webForumDet fria alternativet

En liten stuga på landet...

Boende & hem

19 svar · 330 visningar · startad av Cloe

Medlem sedan maj 2001739 inlägg
Frågan#1

skulle man ha. Är det någon som bor på landet? Är det någon som är på väg att flytta ut till landet? Någon som flyttat till landet men ångrar det? :q

Jag längtar tills jag kan flytta.
Tänk att ha ett hus vid havet, med skogen bakom sig och vindar som flyger. På morgonen tar man sin kopp kaffe eller te, brer några mackor och sätter sig på trappan och lyssnar till naturen.
Kanske tar sig ett morgonbad. En lång promenad i skogen och plockar svamp till grytan. Längtar som en tossing.
Våra barn ska iallafall inte växa upp i stan det är en sak som är säker.

------------------
Cloe

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jag är faktiskt uppväxt på landet, vilket jag är väldans glad över. Så fort jag får tillfälle brukar jag åka ut och bara slappna av, fiska, promenera, längta efter wF, sitta och bara vara...

Det är faktiskt otroligt kul att vara på landet, en massa grejjor som man kan fixa med, snickra på hus och allt möjlgt... :)

Nu vill jag diiit... :e

------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");

webeye.nu

[Redigerat av Vide den 30 maj 2001]

Medlem sedan juni 2000630 inlägg

Självklart bor man på landet!

------------------
" Svenskarna är välväxta,
kraftiga, smidiga, i stånd
att uthärda det hårdaste arbete,
svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..."

Francois Voltaire 1731

Medlem sedan dec. 20002 147 inlägg

hm. varför ökade just mina fördommar mot konservativa människor på landet för?

------------------
Detta är inte en signatur.

Mann skall inte ha fördomar...

------------------
svält och nöd.

Francois Voltaire 1731

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Jag bor delvis på landet ... lagom avstånd från storstan i alla fall. Med naturen runt knuten o skärgården på gångavstånd :)

Jag växte verkligen upp på landet bland kossor o getter :) DET har gett mig ett helt annat perspektiv på livet :)

Jag åker gärna TILL storstaden men vill bo lugnt o tryggt. Våra barn skall kunna gå ut utan att det "stormar" runt hörnet

------------------
/Annelie
"Våga älska också dig själv!"

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg

Cloe, jag ÄLSKAR dig!!!

------------------
---===All that you are is all you can give===---

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Jag är född och uppvuxen i Helsingborg. När jag var 13 år så hittade mamma någon lantis från norra skåne som hon blev ihop med. Då bestämde de att alla skulle flytta till en liten byhåla som heter Hökön där det bor 200 personer. Sagt och gjort, vi flyttade dit 1997. Huset var något av det värsta jag sett. Vattenrören var sönderfrusna, golvet var vattenskadat, väggarna hade flagnande tapeter, hela utrymmet under huset var vattenfyllt som en stor bassäng. Men vad kunde jag göra då, jag var ju bara 13. Jag fick ett "rum" på övre våningen, som egentligen bara var ett stort rum. Där var det i genomsnitt 13 grader varmt från september till juni och 35 grader från juni till september. Anledningen till detta var ett stort gapande hål i väggen(!) som aldrig lagades (senare spikades det dock upp en lucka framför). På vintern var det isande kallt och jag fick ha en elfläkt på rummet för att ha en mänsklig temperatur där (15 grader). På sommaren blev allting överhettat då ingen luft kunde cirkulera och det var nästan omöjligt att vara i huset före kvällen.

Hökön var världens håla, en asfalterad väg med massa hus runtomkring. Vårt hus låg dessutom precis vid järnvägen och det mesta i vardagsrummet skallrade rätt så bra när tågen gick förbi (de stannade givetvis aldrig). Den enda lanthandeln där höll på att gå i konkurs och hölls uppe av en 85-årig tant som stod och pratade med kunderna i 15 minuter varje gång innan man kunde betala för sina varor och gå hem.

Nej, jag garanterar mig själv och alla andra att jag aldrig kommer att bo på landet igen, hur idylliskt och mysigt det än verkar!

