webForumDet fria alternativet

Pris för jobb

Företagande

18 svar · 492 visningar · startad av fredda

Medlem sedan jan. 2000415 inlägg
Frågan#1

Hejsan, den här frågan har ställts innan men eftersom det inte kom så många vettiga förslag ställer jag den igen:
Hur mycket är rimmligt att ta betalt för ett websajt jobb? Nu snackar jag till en litet eller medelstort företag med inte för allt avancerade saker på sajten.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag brukar själv göra sajt jobb till små företag. Om det inte behöver vara typ cgi eller ASP på sidan utan bara ren HTML så brukar jag ta mellan 2000-4000kr beroende på hur många sidor det är som ska göras.

------------------
TeNgBlAd

Medlem sedan jan. 2000640 inlägg

Det beror på hur bra du är, ju bättre, desstå mer betalt! För det jag håller på med nu får jag 15000 exklusive moms.. så, det finns pengar att tjäna =)

/Nils Wikberg

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Hittills har vi på mitt jobb debiterat 360 000 för www.villaplatsen.se och den är inte ens klar :-)

Alltså man ska inte ha ett fast pris utan ett pris per timme. Jag har 350kr här på jobbet och det är lågt!

------------------
Daniel Olsson - Teknisk Internetkonsult

Personlig sida

KjAM Sekten Community

/N

Medlem sedan jan. 2000415 inlägg

Som jag trodde är det alltså väldigt varierande priser.
Och så håller jag med Nanne om det här med att ta betalt per timme och inte att ha fast pris eller beroende på hur många sidor man tillverkar.

Medlem sedan dec. 1999826 inlägg

Uj uj uj,

Tänk om mina kunder var tvugna att betala för alla de timmar som jag lägger ner extra på att leta och slå i böcker bara för att mitt minne inte hänger med. Helt klart hade jag då varit rik som ett troll vid det här laget ;)

Vad jag försöker säga är att ska man gå på timma så måste man vara väldigt kunnig så man kan vara 100% effektiv. Dit har jag en bit kvar personligen :h

/webb

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg

När vi ändå är inne på ämnet.
-----------------------------
Tar man en titt på alla som håller på med att göra hemsidor så ligger priset rätt hög, enligt mig själv. Som Nanne säger:350kr/h och det är lågt! Hur kan man säga det?
Att lära sig HTML och programeing är ju något som vanliga ungdomar gör och många är väldigt duktiga. Ska de kunna ta lika mycket betalt som folk med års av erfarenhet?
Inte för att se ner på någon och jag väntar spänt på era svar, men jag tycker att många webdesiger/programerare m.m är överbetalda.
Kom igen nu. Försvara er heder ;)

/Hallgern -The soon kicked spot on the forum

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag tycker snarare att jag är underbetald.
Jag debiterar 500:- per timme och med dessa pengar ska jag betala mina arbetsgivaragifter, skatt och dessutom måste jag ju ha en pension den dagen jag blir gammal. Plus att jag måste hålla min maskinpark i någorlunda skick, se till att jag har lagliga och uppdaterade licenser på de program jag använder och dessutom unna mig tid till vidareutveckling (studier) och också en semester nån vecka per år.

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 1999826 inlägg

En annan faktor som kan spela in är om man kan tillföra något ytterligare än just själva webbskapandet.

Personligen upplever jag att mina kunder känner förtroende för mig då de vet att jag själv verkat som företagare i många år. Genom detta så känner jag igen deras situation och kan agera utifrån denna erfarenhet.

Petras ord här ovan kunde också varit mina egna.

/webb

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Löjlig diskussion här!!!

Har ni inte fattat att man inte behöver vara duktig för att kunna ta bra betalt? Duktiga webdesigners finns det så jäkla gott om så är man bara duktig så kommer man inte så långt...man måste ha något mer!

Jag erkänner att jag verkligen är kass på att skapa websidor och tar 840:-/h... Ändå är jag överöst med jobb. Har bokade jobb fram tills årskiftet så mig går det ingen nöd på.

Allt handlar ju om vilka kontakter man har. Företaget jag jobbar på sysslar även med forskning och konsultuppdrag inom transportområdet. Detta är ett klart plus för mig eftersom en stor del av de uppdragsgivare jag jobbar för anser att det är bra att mitt företag är väl insatta i deras verksamhetsområde.

Jag säger inte att jag är underbetald...för det tycker jag verkligen inte att jag är...snarare överbetald, men jag menar att jag lätt skulle kunna ta ut 1500:-/h i vissa lägen. Det är inte sällan företag erbjuder mig såna timlöner. Jag tror att jag tjänar bra pengar för att inte vara 20 år fyllda.

