webForumDet fria alternativet

SÅ less på Expert

Program & appar

30 svar · 444 visningar · startad av Annelie · sida 2 av 2

Frågan, av Annelie

Skulle lämna in vår trådlösa som vi köpte i december... ALLT strular med den, den lever helt enkelt ett eget liv :( Tjafsat med dem om än det ena o än det andra... de lyssnar bara på hälften av felen man meddelar dem så 2 ggr kom telefonen tillbaka "halvlagad". Varje gång de tar den så är den borta i 2 veckor, jag HATAR att sitta fast i en sladd när jag pratar i telefon. Idag surfade jag in på Fl

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Om jag får en vara såld till mig som är felaktig från början accepterar jag inte att de tar in den och lagar den. Jag ska ha en helt ny.

Jag köpte en förstärkare till rummet, en Denon med rejält effektuttag. Det tråkiga var att displayen inte fungerade så jag gick till butiken och berättade vad som hänt. De ville ta in den på reparation men jag krävde en ny. De hade sålt en vara som enligt produktspecifikationen skulle klara av det och det och om den inte lever upp till de kraven vill jag ha en ny.

------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.

Söndagen den 3 juni kommer webForum-servern att tas ner för
systemunderhåll.

Avbrottet kommer att ske under dagtid. För uppdaterad information se
Serverstatus.

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Jag håller helt med dig, Racerankan!
Om jag t ex skulle köpa en mobiltelefon vars högtalare inte fungerade och displayen var konstig skulle jag inte vilja lämna in den, utan ha en ny.
Fast då går det ju dåååligt för de stackars företagen som inte vet vad de ska göra med en söndriga produkten. Skicka in den på reparation och sälja den till en ovetande kund? Så hoppas jag att de inte gör.

------------------
Daniel Mott

1984, George Orwell

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Öppet köp måste man fråga om.
Är produkten i sönder från början får du byta den i 2 år efter det.. (allt enligt Plus.. det ultimata konsumentprogram.. ;) eehh =) ) .. btw.. jag förnekar å det bestämdaste att jag någonsin ser på Plus..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

I'm A Proud Plus Watcher...
Älskar när han dissar produkter totalt och slänger dem i soptunnan med en äkta Sverker Olofsson-min... :e

------------------
Daniel Mott

1984, George Orwell

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

btw.. jag förnekar å det bestämdaste att jag någonsin ser på Plus..

Varför det? Plus äger fett :e

Företag och myndigheter bävar inför vad Sverker Olofsson ska ta upp i programmet.

------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

[Redigerat av Reefer den 01 jun 2001]

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Skicka in den på reparation och sälja den till en ovetande kund? Så hoppas jag att de inte gör.

Naturligtvis gör de så, det är väldigt vanligt och inget onormalt med det.

/j

------------------
R6

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Är produkten i sönder från början får du byta den i 2 år efter det..

Är det inte så att man måste anmäla felet inom 14 dagar efter att man upptäckt det oxå ?

Lite svårt att komma in med en grej som är köpt för 23 månader sen o säga ... den har varit trasig från början ... ge mig en ny ... !!!

Men givetvis så är det ju så att om en sak är trasig när kunden får den så ska man få en ny ...
Men ... se det från butikens sida då ...
Tänk om det är kunden som har haft sönder den ... råkat spilla vatten eller ngt i den ... då finns det inga garantier längre ... har man då redan bytt ut den så kan man känna sig ganska blåst på att få tillbaka den utbytta grejjen från kunden ...

Det är trist att det finns dåliga försäljare som är "oseriösa" ... :(

Ni får komma o handla av mig allihopa ... så löset det sig ... ;) :e

------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Varför kommer jag alltid att tänka på Lasse Åberg och bantningschips så fort jag hör namnet Sverker Olofsson? :e

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

*tänker lite*

Är det inte så att om en butik misslyckats med att reparera samma fel tre gånger så har man rätt att få en helt ny (eller likvärdig) produkt?
Inte helt säker, men ganska! ;)

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

elfwing:

Är det inte så att man måste anmäla felet inom 14 dagar efter att man upptäckt det oxå ?

Jo, något åt det hållet:
Konsumentköplagen:
"23§, 1 st. - Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).

Q:

Är det inte så att om en butik misslyckats med att reparera samma fel tre gånger så har man rätt att få en helt ny (eller likvärdig) produkt?

Hmm, hittar inget som uttryckligen säger det i konsumentköplagen, men det kanske är en vedertagen praxis.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Medlem sedan apr. 2001664 inlägg

Vi är vad vi heter.

Om min kompis Björn får jobb på Expert, kommer han mutera då? :p

------------------
When God created light, the first shadow was born.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)