webForumDet fria alternativet

gymnasieval: sam vs natur

Studier & utbildning

31 svar · 1 024 visningar · startad av bughawk

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg
Frågan#1

Panik!

Jag har länge tänkt söka natur, fastän jag har varit smått tveksam.

Nu är jag mycket tveksam.
Folk säger att man måste plugga som sjutton, och jag orkar knappt med högstadiet.. (har mvg i typ alla viktiga ämnen, så det är inte det, är bara väääldigt trött på att plugga trista saker.)
Så jag undrar om det är så vettigt att välja natur?
Sam - Sam eller Sam - Kultur verkar faktiskt betydligt mer lockande.

Eller vad säger ni andra?
Alla tips mottages.

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Plugga det som låter roligast. Jag läste teknisk linje när jag gick i gymnasiet och det var så jävla tråkigt att jag höll på att dö, jag gick ut med 2.6 i snitt (vilket är relativt skitdåligt).

Det gjorde dock inte någonting eftersom jag skrev bra på högskoleprovet och kom på så sätt in på högskolan, men hade jag kunnat läsa en roligare gymnasieinriktning så hade jag gärna gjort det för då hade jag åtminstone haft lite skoj ;)

Den enda nyttan jag haft av min gymnasieutbildning är matematiken, högskolebehörigheten samt det faktum att det ser bra ut att ha läst teknisk linje om man pluggar till ingenjör.

Så mitt råd är att du väljer det som låter roligast, men se till att du får tillräckligt med behörighet för högskolestudier så att du slipper sitta på Komvux i evigheter och läsa in behörigheten.

Det är först på högskolan som man får läsa det man verkligen är intresserad av och det är först då det blir riktigt kul, så var det för mig iaf, högskolan var ungefär tio komma åtta miljarder gånger roligare och mer givande.... Hoppas att jag inte gjort dig negativt inställd till gymnasiet nu.. ;)

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Jag håller med pepparn på samtliga punkter!

Började gå Teknisk men det var så urbota trist att sitta och räkna hållfasthetslära, andra- och tredjegrads ekvationer och hur mycket en tvåhundra meter lång hisskabel ger efter... Hade otroliga 2,1 vid jul, men sick dock kvar hela ettan för att plocka studiemedel. ;) Började sedan om på Handelslinjen och hade kanonkul i tre år! Framförallt hade jag någorlunda lycka av teknisk, eftersom lite av matten och det trots allt fastnat - gick ut med 4,3 i snitt! :)

Välj det du kommer trivas med att plugga - det är på högskolan det blir riktigt kul och där du kommer lära dig sånt du har nytta av! ;)

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag håller med schassen. Jag gick natur-teknisk på gymnasiet och rent skolmässigt sett så var det nog det tråkigaste jag har upplevt. Men matten var bra och viktig. Du kommer inte få läsa saker du vill såvida du inte går något specialutformat program.

Hur som helst så är nog natur det vettigare valet om du sen vill ta dig in på högskola fort. Du har då för det mesta den kompetens som krävs.

Men som sagt, välj det som känns bäst. Känn efter och välj. :)

------------------
404 - signature not found

Kloka ord, sgtpepper!

Det är så jag inser att man måste resonera.
Problemet är bara det att jag vill bli allt från journalist till datorprogrammerare till webbdesigner till musiker till författare till jag-vet-inte-vad... Så då blir det lite svårt att veta vad man behöver läsa för att få den nödvänliga högskolebehörigheten... ;)

Sen är det ju så att jag, som en klasskamrat uttryckte det, "är smart som en natur-typ, men är mer som en sam-typ ändå."

------------------

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Problemet är bara det att jag vill bli allt från journalist till datorprogrammerare till webbdesigner till musiker till författare till jag-vet-inte-vad

Jo, det är ju ett litet dilemma, men sånt går alltid att justera i efterhand om du har viljan. Det bästa är att känna dig för lite och prova på, du kan ju alltid byta linje som Q gjorde.

Sen är det ju så att jag ... "är smart som en natur-typ, men är mer som en sam-typ ändå."

När jag läste teknisk linje så hade jag en stark känsla av att de flesta som läste natur var just av den typen så du kommer nog inte känna dig ensam.

Om du gillar naturvetenskap så är nog faktiskt Natur ett rätt vettigt program eftersom du får "maximal" högskolebehörighet (antar jag?) och då kan du ju välja och vraka när du skall söka till högskolan, om du vill läsa till journalist så är ju det faktum att du läst natur inget som ligger dig i fatet, det är säkert många journalister som gjort det. Vill du däremot läsa teknik/naturvetenskap på högskolan så är det ju lite mera jobb om du har läst Sam på gymnasiet (iofs så är det ju många som har gått den vägen också).

