Satt och funderade för mig själv och kom då att tänka på den gamla raketosten. Ni vet osten som man tryckte fram i en tub och sedan skar av i lämplig storlek, med en tråd som satt fast i tuben? (Ni lite äldre vet nog?)
Denna form av ost förbjöds då den inte levde upp till hygienkraven, enligt proffstyckarna. Man tyckte det var snuskigt med att alltid använda samma snöre till Samtliga "avskärningar" av osten, och förbjöd därmed denns sorts ost.
Men hur är det när man är bortbjuden eller exempelvis är och äter smörgås bord/julbord?
Har ni tänkt på att när ni skär upp en ostskiva vid ett smörgåsbord, så har säkert ett flertal (20-30) olika personer lagt sin smutisga hand (som de haft i näsan och lite var stans) på osten, för att kunna skära en skiva. Så när man själv skall skära en skiva så vet man ju inte hur många smutsiga händer som tryckt på just denna ostbit.
Förbjuder man raketosten av hygienskäl, så får man nog faktiskt ta att förbjuda samtliga ostar?
Men man är ju inte sämre än att man kan gå med på en "deal". Återfinför de raketosten så kan väl de andra ostarna få vara kvar då ;)
Som gammal bagare så vet man hur det går till på endel bagerier och har varit på endel resturangkök också *böörk*
Om dom tycker att snöret på Raketosten var äckligt, då har dom inte sett mycket.
Om man skall förbjuda att som är snuskigt, då blir det inte mycket kvar att äta.
------------------
Ja de´ e jag
------------------
Det finns säker även ostar i plast, men det ju knappast samma sak...
Nu är det "feelingen" vi vill ha tillbaka. Skära ost med smutsig björntråd, det är "feeling" det. ;)
Ojojoj.. Visst kommer man ihåg den gamla raketosten!!!! weee :)
Man en annan grej som är riktigt äcklig som jag läste i nån tidning är en jordnötsskål som placerades på en bardisk och sedan lämnades till analys efter stägningsdax... 13 olika urinbakterier och en mängd andra otäckheter hittades i skålen!
Det var alltså 13 st personer som stoppat fingrarna i skålen efter sitt toabesök där handtvättningen "glömdes" bort ;)
Tänk på det nästa gång ni gratisäter på bjud-nötterna i baren! :e