Det är väl inte olagligt att forsla inom landet va?
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
20 svar · 301 visningar · startad av Grymt
Hejsan. Nu till helgen ska jag upp till Uppsala och festa. Eftersom jag bor utanför Malmö flyger jag dit. Jag är 18 år gammal och hade tänkt ta med mig starköl upp till Uppsala. Om jag lägger mina öl i väskan, gör jag något olagligt då? Vad säger lagen. Och vad händer om jag gör detta och jag blir upptäckt. Någon som vet?
------------------
Jag är lite borta men lämna ett meddelande
Det är väl inte olagligt att forsla inom landet va?
------------------
Maila mig om du vill
Nä det är det inte, men eftersom jag inte fyllt 20 och därför inte kunnat köpa ölen själv. Begår förresten mina något brott när de köper ölen till mig?
Jag vet att de bryter mot lagen om jag hade varit under 18 år, men nu när jag har fyllt 18 så vet jag inte.
En gång när jag var utanför en nattklubb och hade sprit (när jag var 17 år) så skulle polisen ta min sprit och hälla ut den, men istället sa jag att det var en annan killes som var 18 år och då gav de spriten till killen.
Så nu undrar jag bryter jag mot lagen om jag tar med mig starkölen till uppsala i min väska? Snälla hjälp mig för jag bryter ogärna mot en lag för ölens skull.
------------------
Vet ej om jag förstått det hela rätt. men denne / dessa som försett en minderårig (icke bolagsålder) alkohol begår ju ett brott , langning !
Är du fyllda 18 har du ju rätt att dricka alkohol på krogen , men att ha dem i en väska , nja , frågan är vad flygbolaget har för intresse att kolla ditt leg. för ölen ....
------------------
/Annelie
"Våga älska också dig själv!"
Det spelar ingen roll om man är 8 år gammal och äger en back starköl. Du gör inget olagligt!
Det är nästan samma princip som knark: Du får inte sälja, köpa eller inneha. Men det är lagligt att använda skiten.
Har jag missat ngt nu ?!?! När blev det lagligt att använda droger i Sverige ?
------------------
/Annelie
"Våga älska också dig själv!"
korrekt Skywalker
Grymt , vad är det vi snackar om vanliga folköl, mellanöl, starköl, hemmagjort öl?
Du kan varken bli straffad eller någonting för att du för med dig ett par bärs.. om det istället kunde du blivit slagen bakom lås och bom..
Men vafan ett par biror hit och dit.. Polisen har viktigare saker för sig än att kolla alkohole i ryggsäckar.. Tog med mig ett par Kournikova (78%) från cypern när jag var 16.. Ingen som tog mig då.. :o
Bor förästen i uppsala :o
[Redigerat av RDL den 06 jun 2001]
En sak är säker.....polisen på Arlanda behöver du ej frukta.
------------------
Niclas
------------------
Okej, men om jag säger att det är killens bredvid så är han bara 17 och han har också öl i sin väska.
Starköl är det det rör sig om förresten.
Jepp, fyrisfestivalen ska jag till.
Fast det är inte enbart den anledningen jag ska dit där för.
RDL, ser du en kille i Malmö FF halsduk, och en vit väska där det står HÖLLVIKENS BK på så är det jag.
Hur gammal är du egentligen RDL, slutar du också skolan på fredag? har hört att det är mycket festande där ;)
------------------
Säg att det är öl som du skall frakta från din mamma till din pappa som bor på skilda orter.
Det är självklart inte du som skall förtära denna ädla dryck. Jag hoppas du har köpt Carlsbergs Export, annars kan du lika gärna kasta ölen...
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=18" TARGET=_blank>Vilken årstid tycker du bäst om?
</A>Hur stort är världens lager av atombomber?
Grejen är faktiskt den att Polisen/Tullen bara letar efter knark.
Några öl eller några flaskor sprit är så ofarligt det kan bli. *lovar*
Som nån sa tidigare: Det värsta som kan hända är att dom tar ölen och låter dig gå.
En kompis lillebror som precis fyllde 18 kom hem från Förenade Arabemiraterna med 8 helflaskor vodka. Han blev tagen i Tullen och när dom började kolla igenom hans väska så trodde han att han skulle klara sig eftersom han hade allting i sin ryggsäck. Men när dom inte hittade nåt så sa dom "Jasså, då är det där du har spriten då eller?".
Mycket riktigt...det klingade gott när han satte ned sin väska på bordet. Tullaren radade upp flaskorna och tittade på dom...sen stoppade han ner dom i väskan igen och önskade killen välkommen hem!
Jag har fler exempel på det här... :e
Du behöver inte oroa dig...
haha.. Så du ska till fyrisfestivalen?? Ha det så kul.. :e
Slutar på fredag. Yees.. Klart det är krökande som fan i Uppsala, är ju en studentstad..
Hur gammal jag är?
Kan ju säga så här.. Jag lär ha rätt mycket lättare för mig än vad du har att skaffa sprit.. hehe
Och vad det beträffar birorna så tror jag knappast att de kommer ta dig. Du kan ju säga att du köpt bärsen i Danmark, är 15års gräns där. Sen tror jag inte att man kan då dagsböter om du inte forslar över 24 liter har jag för mig.. och det tänker du väll inte??
[Redigerat av RDL den 07 jun 2001]
birorna
Finns det fler :q
------------------
Maila mig om du vill
ser du en kille i Malmö FF halsduk, och en vit väska där det står HÖLLVIKENS BK på så är det jag.
Ser jag en sån kille så kastar jag honom i ån... ;) :)
------------------
Niclas
------------------
Då kan jag vara lugn.
RDL; jag har inga problem alls att fixa sprit, så du måste ha jätte lätt ;)
Tyvärr inte Carlsberg Export, utan Carlsberg Sort Guld eller vad de nu heter. Kanske de som är Carlsberg Export.
Om Danmark har 15 år så har jag ändå inte rätt att ha dem i min väska, eftersom jag inte får lov att ta in dem i Sverige, har hänt för många att de tagit spriten när man åkt över. ;)
Rödalacket; haha, får se vem som kastar ner vem.
------------------