Välkommen hem igen Petra! :)
Pust, det är skönt att vara hemma i svala Sverige igen. Ingen luftfuktighet och ingen het värme (igår var det 31°C med med "humindex" (tror jag de stavas) var det närmare 40°C.
Vi stack iväg från Port Colborne (20 mil söder om Toronto) kvart över två för att slippa den värsta trafiken på motorvägen. Vi hade nog planerat lite väl bra för vi kom fram till Toronto 4 timmar innan planet skulle avgå (19.50). Men det är bättre att vara tidig än för sen då man måste checka in 2 timmar innan avgång.
När vi väl checkat in så tog vi det ganska lungt och andades in lite "muggig" Torontoluft sen gick vi genom säkerhetskontrollen och satte oss och väntade i loungen. När klockan närmade sig 19.30 var vi lite förvånade över att de inte började låta passagerare ombord.... förklaringen kom... åska i Vancouver så planet hade fått lyfta senare än planerat och var fortfarande i luften. Planerad avgång 20.05.
19.55 annonserar de att planet blir ytterligare försenad för de måste städa planet och så vidare. Ny avgångstid skulle bli 20.30.
Vi började bli lite nervösa för vi hade bara 1 timme och 25 minuter på Heathrow så en försening som blev lite för mycket skulle innebära att vi skulle missa planet till Stockholm.
20.30 började de låta folk gå ombord och planet taxade ut från Torontos flygplats 21.15. Nu hänger ni med i matematiken va? Vi skulle missa vårt plan.
Väl uppe i luften säger piloten "vi kommer att landa på utsatt tid, dvs 08.05 lokal tid". Hmmmm.... planerad flygtid 7 timmar och 15 minuter och piloten tänker ta igen 1 timme och 20 minuters försening... hmmmm.... matematiken går liksom inte ihop.
Men se på sjutton, cirka 07.30 väcker piloten oss med att säga att vi blir 20 minuter försenade mot utsatt tid eftersom vi skulle bli tvugna att cirkla runt Heathrow några varv på grund av trafiken. Så hade det inte varit full i luftrummet hade vi landat 08.05 som utsatt.
Hur sjutton går det ihop? Vi räknade ut att han måste ha kört i nästan ljudhastighet för att kunna köra ikapp.
Skönt att vara hemma i alla fall... det var en sån lättnad när planet landade i Luleå och man satt i taxin på vägen hem till den svala sköna lägenheten.
Nu ska jag ta en tupplur för nu har jag varit vaken i minst 24 timmar.
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.