan maj 2001739 inlägg
Frågan#1

Detta mysterium. Som först var värsta debatten (i media alltså) men nu hör man nästan inte ett ljud om det längre. Vad hände med debatten?

Ja, den försvann, så jag tänkte återuppta den här. :)

En tjej i min klass för länge sen (för övrigt kristen om det nu är av betydelse vilket jag inte tror iofs...)
kunde absolut inte tänka sig att donera. Jag undrade varför och om hon då också var emot att ta emot organ. Då svarar hon (pucko) att hon kunde tänka sig att ta emot men inte att ge!!!

Jag blir så jä-la förbannad!! x( Om man kan tänka sig att ta emot ska man väl också vara villig att ge!!! :q

Däremot accepterar och respekterar jag de människor som säger att de varken vill ge eller ta emot, för det är konsekvent. Det är för mig helt ologiskt att säga sig att inte vilja ge men skulle inte tveka att ta emot om man behövde det.

Själv skulle jag med glädje skänka något av mina organ till förmån för någon annan. Tänk att få vara med och rädda livet på en annan människa!

Man vet inte, plötsligt kanske man själv behöver ett organ.

Och om det nu är så att vissa inte kan tänka sig att ge pga att de tror på liv efter döden; det gör jag också, men vad jag däremot inte tror är att man kommer att ha samma kropp i nästa liv som i det här....

Vad tycker ni om det här???? :q

------------------
Cloe

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Klart jag inte vill ge bort mina organ ... då dör jag ju ... PUCKO !?!?!? ;)

------------------
Jag föddesmot min vilja ...
Jag kommer att dö mot min vilja ...
Så låt mig nu få leva som jag vill ... !!!

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag skulle i och för sig inte ha något mot att ge bort mina organ. Men vad de skulle kunna göra för vettiga saker med dem vet jag inte... ;)

------------------
"There's no such thing as a stupid question, only stupid people"

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Dom får gärna ta mina gammla åderförkalkade organ om dom vill när jag kastar in kepsen.

------------------
Ja de´ e jag
------------------

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Ska man ändå ligga i jorden å ruttna kan de ju ta mina organ! Det är ju bara bra om de kan komma till någon nytta.

(fast så länger jag är i medvetet/nyktert tillstånd får de inte skära och plocka ut grejer ur mig...)

------------------
Peter D

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Ja jag donerar mer än gärna mina organ till bättre behövande den dagen jag går bort.

Är med i Tobias reg. oxå för benmärgs donation OM ngn behöver. Ger dock ej blod, skulle vilja men är FÖR rädd för denna "STORA NÅL" de anv. :(

Skulle ngn i min närmsta krets behöva ngt som jag skulle kunna donera vid liv tex. en njure så skulle jag inte tveka.

------------------
/Annelie
"Våga älska också dig själv!"

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag skrev nej på kortet man fick fylla i. Jag behövde mer tid att tänka på vad det innebar. Nu är jag mindre tveksam till att donera. Är jag död för världen (dvs konstaterat hjärndöd) så är det väl en underbar gåva att kunna ge sitt hjärta eller andra organ till någon behövande.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Dom får gärna ta varenda liten beståndsdel på min kropp till fördel för vetenskapen och medicinen. Förutsatt att jag är död först.

En arm, någon?

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg

elfwing

Passa dig!!!!!

------------------
==goldy==
HAR DU BLIVIT
BITEN ELLER?

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

goldy ...

För vad-då eller varför... !?!?!?

------------------
Jag föddesmot min vilja ...
Jag kommer att dö mot min vilja ...
Så låt mig nu få leva som jag vill ... !!!

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Klart de ska få mina organ när jag dör! Vad ska jag med dem till? :) När jag blir 18 kommer jag börja springa och ge blod också. Eftersom det finns ett behov av blod och jag har kapacitet att överproducera kan väl nån få nytta av det? :)

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
Well of course I'd like to sit around and chat.
Well of course I'd like to stay and chew the fat.

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

En tjej i min klass för länge sen

Hur länge sen, är man liten fattar man inte så mycket här i världen... Eller så var det väl bara olustigt att låta nån skära upp en när man dött.
Jag donerar gärna men mina ögon lär de knappast ha nån nytta av ivf. :)

------------------
-nada-

Medlem sedan sep. 200085 inlägg

Jag har ett sånt där kort i plånboken som jag har kryssat för Ja, men endast för transplantation. (eller något liknande)

Jag är inte så sugen på att bli övningsobjekt för läkarstuderande eller föremål för forskning. Det skulle kännas lite ovärdigt. Inte för att det spelar någon roll för mig, för jag är ju död, men jag tänker mig att t.ex min mamma skulle tillåta att hennes kropp fick användas till annat än donationer så att de kan karva och greja med henne. Det skulle jag tycka var jobbigt.

Men jag ger gärna mina organ till någon om det kan rädda dennes liv.

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg

Kalla inte Cloe PUCKO !! ;)

------------------
==goldy==
HAR DU BLIVIT
BITEN ELLER?

[Redigerat av goldy den 08 aug 2001]

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Jag blir så jä-la förbannad!! Om man kan tänka sig att ta emot ska man väl också vara villig att ge!!!

... känner igen det där... fast i den mer snuskiga världen och omvänt..hrm.. nåja..

Jag skänker hela min kropp till vetenskapen. När jag dör så har jag inte direkt någon nytta av den.

Fast jag har haft funderingar på att mumifiera mig och stå i hallen hemma.
Ungefär som Kusin Ted i Day of the Tentacle... :)

------------------
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1 decoce
GCM/MU/IT$>AT d--- s: a-- C++$ UL P-- L++>++++ E W+++>$ N o-- K- w O- !M V?
PS++ PE- Y+ PGP-@ t+ 5 X+++ R* tv- b++ DI D++ G+ e* h++ r++ y+**@
------END GEEK CODE BLOCK------

Medlem sedan apr. 2001664 inlägg

Jag har nyligen registrerat mig som organdonator och/eller forskningobjekt.

En kristen borde inte ha några problem med att donera sina organ, eftersom det är själen som lever vidare och inte njurarna.

Det enda rationella skäl man kan ange som argument mot att kryssa i JA är att i en alltmer profitinriktad sjukvård kanske man inte kan vara säker på att de väntar till du är helt död.
Varför inte göra två flugor på smällen; dvs både få plats för en ny vårdtagare OCH få en massa schyssta organ!

Annelie: nålen är inte så stor!
Jag ger blodplasma två ggr i månaden.
För varje gång får jag 80:- som jag skänker till Barncancerfonden. Detta gör att jag med gott samvete kan gå förbi bösskramlare på stan utan att det kostar mig ett öre. Det samvetet är för mig guld värt.

------------------
When God created light, the first shadow was born.

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Lagstifta om att alla som vill bli riksdagsledamöter måste anmäla sig som organdonatorer.

Medlem sedan apr. 2001664 inlägg

Är du galen?!
Då kan jag ju lika gärna behålla min egen nedsupna lever. :)

I vissa länder (England har jag för mig) är alla avlidnas organ "up for grabs" och man måste aktivt registrera sig som icke-donator.

------------------
When God created light, the first shadow was born.

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

Chakotay: Är du intresserad av Gudrun Schymans lever?

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Kan man donera hjärnan?
Isåfall kan jag donera den åt någon snygg ung viril person om jag råkar dö :e

Men tänk så är det en flicka? :D

------------------
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)