webForumDet fria alternativet

Vad göra i Helsingfors?

Resor

6 svar · 449 visningar · startad av sgtpepper

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg
Frågan#1

Jag är för närvarande placerad i vårt grannland Finlands huvudstad och undrar om någon här har lite sköna tips på vad man kan och skall göra i Helsingfors.

Krogliv, krog-spårvagnen, saluhallen och shopping på Stockmanns är redan inplanerade eller avklarade, vad mer?

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

[Redigerat av sgtpepper den 27 jun 2001]

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Krogliv, krog-spårvagnen

Räcker inte det? Kör repris... :e

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Kvista in i lite möbelaffärer - finnarna är ena jävlar på att designa möbler, speciellt i björk och furu! :)
Åk ut till Sveaborg och ägna en eftermiddag åt att titta på kanoner! Missa inte att käka i restaurangen nere i valven!

Sen finns det ett kul hak långt bortigenom, förbi riksdagen (eller motsvarande), in i ett bostadsområde - där ligger Happy Jazz Club! Lågt i tak, billig dricka, massa kul folk att snacka med och ett band som lirar svängigt som tusan! När jag blev ditsläpad tyckte jag att vad i glödheta ska vi göra på en dammig jazzklubb, men hej vad jag bedrog mig!
Då var det ett estniskt band som spelade och jag kan sätta en månadslön på att det var gamla militärmusiker - de var så tighta att det var läskigt! Helt otroligt! :)

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag lägger till det som Q glömde:
"De var nästan lika bra som Depeche Mode." §e

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Tackar för tipsen!

Sveaborg är ju ett måste, det har du rätt i.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Gillar du djurparker finns Högholmen.
Enligt min finske gode vän kan sevärdheterna runt Mannerheimsvägen döda minst två dagar av din tid - om ni har liknande intressen vill säga.

Svenska teatern finns, en teater där alla pjäser (lämpligtvis) sätts upp på svenska.

Ryska kyrkan lär vara sevärd för att inte tala om Bergskyrkan - den som är insprängd i berget.

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Bergskyrkan heter den ja! Koppartråden i taket är rätt maffig. ;)

Sen kan man ta bussen till Finlands första stad (eller nåt ditåt), minns inte riktigt vad den heter, men den ligger vid kusten, har en massa gammal bebyggelse (Sigtuna kan slänga sig i väggen) och hyser nationalskaldens födelsehus!

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)