Leder till dyrare priser på alkoholet :(
Detta då systembolagens kostnader för att ha öppet på lördagarna överstiger det belopp som man säljer för.
Kostnaderna för försäljningen ökar med lördasgöppet, men försäljningen ökar inte i samma utsträckning.
Således måste priserna justeras.
(Läste även att på en burk öl som kostar 10:-, så är 4:- skatt. Före skatt kostar ölburken således 6:-. Före skatt i tyskland kostar samma ölburk 1,5:-. Således inte endast skatten på alkohol som gör att priserna är dyra. :( )
Tänk vad konstigt, om alkohol, cigaretter och kaffe skulle försökts lanserats idag hade det knappast tillåtits, det hade snarare klassificierats som droger.
------------------ Daniel Mott
________________ War Is Peace
Ignorance Is Strength
Freedom Is Slavery
1984, George Orwell
Lägg ner systembolaget och sälj all alkohol på Konsum!
------------------ Söndagen den 3 juni kommer webForum-servern att tas ner för
systemunderhåll.
Avbrottet kommer att ske under dagtid. För uppdaterad information se Serverstatus.
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
Söndagen den 3 juni kommer webForum-servern att tas ner för
systemunderhåll.
Avbrottet kommer att ske under dagtid. För uppdaterad information se Serverstatus.
Är rädd för att sortimentet urholkas och endast ölen på "tio-itopp" kommer att säljas i affärerna. Dessutom kommer kunskapen och servicen att bli sämre tror jag, gentemot kunden.
Tycker det är bra med speceriaffärer där folk vet vad de pratar om, och där sortementet är stort.
------------------ Söndagen den 3 juni kommer webForum-servern att tas ner för
systemunderhåll.
Jag har en känsla av att butiksanställda ibland inte bryr sig om att kolla ålder och bara slår in priset - vilket kan leda till att det blir lättare att köpa ut för minderåriga... Men det är kanske bara en missuppfattning av mig?
------------------ Daniel Mott
________________ War Is Peace
Ignorance Is Strength
Freedom Is Slavery
1984, George Orwell
Redan idag när jag var nere på Glasbanken satt det ett anslag på dörren om att de har lördagsöppet om en månad! :)
Jag är övertygad om att Systembolaget är den bästa vägen att sälja alkohol i Sverige. Ica och Konsum får inte under några omständigheter sälja nåt starkare än folköl om jag får bestämma - de kan ju för fan inte ens hålla koll på femtonårsgränsen för tobak! :l
För ett par år sedan jobbade jag själv på Bolaget och det utbudet kommer ingen vanlig butik upp i - inte ens de mest välsorterade butikerna i utlandet kommer i närheten av Systembolagets sortiment, kunskap och styrka.
De som klagar över Bolaget, köer och sånt är såna som är så puckade att de går dit på fredagarna vid fem och förväntar sig att slippa köer... ;)
Gå dit vilken annan tidpunkt som helst förutom torsdag kväll och fredag från lunch och framåt så är det i stort sett öde... :e
------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans! Queen - Machines (1984)
äh.. man bor ju på det rätta stället så man har ju redan lördagsöppet =)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
@nders: Jasså, är det 18 numera? Jaja, jag begagnar mig inte av dylikt tjafs så jag bryr mig inte... :e
mappo: Varför tycker du att Systembolaget ska avvecklas? *nyfiken*
------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans! Queen - Machines (1984)
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2