MmurofbewMedlem sedan juni 2000229 inlägg
eftersom alla andra på det här bygget anser sig ha rätt att skapa tramstrådar hela tiden, utan att behöva förklara sig, så ser jag ingen anledning att behöva det
Att skapa tramstrådar är en sak.... Jag tror att det är tonen i inläggen och uttryck som "skit i det du" som får folk att reagera.
LLuxmanMedlem sedan aug. 20003 742 inlägg Varför inbillar jag mig att Reefer mycket väl är medveten om vad bl.a. Petra reagerade emot, men verkar få en större kick av att fortsätta tråden utan "kamratlig anda" ;) .
Nöjet att få ge ytterligare några råsopar, innan forumledarna agerar, verkar vara en för stark drivkraft , jämfört med att respektera de regler som gäller på wF.
Jag säger som emission Skärpning
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."
AAeroSolMedlem sedan maj 2001164 inlägg En anledning till att jag slutade chatta
(IRC) var att jag blev så trött på alla idioter. Ständigt privata diskussioner om skitsaker eller bara en massa personangrepp och andra elakheter. Om man skrev en sak som inte passade operatorn blev man utkickad och ev. bannad.
Jag tycker att en viss person här kunde mIRC:a lite för att avreagera sig. Kanske t om starta en alldeles egen kanal där han kunde käfta, bråka och snacka skit precis som han ville.
§jr §e
------------------
640 kilobyte borde räcka för vem som helst.
Bill Gates 1981
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Jag säger bara: Jösses! :o
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
GGustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg Ja, precis!
En viss person här lyckas alltid överträffa sig själv. x(
Go Kim!!!
WWibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg Reefer! x( x(
------------------
"Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton."
Popular Mechanics, 1949
EERR0RMedlem sedan dec. 2000596 inlägg Kan du inte bara lägga ner Reefer?
Fatta att alla ingen håller med dig eller tycker att du är rolig.
------------------
Buuuu för signatur! :)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inläggPå sätt och vis måste jag säga att jag håler med Reefer. Tramstrådar, be gone.
------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.
Fatta att alla ingen håller med dig eller tycker att du är rolig.
Hur vet du det? Är du den allsmäktiga talesmannen för alla och envar? Äger du förmåga att skåda in i samtliga användares hjärnor och likt en tankeläsare fastställa kollektivets åsikter?
------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
På sätt och vis måste jag säga att jag håler med Reefer. Tramstrådar, be gone.
Var det inte just Reefer som startade denna "tramstråd". :q
------------------
/Tor
Gör ett hembesök
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Ännu en boxnings match där alla mäter sina krafter med varandra... Kan det vara den där lilla grottmänniskan som poppar upp, månne?
------------------
Ancilla, face mea laganum!
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inläggÄhum...
Jämför svaren på den här och den här tråden. Det är tydligen OK för veteraner att starta vilken skittråd som helst, men inte för nykomlingar. Jag tror att detta kan ha varit Reefers poäng, rätta mig om jag har fel, åtsittande skepparkavaj ;)
------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.
[Redigerat av spango den 22 maj 2001]
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Ya gotta pojnt...
Men jag gillar ingen av dem och skiter i om de finns eller ej och den sista var ju mer ett klagomål över hur man använder orden, fattade iaf jag det som. Och visst, det här meningslösa inlägget kanske är trams det med.
------------------
[Redigerat av PeW den 22 maj 2001]
MmappoMedlem sedan apr. 2001664 inlägg Jag förstår inte vad det finns att bråka om.
Är inte hela poängen med Diverse-forumen att hålla tramset borta från de andra?
Om man inte gillar trams så är det väl bara att lämna tråden och läsa något annat (?).
En moderator på Diverse/Café skall väl bara se till att inget kränkande publiceras, inte motarbeta s.k. trams.
Jag tycker att ordet 'trams' har olika definitioner på Diverseforumet och t.ex. Webbforumet.
På Diverse är trams sådant som bryter mot stadgarna.
På t.ex. Webb är trams sådant som bryter mot stadgarna OCH sånt som inte har med forumet att göra (vilket är wF's egen berskrivning av Diverse/Café-forumet).
------------------
When God created light, the first shadow was born.
[Redigerat av mappo den 22 maj 2001]
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Jag håller med Reefer till 100% faktiskt..
Självutnämnda moraldruttar som säger att så kan du inte säga och så måste du tycka. Det är ett fritt land utan censur och tycker jag att nånting är si och så, ja då tycker jag det.
Det är visst väldigt olika bedömningar på nya medlemmar, medlemmar, gamla medlemmar och moderators (även om nivån på inläggen tycks bli värre ju längre dom varit här, med visa få undantag)...
