webForumDet fria alternativet

Genmanipulering - nej tack!

Vetenskap

11 svar · 320 visningar · startad av mott

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg
Frågan#1

Nu vill genmanipulatörer i Singapore vill nu framställa en fisk som ska ändra färg när den kommer i kontakt med miljögifter i vatten. De har redan lyckats framställa en konstant lysande fisk.

Vad tycker ni om det här? Jag tycker inte alls om det och är i huvudsak mycket kritisk till genmanipulering. Det är lätt att säga "ingen har ju dött av det än" men eftersom det är ett så nytt ämne kan man knappast dra några slutsatser än.

Varför ändra på något när vi har klarat oss utmärkt utan lysande fiskar hittills? Visst, det är till ett gott syfte, men hur kan de veta vad son händer om de modifierade fiskarna parar sig med andra fiskar etc? Varför gå in och modifiera något som man inte vet precis allting om, istället för att försöka arbeta mot att miljögifter släpps ut i våra vatten?

Många frågor, hade varit trevligt att höra fler åsikter.

------------------
Daniel Mott

1984, George Orwell

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Varför inte genmanipulera in lite firre i människosläktet... så att vi kan andas även under vattnet :q

Oj, vad drunkningsolyckorna skulle minska. :OO

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Nu vill genmanipulatörer i Singapore vill nu framställa en fisk som ska ändra färg när den kommer i kontakt med miljögifter i vatten. De har redan lyckats framställa en konstant lysande fisk.

Säger bara TUFFT! :h :D

------------------
FRIHET, KÄRLEK & KAPITALISM !

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Tja... den enda egentliga skillnaden mellan genmanipulering och avling är att genmanipulering går snabbare. Jag är inte odelat positiv, men jag är egentligen inte emot det heller.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

Medlem sedan feb. 2000137 inlägg

Jag håller med dig, mott. Varför genmanipulera?

Vissa säger att det är för den allmänna nyttan, t.ex. att människor ska kunna odla saker där det förut inte gick att odla just den växten. Men fungerar det så? Jag tror inte det. Bara att kolla på företaget Mosanto (som gick ihop med pharmacia), och deras plantor som blev modifierade för att kunna stå emot ogräsmedlet RoundUp. Vilka tillverkade då RoundUp? Jo, Mosanto!

Sen har jag hört att något företag manipulerade säd, så att växterna sen inte skulle producera egen säd, så bönderna var varje år tvugna att köpa ny säd från detta företag. Det är ju verkligen för den allmänna nyttan! x(

/e.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Kan vara värt att påpeka att RoundUp-restistenta växter har förädlats fram, inte genmanipulerats (ja, inte alla). För att vara konsekvent bör man förbjuda förädling och selektiv avel om man förbjuder genmanipulering. Inte ens Belgian Blue var manipulerad...

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Räddningsverket informerar:
9 av 10 som dör på sjön är inte genmanipulerade.

[Redigerat av Rikard den 05 jun 2001]

Medlem sedan feb. 2000137 inlägg

spango:
okej, fel av mig. men jag tycker ändå att det mer är företaget som tjänar på det, än mänskligheten.
fast nu fick ju inte det här något med genmanipulering att göra ;)

/e.

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

För att informera allmänheten så kan jag berätta att nästan all säd och majs från USA är genmanipulerad. Kanske nåt att tänka på innan ni äter Corn Flakes till frukost.

Det konstiga är att skördarna blir mindre än med icke genmanipulerad mat. Men eftersom bönderna får bidrag så är dom inte miljövänliga.

------------------
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1 decoce
GCM/MU/IT$>AT d--- s: a-- C++$ UL P-- L++>++++ E W+++>$ N o-- K- w O- !M V?
PS++ PE- Y+ PGP-@ t+ 5 X+++ R* tv- b++ DI D++ G+ e* h++ r++ y+**@
------END GEEK CODE BLOCK------

Just därför äter jag inte Corn Flakes eller annat USA-tjafs. Fast det är svårt att undvika genmanipulerad mat ändå. :l

------------------
Daniel Mott

1984, George Orwell

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Jag minns mitt fina äpple...

Jag glömde ett äpple på en arbetsplats inuti ett skåp. När jag 6-7 månader senare kom och öppnade skåpet och fick syn på äpplet blev jag lite rädd...

Det blänkte och var lika snyggt som när jag lämnade det.

Ruttnar inte äpplen :q

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=18" TARGET=_blank>Vilken årstid tycker du bäst om?
</A>Hur stort är världens lager av atombomber?

Inte genmanipulerade äpplen indränkta i fem kilo vax. ;) :e

------------------
Daniel Mott

1984, George Orwell

168 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
33 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
34 ms — ändringar (db)