webForumDet fria alternativet

Fattas mänsklig upphovsrätt...?

Juridik

6 svar · 203 visningar · startad av Chakotay

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg
Frågan#1

Efter jag sett SVT:s program "Debatt" i veckan där en kille försökte imitera div politiker började jag fundera på om "mänsklig upphovsrätt" saknas :q

I övrigt är det ju skitsträngt med upphovs-/copyright, men har inte t.ex. statsministerns föräldrar upphovsrätt till honom :q

Eller om personen t.o.m. själv skapat sitt "vinnande" sätt, det borde väl vara skyddat :q

Medlem sedan apr. 2001664 inlägg

I övrigt är det ju skitsträngt med upphovs-/copyright, men har inte t.ex. statsministerns föräldrar upphovsrätt till honom

Fine with me ;)

------------------
When God created light, the first shadow was born.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Förtal heter det väl och finns redan!?
Sen går väl ändå politiker under "paragraferna" för offentliga personer?

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

"Paragraferna" för offentliga personer känner jag inte alls till - redogör gärna!

Jag bekymrar mig inte alls om Göran Persson... det är inte det...

Men det verkar lite konstigt om det är helt okay att imitera ("kopiera") en hel person, men strängeligen förbjudet kopiera minsta text eller bild personen skapat.... :l

Medlem sedan sep. 200040 inlägg

Har ni inget sinne för humor, eller?

------------------
Anonym på webForum

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Nope, jag är totalt humorlös. :e

Chakotay, jag är inte hundra på vilka regler som gäller - det är dock något jag har hört talas om så pass många gånger så jag svårligen tror att det inte skulle stämma. :)
Om det finns någon annan som har mer info tas det tacksamt emot.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Tror inte att det finns någon "paragraf" om offentliga personer. Däremot så är det en allmän uppfattning att om man gett sig in i leken får man leken tåla ;)
Om te.x. Göran Persson skulle jaga varenda kotte som skrev nåt kritiskt eller satiriskt om honom skulle han tämligen få det hett om öronen... mao bjuder dessa personer på sig själv och en viss kritik bör de tåla.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)