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Man kan kombinera det där och få allt positivt med landet plus allt positivt med stan och.. voila: Mjölby! :e

(motts inlagg var ej skrivet när jag gjorde mitt)

Tillägg: Det där beror ju på vilket hus man får, mott. Alla hus på "landet" är inte så.. ;)

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu

Nazisterna tycker att judarna är som gökar, de lägger bon i andras ägg. /Niklas Norrby

Klicklänkar - ett enkelt sätt att hjälpa!
Stöd Amnestys kampanj mot tortyr!

[Redigerat av Axel den 30 maj 2001]

Givetvis är det sant, Axel, men det förbättrade inte min syn på "landet" särskilt mycket. ;)

Och dessutom kände jag mig så jädrans isolerad från allting ute i ödemarken, när man har bott i stan i 13 år så är det svårt att anpassa sig till ett tyst skogslandskap utan kommunikationer. :l

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Och dessutom kände jag mig så jädrans isolerad från allting ute i ödemarken

Jag känner precis tvärt om... jag känner mig alldeles fri... :)

------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");

webeye.nu

goldy älskar mig....trevligt...:f...
(jag älskar goldy oxå....:r) Nu vill jag bara säga: till dej, Mott, att du kan väl inte döma sådär efter EN ENDA dålig erfarenhet!!! Jag förstår om det inte var så kul, det låter väldigt tragiskt, men sånt får man räkna med ;)
Jaja, jag ska ju inte bestämma vad du ska tycka om och inte, ville bara säga det.

För mig är iaf landet en helig plats. Som att komma hem. Jag tror att den här längtan kommer sig av att vi inte från början är skapta att bo i stadsmiljö. Med asfalt, betong, avgaser och plåt. Vårt ursprung finns ju trots allt i naturen? Missförstå mig inte, jag kan gilla stan också, men hela tiden går jag omkring och bär på en längtan till någon annanstans. Men eftersom man nu vet att staden finns med alla dess terevligheter såsom restauranger, pubar och cafeér så hade det ju varit trevligt att bo på lagom avstånd så att man slipper ta tåget varje gång man ska göra något i stan. Typ så att man kan åka bil iaf. För det finns trots allt saker med stan som det skulle vara svart att HELT avstå ifrån. jag älskar att gå på bio och det vill jag ANTAGLIGEN kunna göra även om jag bor på landet. Det ena behöver inte utesluta det andra, det är en lyckad kombination som är det ultimata. Kanske?
puss på goldy!

------------------
Cloe

:f till golsdy, men det bidde ingen smiley? voffor?

------------------
Cloe

kan någon hjälpa mig? det blir inga smileysar när jag skriver dom?

------------------
Cloe

Nej, men det gör jag inte heller. Jag har varit på landet många gånger, men aldrig tyckte det var trevligt. Jag kan helt enkelt inte med vidsträckta åkrar, röda hus med vita knutar, lador, plastinpackade höbalar, ändlös skog, byar där alla känner alla osv... Urk... ;)

Cloe, du måste ha mellanslag framför din smiley. Se här:

:f <-inget mellanslag
:f <-mellanslag

------------------
Daniel Mott

[Redigerat av mott den 31 maj 2001]

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Denna fråga har varit uppe förut, kommer ni inte ihåg? :e

Iaf så var tråden väldigt gemytlig, Läs den!

free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/002635.html

......du är inte ensam Cloe...

------------------
Mina knäskålar klapprar fortfarande efter Kent-Mustafas trummsolo!

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Bo i stan - nej fy faan. :(

Bo på landet, om du kan det. :)

oelbal: Jag är avis. :) jag vill ju oxå. Bo på landet alltså. Får man fråga VAR du bor? Eller det kanske är hemligt. min dröm är att så fort jag har skaffat körkort så är det landet nästa :D.
Sist i detta inlägg så vill jag bara ge goldy mina smileysar som misslyckats innan: :r :f

------------------
Cloe

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag bor mitt ute i västergötlands mörka skogar.....

När jag får körkort skall jag åka upp till Stockholm och sparka in dörren hos en viss person.......så att han får tummen ur......

[r] Fixade ett stavfel

------------------
Mina knäskålar klapprar fortfarande efter Kent-Mustafas trummsolo!

[Redigerat av oelbal den 01 jun 2001]

Jag bor också i Västergötlands mörka skogar!

------------------
svält och nöd.

Francois Voltaire 1731

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)