Vad jag försöker säga med detta är förstås:
Tänk på vad du eller dina medarbetare kan förutom just webdesign och rikta dig sen med dina kunskaper mot företag där du kan förklara för dem att du vet vad de jobbar med och kan därför skapa en hemsida som fyller deras alla krav. Eller nåt... ;)

Förresten, hur tar en fiskare betalt???

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

vad ni tjänar mkt =) Jag borde kanske ta och börja designa lite sidor.. och eftersom jag inte är duktig skulle jag bara ta 300kr per timme :P

Medlem sedan jan. 2000640 inlägg

..jag ligger mellan 500 & 800kr timmen.. det tycker jag är ganska lagom.. =)

/Nils Wikberg

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag tycker det är ett smärre h**** med prissättningen.. Jag tar oftast en funderare på vad som ska göras och sen ger jag ett fast pris.

Problemet som ALLTID dyker upp är när kunden kommer på fler saker som han vill ha med på sidan eller när man helt enkelt har missuppfattat altihopa och räknat för lågt på jobbet...

Ett timpris är därför att föredra med risk för att slutsumman blir alldeles för hög och kunden känner sig missnöjd.

Ett vågspel mao, men sen beror det givetvis lite på VEM som ska ha sidan... Om det är Asea så är det ju inget jätteproblem med en faktura på 200 000:- men om det är "Nisse tygaffär i Kiruna" som är kunden så blir det kanske inte så lyckat med 200 000:- !

Så, frågan kvarstår: Vad ska man ta för en "enkel" hemsida :e

Mitt svar är nog att det får man "känna" kunden på. Försök att ge ett fast pris som både du och kunden kan stå för, ta med i beräkningen att det kan ta X antal timmar mer än du räknat med OCH ta inte i för mycket om du känner att pengarna inte spelar nån roll för kunden...
DÅ sitter man i en läckande båt i framtiden !

Prisexemplet: 200 000:- här ovan är givetvis hämtat från luften...

Gud vilket svammel detta blev men ungefär så här förvirrande är det varje gång för mig när jag räknar på ett nytt jobb. :e

------------------
BIRE
http://www.livsstilsbutik.com
webmaster@livsstilsbutik.com

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Ja, det är svårt att veta vad man ska ta betalt för jobben....

------------------
---------------------
Den som väntar på bruna kuvert väntar aldrig för länge....

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

då kan det ju vara aktuellt att fråga:
Vad gör man med en kund som vill ändra på allting hela tiden och vill ändra på sidor som man anser klara, som man gjort om ett antal gånger?

vi har ett kontrakt skrivet med fast pris.. och ett visst antal sidor.. blir det fler sidor så får vi mer pengar.. såklart.. men han ändrar ju på sidor också... eftersom sidan är stor (och har väldigt mycket information och bilder i sig) så hinner vi aldrig göra klart den innan han kommit på en massa saker som måste ändras...

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan aug. 2000190 inlägg

Hittills har vi på mitt jobb debiterat 360 000 för www.villaplatsen.se och den är inte ens klar...
Och det vill säkert både din företagsledning och kund att du sprider på Internet? Hade jag varit kunden och uppgifter om vad man betalt för en tjänst sprids på nätet av förtegates anställda, då skulle jag nog bli lite ledsen.

Medlem sedan juni 2001181 inlägg

Vad gör man med en kund som vill ändra på allting hela tiden och vill ändra på sidor som man anser klara, som man gjort om ett antal gånger?

Vi gör så att vi först fixar en specifikation på allt som vi skall göra. Dvs vad sidorna skall innehålla och skiss på utseende. Kunden får godkänna den och så är det bara att börja jobba. Småändringar kan man ju alltid fixa till, men alla ändrigar utanför spec. är helt nya jobb.
Mycket enklare att göra programmera sen också, då man tänkt igenom det.

Lämnar ett ungefärligt pris för att fixa en site enligt spec. + timkostnad.

Men vi har hemsidesnickrande vid sidan av annat ;) så vi gör bara jobb som verkar roliga.

/Tobbe

------------------
Gratis hemsideadress och email => http://www.has.it

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

*info*

Tråden är 1 år gammal.

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

Det är hps fel... ;)

------------------
^FreeZer^
------------------
"Om du läser denna mening en gång till, kommer du att ha läst den minst två gånger..."

[Redigerat av FreeZer den 20 jun 2001]

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)