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

[Redigerat av sgtpepper den 07 maj 2001]

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Sam - Kultur

Var då nånstans? Jag gick sam kultur i Nacka, och det var iofs rätt kul, men det var en himla massa goth-typer i min klass ;) (no offense nanne)
Kan rekommenderas.
\t Bara man läser Matte C så kommer man in på det mesta på högskolan, förutom "naturämnen".

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

[Redigerat av spango den 07 maj 2001]

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Försöker ta mig igenom Samhäll/Ekonomisk, 2:a året, och det är faktiskt ganska bra. Mycket sittande framför datorn, relativt korta dagar och ganska roliga lektioner. Smolket i bägaren är att vi har oerhört mycket läxor.

Samhäll passade mig ganska bra, eftersom man inte läser så mycket Biologi/Kemi/fysik. Trots detta så får man behörighet till de flesta data-utbildningar på högskolan. Dessutom så får man en bra bild över företagsamhet, ekonomi och data.

------------------
Shape is a State of mind!

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag tror att man pluggar ungefär likvärdigt mycket på natur och samhäll. ;) Då är det ju som sagt det som är roligast man ska läsa. Jag tycker att Kemi och Fysik är skitkul, men de tråkigaste ämnena i skolan just nu är faktiskt Samhäll och Historia. ;)

Varesig vad du söker kan du ju välja egna kurser så du får en så bred utbildning som möjligt som passar dina behov om behörighet och sånt. Då har du lite kompetens inom alla områden om du får för dig att byrta branch i framtiden.

Jag tror inte att man ska plugga in sig så urmycket på just det man ska göra heller, mer än att man får behörighet. Då är det nyttigare att läsa sånt som man inte kommer läsa i framtiden så man kan mer totalt. ;)

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
GU d+(-) s: a--- C++ U P+ L E-- W++(+++)$ N o-- K- w-- !O M++ V? PS PE- Y? PGP- t- 5? X R tv b+ DI+ D- G e- h!>+ r-> y (GeekCode 3.12 - ungeek)

Klicklänkar - ett enkelt sätt att hjälpa!
Stöd Amnestys kampanj mot tortyr!

Till alla

Många kloka ord! :)

Hmm.
Visst kan jag tycka att fysik och annan naturvetenskap är intressant. Men NO i skolan har jag däremot aldrig tyckt om speciellt mycket. Jag hatar verkligen att skriva labbrapporter, t ex...
(Tycker inte att det är en konstruktiv undervisningsmetod, inte för mig iaf.)
Igår satt jag och skrev på en hemsk astrofysikuppsats. Det var verkligen dötrist. (De gånger SO har varit dötrist har det berott på dåliga lärare. Fast detsamma kanske gäller NO:n.. *förvirrad)

Och sen är det så att jag ju mer tiden har gått har blivit mer intresserad av samhällskunskap/estetiska saker/språk mm, och mindre och mindre intresserad av teknik/naturvetenskap.

Efter skolan tänker jag nog jobba med datorer, i a f ett tag. Och då lär det inte spela någon nämnvärd roll vilket gymnasieprogram man går.
(Om jag går sam så ska jag välja att läsa extra matte, så behörigheten lär nog gå ann.)

Jag ska träffa syo i morgon.

Tack för era reflektioner!

spango

Om jag väljer sam-kultur så blir det den på Norra Real...

Har du några reflektioner över sam-kultur som sådant?

------------------

- Voltaire (1694 - 1778)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Har du några reflektioner över sam-kultur som sådant?

Jag tyckte att det var otroligt givande, trots att jag inte är nån vidare kulturell människa, åtminstone inte i ordets egentliga bemärkelse. Det kan ha berott på att jag hade rätt bra lärare och så...
En mycket positiv grej var att vi hade väldigt mycket individuella val. Jag kunde läsa data, svenska c, två kurser i musik- och ljudproduktion samt retorik utan att dra över min studieplan med mer än fyrtio timmar.
Dessutom så hade sam/k lite mer... karaktär än vanliga program. Vi gjorde mer grejer. Dessutom hade vi bågot mer plugg än alla andra, men faktum är att i trean var det bara kul. Jag hade två specialarbeten (eller, ett specialarbete och ett liknande arbete fast med högre krav) att göra, men vafan, jag fick tillfälle att fördjupa mig i intressanta saker.

Sen så är det förstås skillnad på Norra Real och Nacka Gymnazium, iom att sam/k är ett lokalt program. Så vitt jag vet kan NR suga häst ;)

\t Tog en titt på deras hemsida, den sa inte mycket alls.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

[Redigerat av spango den 08 maj 2001]

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Efter skolan tänker jag nog jobba med datorer, i a f ett tag. Och då lär det inte spela någon nämnvärd roll vilket gymnasieprogram man går.

Nä någon nämvärd roll lär det inte spela i det fallet, eftersom du inte kommer att få något datorjobb med enbart gymnasiet :e

Såvida det inte är frågan om web-nisse eller telefonsupport såklart §e :e ;)

------------------

"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

Spango

Okej, låter intressant!

Hmm, jo, jag har i o f s inte heller hört så mycket positivt om Sam-Kultur på NR, men NR ska ju iaf vara en väldigt trevlig skola sägs det.

Men sam-k på nacka har jag däremot hört dåliga saker om... Främst då om eleverna.

Ush, det är inte lätt det här... ;)

Reefer

...eller hackernisse. ;)

nä, men om jag väljer till Matte C & D så lär det inte vara några bekymmer med högskolebehörigheten, så...

------------------

- Voltaire (1694 - 1778)

Medlem sedan jan. 200172 inlägg

nä, men om jag väljer till Matte C & D så lär det inte vara några bekymmer med högskolebehörigheten, så...

beror ju iofs på vilken utbildning du vill ha. ex så räcker väl ma c&d till högskoleingenjör men civilingenjörsutbildningsbehörighet (puh, lååångt ord ;) ) kräver ma e oxå

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Själv går jag på NV - matte/data och jag tycker inte att det blir så farligt mycket pluggande.

Fast det varierar nog beroende på skola... :)

------------------
"Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton."
Popular Mechanics, 1949

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Jag valde mellan Natur - Natur, Samhäll - Ekonomisk och Estetisk - Musik.

Jag valde till slut Natur eftersom jag ville ha något stabilt att stå på. Det är verkligen inget jag ångrar så här i efterhand, men alltså...under tiden var det ett rent helvete då och då.
Men som tur var så gick det att kombinera ganska friskt med massa individuella val...där jag såklart valde så mycket musik som möjligt.
Det var det som gjorde att jag klarade av skiten...

Men visst...det var tråkigt...och då är det svårt att motivera sig att plugga. Jag landade på 14,9...ingen höjdare som sagt men även jag tog det på Högskoleprovet... :e

Sammanfattning:
Jag tycker du ska välja Natur - Natur eftersom det ger en slags stabil grund och mycket bra allmänbildning. Sen att man har behörighet att söka de flesta högskoleutbildningar är ju gott det också..då kan du ju välja DÅ istället för NU vad du vill göra med ditt liv.

Wiberg

Jag kan tänka mig att NV-MD är lite lugnare än NV-Forskning... (Som natur fast värre) ;)

Gustav

Dina argument är inte direkt övertygande. ;)
Faktum är att om man läser sam så räcker det med ett år på komvux för att komplettera upp NV-kompetensen, om jag nu skulle behöva det då.

Jag tror faktiskt att jag vill ha tre roliga år.

Så det lutar rätt mycket åt sam... Vad säger ni här som går / har gått sam, är det kul eller bara tungt?

------------------

- Voltaire (1694 - 1778)

[Redigerat av bughawk den 09 maj 2001]

Medlem sedan jan. 200172 inlägg

Angående Komvux:
Det är inte så lätt att "det fixar jag sen med komvux". Innan man fyllt tjugo är det väldigt svårt att komma in på komvux.
Komvux tar i första hand in;
1. Folk som inte har gymnasieutbildning
2. Folk som inte har fullständiga gymnasieutbildningar (ig i flera kurser)

Allra sist i intagningen hamnar de som redan har en gymnasieutbildning, Ex; fd sam-studerande som vill läsa Ma D & E för att få högskolebehörighet för vissa kurser.

Vill man läsa vidare är det nog smartare å ta Natur, tycker man kurserna är jobbiga och man får halvtaskiga betyg kan man alltid pröva om kurserna. Alltså efter studenten gå tillbaka till sin gamla lärare (eller vilket gymnasium som helst) och säga
"Hörru Biologikursen gick åt helvete ere okej om jag får pröva om den?"

Slutsats: Ta chansen å gå Natur, går det illa - pröva om kurserna. Går du Sam och vill sedan utöka din gymnasieutbildning med komvux tror jag det blir jobbigare (eftersom du överhuvudtaget inte läst kurserna innan) + att du får vänta längre på att komma in på komvux.

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

De jag känner som valt sam tycker det är "kul"...

Om du verkligen vill ha riktigt roligt och få bra betyg ska du välja medieprogrammet... Det har jag, vi får göra ungefär vad vi vill och slutar vid två-tiden alla dagar och tolv på fredagar. Det är ett >>roligt<< program!! :)

------------------
Daniel Mott

Dexter

Det var en viktig aspekt. Jag måste väga in den också i hela grejen. Så nu lutar det åt natur igen.. *suck* :l

Frågan är bara vilken natur... Natur-Forskning eller Natur-Natur.

Forskning verkar spännande, men samtidigt väääldigt ansträngande...

mott

Det låter lite väääl slappt... Vill man ta det så lungt kan man ju lika gärna hoppa över gymnasiet... ;)

------------------

- Voltaire (1694 - 1778)

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)