webForumDet fria alternativet

Amerikanare?!

Småprat

30 svar · 406 visningar · startad av Hallgren

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg
Frågan#1

Yo!

Jag är en sån som kollar mycket på talkshows, alltså inte Ricky Lake eller vad hon heter utan Jay Leno och Letterman. I vissa avsnitt går de ut på stan och pratar med folket och ge dem frågor, mycket hitorik och politik. Min uppfattning om dessa amerikanare är att de är väldigt obildade rent ut sagt dumma i vissa fall. De verkar inte kunna något om världens historia som typ 2:a världskriget. (skrämande) De verkar även vara lite lulliga på sin egna historia. Väldigt konstigt då USA inte är ett gammalt land. När det gäller politik så är de också rätt borta.

Nu går min fråga ut till de som har varit i USA och varit i kontakt med den vanliga amerikanaren. Är de verkligen så otroligt obildade?

------------------
Forumledare, webForum

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

amerikanaren

Amerikanen ;)

------------------
Om ni ser någon som heter Kent-Mustafa, så är det jag....
Deeeeep undercover...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Han lever!? :D

Min uppfattning är att deras allmänbildning har allvarliga brister ja. De är inte puckade, bara okunniga.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Men sen skall man komma ihåg att de som visas upp i t.ex Letterman är just de som svarat allra mest puckat. Antagligen så frågar dom t.ex 20 personer men visar bara de 4 som är mest okunniga.

Men visst, det finns antagligen skrämmande stora kunskapsluckor hos vissa.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Oelbal, jag sa att de var dårliga på historia och politik, inte stavning. Det är där jag kommer inte. :e

Lever?!? Nä, det tror jag inte ;) :e

sgtpepper, jo det är förmodligen sant, men ibland får de tag i lärare som svarar helt fel. :l

------------------
Forumledare, webForum

Medlem sedan jan. 2001271 inlägg

Jag såg någon sån där på Jay Leno Show... minns inte vad frågorna var.

Men det var alltså så enkla frågor att de personer han intervjuade måste vara "riggade" i förväg. Säger inte att alla frågestunder är det, men just denna fick mig att fundera. :D

------------------
Andreas Nordenmark

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Ibland undrar man, jag hade en aupair i 2 år som var från USA, hon var typ akademiker så hon hade rätt mycket hjärna. Enligt henne så sket dels amerikanerna i allt utanför USA, det spelar ingen roll tycker de. Sen sa hon väldigt många gånger att eftersom de inte har någon direkt bildande "media" ialla fall inte som når till de stora massorna så fanns det så alvarliga brister i allmänhetens allmänbildning så det var skrämmande, allt enligt henne.

I hennes klass på college fanns personer som inte hade nån aning om att det var tyskland de krigade med i andra världskriget, de trode det var ryssland. En trode att hitler var englands "president???"..Det är nästan otroligt..Det är väll dessa otroligt kunniga amerikaner de lyckats hitta. :e kul är det i alla fall

Bush är väldigt allmänbildad han oxå
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#AA542B">
First im staying in Europe for a week, then im going to Scandinavia for 2 days

------------------
Våga lek med dig själv

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Det är ju skoj att se alltid bryr sig ivf... De är alltid överallt med sina plakat och slagord.
Men vet de var de demontrerar mot/för? :)
De kan ju inte vara så smarta om de valde Bush 4 president, enligt mig...

------------------
-nada-

demontrerar , det var ett nytt spännande ord :e :e

Amerikanarna vill ju alltid visa vad de tycker även om de inte vet så mycket om det. Men jag lovar dig skyman, det finns snälla och smarta amerikaner också. Fast ibland undrar man om inte fördommarna är befästa...

------------------
Våga lek med dig själv

Jag säger inget ont om dem, jag har släkt där och de är förvisso svenskar men det är såklart inte alla... smarta alltså...
Nej nu åker jag hem och sover, orkar inte med mig själv...
AJag ska hem och demostera lite :e

------------------
-nada-

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Min språklärare på högstadiet hade varit i USA för att gå någon kurs. Där träffade hon en amerikan som trodde att Norge var huvudstad i Sverige! :e

------------------
-muchos-

Men att tro att scandinavien inte är europa å så har man världens mäktigaste jobb och ska veta så mycket som möjligt. Efter grundskolan i sverige vet man ju i alla fall vilka världsdelar det finns :e

------------------
Våga lek med dig själv

Medlem sedan jan. 20002 453 inlägg

Hallgren, såg du George Hitler-avsinttet? :e Jaywalking är kul

------------------
It aint over until the fat lady sings...

Muhahaah!! Rockar Hazze!!! :e :e :e

------------------
Forumledare, webForum

Medlem sedan okt. 20001 558 inlägg

Efter grundskolan i sverige vet man ju i alla fall vilka världsdelar det finns

"Varför lära sig mer ifall man redan bor i det bästa.."

------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
Valentino Rossi, Nastro Azurro Honda

varför lära sig ett annat språk om man klarar sig med engelska...
speciellt i frankrike :l

------------------
-nada-

Medlem sedan jan. 20002 453 inlägg

Muhahaah!! Rockar Hazze!!!

Givet! Och ett nytt skönt avsnitt med Jaywalking idag :e

------------------
It aint over until the fat lady sings...

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Frankrike är det drygaste landet jag har varit i. Dessa kaxiga fransmän som totalt vägrar att snacka engelska eftersom dom blint hävdar att franska är världsspråket nummer 1. *BLÄÄ på alla fransmän*

------------------
-mucho-

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

USA tror, har alltid trott och kommer alltid att tro att de är land #1. Världens storebror...
Lyckligtvis har ju Bush omedelbart avfärdat detta rykte genom sin oerhörda, näst intill häpnadsveckande, kompetens.

------------------
Peter D

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Lever?!? Nä, det tror jag inte
Tur, jag var orolig för att det skulle vara så... ;)

För ett antal år sedan träffade jag tre amerikanskor som var på genomresa eller vad man nu ska kalla det - Europa på 14 dagar.
Det var enormt imponerade över att vi i Sverige, i normala fall, får lära oss två språk utöver vårt modersmål.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)