Nåt åt det här hållet borde det stå istället för regler och om moderators ansåg att nån bröt mot dom skulle trådarna tas bort, censureras eller liknande.
Ett forum är precis som ett torg eller en sida i en tidning. Du har samma rättigheter och samma skyldigheter. Du får inte sprida propaganda, förtala någon, hetsa folkgrupper eller bryta mot nån annan lag, men du får ha dina egna fria åsikter och du får definitivt ge utlopp för dom.
Man använder allt med ett omdöme och bara för att man sitter på Internet är man inte en annan person. När du skriver här bete dig som du skulle göra om du stod på ett torg och en massa människor stod och tittade på dig.
Bli inte sur, låt inte ditt dåliga humör gå ut över andra utan visa dig från din bästa sida. Moralisera inte, döm inte andra utifrån dina egna åsikter utan försök då genomföra en dialog där du försöker förstå vad den andra menar, tycker och tänker.
[redigerat: som vanligt fungerar inte min webforum kod ;) ]
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
[Redigerat av Jymdis den 22 maj 2001]
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Eftersom jag anklagas för att vara moraldutt så tänker jag svara:
Jag ifrågasatte tonen i vissa svar i denna tråd av Reefer då de var oförskämda, dessutom blev det till personangrepp mot en annan person som också reagerade över denna otrevliga och bitska ton. Alltså mina inlägg hade inget med trams att göra utan vett och etikett.
I den andra tråden ifrågasatte jag antalet trådar som goldy startat den sista tiden, oftast med liknande innehåll som för mig är totalt ointressanta eller bara obegripliga. Jag föreslog att hålla hans eget trams i en och samma tråd istället för att sprida det så mycket.
Reefer får tramsa hur mycket han vill, men jag blir otroligt upprörd när han är så himla otrevlig mot andra människor och det han gjorde mot Kim tycker jag är helt oförsvarbart!
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Det är ett fritt land utan censur
Fel.
Du får inte sprida propaganda, förtala någon, hetsa folkgrupper
Jamen det är ju det som iaf jag sett att forumledarna och några till hojtat om...
I övrigt kan jag hålla med om att det ibland är mer "punktmarkering" på nån som brukar bli allmänt otrevlig, jäntemot en som visar lite fler sympatiska sidor. Men så är det ju överallt... om en utmärker sig så kan det bli jobbigt att tvätta bort ett intryck.
Den här debatten är ju inte ny, direkt.
Om jag inte missminner mig så bemötte diverse forumledare kritiken med att det är svårt att se allt och ännu svårare att vara polis... och varför behöva kräva det av dem?
Men om detta forum (hela wF) ska bli som eforum eller passagen då är det nog många som drar... när det blandas hejvilt med seriösa grejer, påhopp och trams.
------------------
[Redigerat av PeW den 22 maj 2001]
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Man använder allt med ett omdöme och bara för att man sitter på Internet är man inte en annan person. När du skriver här bete dig som du skulle göra om du stod på ett torg och en massa människor stod och tittade på dig.
Kanon!
Men är det inte så då?
------------------
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggSom jag skrev häromdagen, målsättningen är att alla ska behandlas lika, men eftersom vi alla är människor med olika värderingar och åsikter så blir det inte alltid så – det är den bistra sanningen.
Tramsets vara eller icke vara har diskuterats ett flertal gånger. I Cafét accepteras det så länge det håller sig inom webForums regler.
I övriga forum gäller, håll dig till reglerna och ämnet för aktuellt forum.
I reglerna står, under punkt D:
Alla användare av detta forum uppmanas att anmäla eventuella spamningsförsök, kraftiga personangrepp eller felaktigheter som kan tänkas uppstå här.
Med en dåres envishet ska andras åsikter omedelbart angripas – utan att sky medlen, däribland med personangrepp. Vissa är större kålsupare, andra mindre.
Vissa verkar uppenbarligen tro att man ”tar poäng” på att häva ur sig så många dryga/sarkastiska/regelvidriga kommentarer som möjligt innan en moderator/forumledare uppmärksammar det. Så är det inte.
Med ovan nämnda dåres envishet har vi (som driver webForum) framhållit: Ta kontakt med ansvarig moderator och/eller forumledare och låt oss vara forumpoliser! Det ingår trots allt i vår uppgift.
Om samtliga webForums medlemmar skulle följa denna enkla rutin är jag övertygad om att den överdrivna pajkastningen kryddad med personangrepp är ett minne blott.
Ovan nämnda gäller medlem, gammal som ny, moderatorer, forumledare och Kjell/Sune.
Så... lägg ner stridsyxorna nu och gör som Skywalker rekommenderade: *krama varandra mer*... ;)
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Jag vill anmäla en korspostning!
------------------