Ursäkta det dåliga språket, men nu blir jag förbannad. Vi har nyss fått portkodssystem installerat i fastigheten. Fick nyss en lapp där det stod hur det fungerade och vilken kod som gällde för att komma in. Men där koden skulle stå var det bara ett streck.
Sen skulle jag ge mig ut mitt på dagen och porten var låst. Well, jag fick väl ta med mig nyckeln som vanligt då.
Ser vicevärden utanför och frågar vad koden är varpå han svarar:
- Det finns ingen kod! Då blir det bara så att den sprids till alla... Du får använda nyckel för att komma in precis som förut!
MEN DÖÖÖH? Känns SÅ lönt att installera det systemet då ju! *förbannad*
Det blir väl att ta med sig nyckel i fortsättningen med och känna sig obsolete när någon frågar varför man har portkodsystem utan kod... :l :l
------------------ Daniel Mott
________________ War Is Peace. Ignorance Is Strength. Freedom Is Slavery.
1984, George Orwell
[: E-posta gärna. :] Hur skulle du röstat om det varit EU-val idag?
Där jag bodde tidigare så hade så satte de in ett automatlås, som låste porten automatiskt kl. 21 på kvällen.
Det tråkiga med det var att alla vänner och bekanta som hade vägarna förbi, kom inte in. Så några spontanbesök från kompisar blev svårt. Om de ringde sent på kvällen och sa att de kommer om en kvart, så fick man springa ned och lägga en pinne eller något i portdörren, så att den inte slog igen.
Sedan fick man hålla utkik efter sina kamrater, ifall att någon granne nu tagit bort pinnen och slagit igen dörren. Värdelöst.
tycker att en fungerade portkod, där man kan lämna koden till sina polare är att föredra.
Bor ganska centralt...
Vi byter kod ofta i vår port för att inte fjortisarna ska kunna öppna dörren kl 2 på natten o skrika o gapa o väcka hela huset ... och springa o sätta sig längst upp i trappen o röka ... *host host*
Det spelar ingen roll ...
För tydligen är det så att posten har en kod som fungerar i alla trappuppgångar i hela stan ... den byts aldrig ... och den kan visst varenda d****l ... *grrrr*
Jag föredrar nyckel ... HELA dygnet !
------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."
Vi har portkod där vi bor nu som byts varannan månad eller vad det är. Sen finns naturligtvis postkoden också, men jag har hittat en till!
Det funkar alldeles utmärkt att trycka 0000 och det har det gjort i ett halvår... Nog för att jag tror vad som helst om Posten, men SÅ lätta koder tror jag inte ens de kör med... :e
Dit vi flyttar nästa helg har de vanligt lås som stängs vid niotiden - surt... :(
------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans! Queen - Machines (1984)
I mitt hus har vi först en dörr som fram till 11 på kvällen öppnas med kod, därefter endast kod+kort. Innanför denna dörr sitter porttelefonerna och ytterligare en dörr som bara kan öppnas med kort eller via en knapptryckning uppifrån lägenheten.
Brevbäraren använder en speciell fjärrkontroll för att öppna dörren (ganska vanligt här i Stockholm i varje fall) vilket innebär att man aldrig kan komma in med endast en kod, det krävs alltid både kod och kort eller kod och en knapptryckning från den man skall besöka.
Total security med andra ord :)
------------------ skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel