LeJaMedlem sedan apr. 2000521 inläggSjälvklart skulle jag bli mycket upprörd om biblioteken stängdes.
Detta trots att jag personligen inte är stor brukare. Jag älskar nämligen att köpa böcker.
Men att koppla bibliotekens framtida vara eller inte vara till ett ökat datorbruk tror jag inte är relevant.
It kan ju istället bli det som lockar nya besökare till biblioteken och som ger dem en möjlighet att överleva.
Jag tror inte heller att det är IT och datorer som skulle minska barns läsande. I så fall är nog idrotten en lika stor fara (vilket jag inte heller anser). Nej att skapa goda läsvanor grundläggs i mycket tidig ålder genom att någon läser högt för en. Sedan får förskola/skola hjälpa till att visa på vad som finns och skapa goda läsvanor samt hjälpa till att ge god lästeknik.
LeJa
------------------
=======================
Efterlysning
=======================
Min så slagfärdiga men ändå anständiga signatur har försvunnit.
Har du hittat den maila mig på leja@leja.nu
Hittelön utlovas
=======================
/Efterlysning
=======================
CChakotayMedlem sedan feb. 20001 143 inlägg Med "Men ju fler människor som får tillgång till Internet hemma, ju mer hotade blir nog biblioteken" tänkte jag på mina egna erfarenheter...
Innan jag hade uppkoppling hemma nödgades jag ofta vända mig till biblioteket för att få reda på fakta om ett och annat; och kanske beroende på att "mitt" bibliotek är ett småortsdito kunde det ibland t.o.m. ta flera veckor innan de lyckats få tag i en bok - eller tidskrift - där det jag tyckte mig behöva veta (förhoppningsvis) stod.
Numer kan jag ofta på några minuter hemma från mitt skrivbord via Internet finna motsvarande information. :)
Så måste det vara för många fler, att biblioteken förlorar mycket av sin roll som "faktabank". :OO
I förra inlägget nämnde jag allemansrätten - men lika väsentligt som att den finns i naturen, anser jag det är att "allemansrätten" fri tillgång till litteratur och fakta på biblioteken finns. :D
[Redigerat av Chakotay den 09 jun 2001]
GgoldyMedlem sedan apr. 20013 689 inlägg Bibliotek??
------------------
oooo:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:oooo
))))))---===All that you are is all you can give===---((((((
oooo:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:oooo
SsmurjaMedlem sedan juni 2000630 inlägg Självklart skulle man bli sur om biblioteken skulle tas bort. Vart skulle man då läsa om Sveriges fantastiska historia?
------------------
" Svenskarna är välväxta,
kraftiga, smidiga, i stånd
att uthärda det hårdaste arbete,
svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..."
Francois Voltaire 1731
Vad skulle alla dagisfröknar göra när de inte har nåt att göra för barnen?
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Vad skulle alla dagisfröknar göra när de inte har nåt att göra för barnen?
Gameboy?
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 09 jun 2001]
JjonforMedlem sedan mars 200170 inlägg jag som är älskar att låna cd's på biblioteket.
------------------
jag är inte bäst, jag är inte sämst men jag är vettigast. mohahaha
Fluffys
woosterMedlem sedan mars 20012 635 inläggJag skulle bli jättesur :( om biblioteken stängde, vart annars skulle man få tag på böcker om asp, visual basic, eller dom underbara deckarna??
nån som vet det?
------------------
- Det jämnar ut sej! sa gubben som sket på cykelsadeln.
[Redigerat av wooster den 10 jun 2001]
MmottMedlem sedan juni 20001 356 inlägg Man skulle antagligen köpa dem. ;) :p :e
------------------
Daniel Mott