Vi har en amerikan i klassen som försvarar allt som USA "säger" och gör.
Det är bara såååå jobbigt ..
------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020
47 svar · 370 visningar · startad av mott · sida 2 av 3
Jag är delvis amerikan men jag tycker USA är lika sjukt för det. Några anledningar: I USA kan man stämma vem som helst och vinna miljoner bara man har en bra advokat. Hur sjukt är inte det, nästan alla familjer i USA har en egen familjeadvokat. Försäkringar. I USA måste man försäkra precis allting om man vill ha ersättning, hus, liv, ja till och med kroppsdelsförsäkringar... sic! Lagsystemet. D
Läs frågan i sin helhet →Vi har en amerikan i klassen som försvarar allt som USA "säger" och gör.
Det är bara såååå jobbigt ..
------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020
Usch, det låter jobbigt.
Är det en sån typ som inte kan diskutera med utan bara avbryter med ännu fler dåliga argument? ;)
------------------
Daniel Mott
mott, jag tycker bara det är ganska trångsynt att döma ett land man inte ens varit i.
Ja, mycket står fel i USA. Men det finns även mycket som är bra där.
Sverige är inte helt perfekt heller..
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Söndagen den 3 juni kommer webForum-servern att tas ner för
systemunderhåll.
Avbrottet kommer att ske under dagtid. För uppdaterad information se
Serverstatus.
Men Erik, då skulle man väl inte kunna säga negativa saker om något land man inte varit i? :q
Och det är klart att inte Sverige är perfekt, men jag tycker USA är värre, även om jag inte varit där.
------------------
Daniel Mott
Visst får man säga negativa saker om land. Men man tar det mer på allvar från någon som varit/bott i USA en tid och inte från någon som bara hört dessa saker och inte upplevt dem.
------------------
/Erik
Söndagen den 3 juni kommer webForum-servern att tas ner för
systemunderhåll.
Avbrottet kommer att ske under dagtid. För uppdaterad information se
Serverstatus.
Jag är delvis amerikan men jag tycker USA är lika sjukt för det.
Menar du människorna som bor i USA eller själva landmassan?
De översållar marknaden med kassa filmer.
Kommer det inte en hel del bra filmer från USA också?
En mer korrekt iakttagelse vore väl att på den svenska marknaden är amerikansk film överrepresenterad. Frågan är ju om den hade varit det om det bara kom "kassa filmer".
Sen kan man ju undra om det är USAs eller Sveriges fel att det är på det viset.
USA är det mest rasistiska och fientliga landet på hela jorden mot te x invandrare, "retards", homosexuella osv.
Men din inställning till USA finns det inget att anmärka på. :q
Inblanding. USA ska helst blanda sig i så många krig och konflikter de bara kan.
Frågan är ju hur världen sett ut om USA inte lagt sig i t.ex. WW2 och gulfkriget.
Står du förresten för det som står i din signatur; "Krig är fred"? ;)
------------------
When God created light, the first shadow was born.
[Redigerat av mappo den 31 maj 2001]
Menar du människorna som bor i USA eller själva landmassan?
Jadu, många människor hjälper ju till att göra USA "sjukt". Och sen kan man ju säga att landmassan med är sjuk av alla föroreringar. ;)
Kommer det inte en hel del bra filmer från USA också?
En mer korrekt iakttagelse vore väl att på den svenska marknaden är amerikansk film överrepresenterad. Frågan är ju om den hade varit det om det bara kom "kassa filmer".
Sen kan man ju undra om det är USAs eller Sveriges fel att det är på det viset.
Vill lägga till alla rasfientliga filmer som gjordes - och fortfarande görs. I en film från Hollywood är det fortfarande nästan omöjligt för en svart att kyssa en vit. :l
Men din inställning till USA finns det inget att anmärka på.
Tydligen, eftersom du gör det. Men jag står för det och det är många som håller med mig.
Frågan är ju hur världen sett ut om USA inte lagt sig i t.ex. WW2 och gulfkriget.
Står du förresten för det som står i din signatur; "Krig är fred"?
Som jag skrivit förut finns det mer eller mindre onödiga krig USA skapat/lagt sig i.
Och det som står i min signatur är ett citat från boken 1984, inget jag har kommit på. Jag tycker bara att det uppmanar till tanke.
------------------
Daniel Mott
[Redigerat av mott den 31 maj 2001]
Fred är dåligt, krig är bra -
heja, heja, USA! ;)
Taget ur luften: "Att döma ett land efter vad man hört via media ger dig inte tillräckligt underlag för att skapa dig en uppfattning baserat på fakta ifrån alla håll, du har då helt enkelt antagit medias uppfattning och inte din egen."
Därmed inte sagt att detta appliceras på någon här.
------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");
webeye.nu
Jag har väldigt många vänner i USA och jag grundar mina åsikter om landet utifrån det dessa människor berättat för mig och inte vad media säger. Dessutom beror det väl på vilket media du tar intryck från, vissa avgudar USA som landet av mjölk och honung medan andra anser USA vara helvetet på jorden.
