webForumDet fria alternativet

Hur förhindra spam?

Datasäkerhet

7 svar · 322 visningar · startad av nauska

Medlem sedan feb. 2000137 inlägg
Frågan#1

Har nu fått fem mail, där jag uppmanas att besöka nappet.com, och sälja mina gamla prylar.
Längst ner i mailet står det att "Detta är ett engångs-utskick. Du behöver alltså inte maila om att du inte vill ha fler mail."
Efter att jag fick det tredje mailet, mailade jag tillbaka och bad dom sluta med utskicket.
Efter det fjärde mailet besökte jag faktiskt sidan, och mailade till en annan adress som fanns där.
Nu har jag fått ytterligare ett mail från dom, precis likadant som de fyra andra.

Finns det något sätt att stoppa det?
Vet att det en gång pågick en debatt om huruvida det skulle vara lagligt eller inte att skicka ut reklam till folks e-mail-adresser. Hur blev det med det?

Jag börjar smått tröttna på deras utskick... :/

/e.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Om du kör Outlook kan du göra regler som automatiskt kastar spam.

------------------
FRIHET, KÄRLEK & KAPITALISM !

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Anmäl dom ... !!!

Har du väl skrivit till dom och sagt att du inte vill ha ngn reklam från dom FÅR DOM INTE skicka mer till dig ... tror det är "Sverker" som har sagt det ...så då måste det ju vara så ... ;)

------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Abuseanmäl deras provider och sätt ett filter så att vidare mail från dem hamnar i "Borttaget" om du har Outlook/Outlook Express (fungerar även i många andra epostprogram).

------------------
Daniel Mott

outlook? nej, fy ;)

får kolla upp vilken provider dom har, och anmäla dom.

/e.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Så här ser min standardmall för svenska spammare ut. Brukar få ganska bra effekt, speciellt om man samtidigt skickar en kopia till berörd ISP.

Härmed motsätter jag mig för all framtid all form av obeställd direktreklam till någon av mina e-postadresser, med hänsvisning till 13 a § i Marknadsföringslagen (1995:450).

Ber samtidigt att få påpeka att jag tycker att detta utskick bryter mot 5 § i Marknadsföringslagen, paragrafen om reklamidentifiering, då det ingenstans i rubriken tydligt framgår att det är reklam det är frågan om.

Kopia av detta brev skickad till berörd Internetleverantör, dels för att styrka att jag härmed meddelat avsändaren av reklamen, dels för att obeställd reklam av den här typen (även kallad spam) rent allmänt kan vara ett brott mot det avtal som avsändaren har med sin ISP.

Med vänlig hälsning,

Robert Hallgren

Har man väl meddelat avsändaren så är det som sagt ett brott mot svensk lag att skicka mer direktreklam till dig.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 09 jun 2001]

tack för den, robban :)

har nu mailat till den person som står som kontaktperson för domännamnet. fungerar det inte, och jag får fler mail ska jag skicka detta :)

/e.

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

En annan sak är att begära att de tar bort dig ur alla sina register för du har inte accepterat att vara registrerad där. Begär att få utdrag på allt som står om dig.

Om de vägrar är det bara att hänvisa till PUL.

Jag gjorde detta mot IDG, först vägrade de, när jag hänvisade till PUL fick jag ut ganska mycket om mig. Skrivet nåt i stil med det här: Vill inte köpa Affärsvärlden (tror jag det stog) Tidningar kvar att kolla:
en hel radda med tidningar.

------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)