Jag tror nog de flesta av oss är vuxna nog att sålla fram sanningen och skapa oss en uppfattning utifrån det.
Många sitter ju här och fördömer Ryssland, Kina och andra länder utan att ha varit där heller.... dessa åsikter grundar ju sig på ett samlande av fakta från olika håll och inte av personliga upplevelser.
Eller gäller det bara negativ kritik mot USA??
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
Nu vet jag ju inte vilka medier jag har fått den uppfattning om USA jag har ifrån. Men jag tror inte att någon skulle hitta på en massa negativa saker om USA. Eller?
Och Cyberpet, håller du med om något jag skrev, eller du tycker att jag har fått en helt fel bild av USA?
------------------
Daniel Mott
Oavsett vilka länder eller vilka medier som förmedlar informationen så är det i dagsläget övervägande negativ kritik. Så att grunda åsikten utan att ha sett de positiva sidorna blir ganska hansken på medierna...
Det är iaf min åsikt, efter att ha bott och gått i skola i USA så kan jag ganska lugnt säga att medierna inte tar upp allt.
Sedan är inte USA lika överallt, alla delstater är ganska olika.
------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");
webeye.nu
Okej, Vide, kan du säga något positivt om USA? Dum fråga, det kan du säkert, men det hade varit trevligt om du plitade ner lite här... :)
------------------
Daniel Mott
Jag har bara varit i USA i tio dagar men tycker ändå jag upplevt både positiva och negativa sidor av USA. Men sen så bor ju min syster där och hennes man James är född där och har bott där nästan hela sitt liv.
När man t.ex. går på shoppinggatorna i downtown Seattle bland alla fina hus och affärer så ser man uteliggare bara några hundra meter därifrån. Så man ser att klyftorna är stora i USA.
Sen så fort de skurar golven i en restaurang eller butik så ställer de fram en stor gul skylt precis bredvid om att de skurar golven. Detta för att de lätt blir stämda annars om någon halkar och skadar sig.
Trafiken är helt hemsk i USA. Även om Seattle har bättre kommunaltrafik än många andra städer i USA så var det tjockt ute på vägarna. 5-filiga motorvägar där trafiken stod still, o.s.v.
Sen så är de väl inte så bra förare. Man såg att de körde väldigt korkat många gånger. Och när min syrra hade uppkörning så körde de typ bara runt kvarteret och när de fickparkerade så fickparkerade de bara vid en bil och inte mellan två.
Poliserna i USA har inte samma respekt som i Sverige. Det är inte samma krav för att bli polis som i Sverige.
Det var ju några negativa aspekter. Men det finns självkart många positiva aspekter. Några av dem nämnde Vide. Åk till USA och se resten! :)
------------------
/Erik
Söndagen den 3 juni kommer webForum-servern att tas ner för systemunderhåll.
Avbrottet kommer att ske under dagtid. För uppdaterad information se Serverstatus.
Det är inte samma krav för att bli polis som i Sverige.
Och du tror att det är killarna med MVG i matematik E på gymnasiet som blir poliser här i Sverige? ;)
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
Amerikanerna, är ju kända för att vara hjärtliga och vänliga, men jag tycker ändå att det känns som de är väldigt ytliga. Svenskar må vara instängda och blyga, men har oftare få men riktigt goda vänner.
Av Vide:
...och att allt var mycket billigare och lätt att få tag på.
Vad menar du då? Precis allt, alltså toapapper, läsk, mat, souvenirer, elprylar osv?
Är du säker på att det inte var för att det var dollar du handlade med det kändes billigare?
Och vad var det som var enklare att få tag på i USA än i Sverige?
------------------
Daniel Mott
Försök att få tag på cookie-doo glass i Sverige. Eller Wendy's hamburgare! ;)
Och du tror att det är killarna med MVG i matematik E på gymnasiet som blir poliser här i Sverige? ;)
Nej, men det är ändå en stor skillnad mellan Sverige och USA. Sen så tror jag inte man behöver ha MVG i matte E för att bli en bra polis. :)
------------------
/Erik
Söndagen den 3 juni kommer webForum-servern att tas ner för systemunderhåll.
Avbrottet kommer att ske under dagtid. För uppdaterad information se Serverstatus.
Det finns en hel hylla med amerikanska saker i Konsum här nedanför. Massor av kul saker som Marshmallow Fluff, Peanut Butter, Cheeze Crackerz mm mm... Så det är inte särskilt svårt att få tag på amerikanska saker här inte. :p ;)
------------------
Daniel Mott
Vad menar du då? Precis allt, alltså toapapper, läsk, mat, souvenirer, elprylar osv?
Är du säker på att det inte var för att det var dollar du handlade med det kändes billigare?
Och vad var det som var enklare att få tag på i USA än i Sverige?
Det mesta är billigare i USA av den simpla anledningen att det finns fler köpare och därmed kan dom massproducera och hålla större lager... ganska naturligt om man tänker efter...
Tror du mig inte, åk dit och kolla för dig själv... :)
------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");
webeye.nu