webForumDet fria alternativet

Det är tufft med Notepad.....

Småprat

47 svar · 558 visningar · startad av murofbew · sida 2 av 3

Frågan, av murofbew

Jag har inte förstått varför en del (även nybörjare) känner sig så tuffa och självsäkra om deras hemsidor kodas med endast en texteditor. Jag känner säkert flera hundra personer som jobbar med webbdesign och jag vet ingen av dem som inte har andra hjälpmedel som ex FrontPage eller liknande. Jag vet inte en enda kommersiell webbplats som kodas med endast Notepad som hjälpmedel. Vad är det som är s

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

/me tycker som vanligt att sgtpepper går lite över gränsen men det e jag väl ensam om :e

Notepad duger bra till att göra html sidor. Enda begränsningen jag kan tänka mig och som stött på problem för mig är att man inte ser radnummret.

Angående koden från wysiwyg verktyg så har jag kollat på dreamweaver kod o den tycker jag ser skräpig ut så om frontpage är ännu värre så är ju det uteslutet iaf. :(

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

Sue Me!

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Vad som anses "proffsigt" kvittar ju egentligen, det är väl istället vad som passar personen ifråga bäst, vissa föredrar att "handkoda" för att man har mer kontroll, andra föredrar att använda en WYSIWYG.

Notepad är inte så jäkla lämpligt tycker jag, saknas för mycket funktioner, men däremot funkar Metapad mycket bra som enkel texteditor. :)

------------------
"I got nothing against god, it's his fanclub i don't like".

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag brukar göra stommen i DW och scripten i UltraEdit.
Förstår inte varför det ska vara status med det ena eller det andra. Skitsamma för resonemanget är ju lika löjligt som att skriva "Denna sida är anpassad för MSIE ver X".
Antingen gör man en bra sida eller inte (en bra sida ska kunna ses av så stor målgrupp som möjligt).
------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 05 maj 2001]

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Själv så använder jag Dreamweaver och Anteckningar och det är en utmärkt lösning.

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Jag kör med Dreamweaver och homesite, funkar alldeles utmärkt och resultatet blir även det bra :)

------------------
Maximalt skydd för privatlivet - minimalt skydd åt offentligheten
För övrigt bor jag alldeles för nära Birpe, tyck synd om mig!

Medlem sedan juni 2000229 inlägg

De som med stolthet i rösten proklamerar att dom minsann använder notepad för alla sina göromål är oftast efterblivna eller berusade.

:) :) :) :) :)

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Jag gör mina sidor i Windows.

------------------
webmaster resources

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

*fniss* http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fcartman.nu%2F&doctype=Inline

Hoho, det var inga roliga missar det @nders

jo, men sen får jag inte betalt för client-side heller... :)

dessutom vet vi ju alla vilken energi jag lagt på att få http://cartman.nu så pass fulländad i både innehåll och design, som den faktiskt är.

sen kan det kanske vara lite högre kvalité på det jag får pengar för att göra... ;)

men tack, rödalacket, för att du fixade till några fler entries i min räknartabell för cartman.nu. :)

jag förklarar ganska bra i en viss tråd i html/css, där fenomenet 'all your base...' också förklaras ganska bra. :)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>

Medlem sedan okt. 2000885 inlägg

Lina

Har nämligen kollat lite på den kod som Frontpage genererar (vi har krig i detta ämne på jobbet nämligen) och kommit fram till att många delar av koden endast är anpassad för explorer....

I FP kan man ju ställa in så att koden genereras för att passa både IE & NN, men om det funkar till 100% vet jag inte men många av funktionerna i IE försvinner när man vill att koden ska passa NN.

Och vem har så tid att göra en komersiell site med en text-editor??

------------------
The trend is your friend

[Redigerat av KarlTomas den 05 maj 2001]

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

De som med stolthet i rösten proklamerar att dom minsann använder notepad för alla sina göromål är oftast efterblivna eller berusade.

...eller så gör likadana sidor som jag

Fast jag kan inte påstå att jag är stolt... :e

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Själv är man ju smart och använder detta program. :)

------------------
Erik Proudly Presenterar:
eMejlen - eSidan - eFrågan

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Själv använder jag Homesite och PHPEd när jag pillar med PHP-kod.

------------------
404 - signature not found

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Anteckningar & Visual InterDev & PHPed!

------------------
Someone spotted me at www.shapestate.com , but I deny any knowledge.

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Alla har sina åsikter om sin editor... men generelt skall en texteditor enligt mig minst ha detta:

Färgad kod. Du skall även själv kunna ställa in precis vad som skall formateras, och hur.

Avancerad sök/ersätt. Måste även kunna ersätta över flera sidor.

Bra inbyggda referenser för HTML och CSS.

Man skall kunna bygga egna knappar och tangentgenvägar till funktioner, taggar och objekt

Man skall kunna lägga upp projekt.

Flera dokument skall kunna vara öppna samtidigt i samma editor.

Radnummer.

Bokmärken i dokumentet. Snabbtangentkombinationer till dessa.

Bra valideringsverktyg.

Man skall kunna splitta upp det aktiva dokumentet i flera delar vid redigering.

Bra tabellredigering.

Save all. :)

Stavningskontroll.

Goto-funktion. Linjenummer.

Bara av de få av kraven jag har... :)

I vissa fall (väldigt få) kan det vara en fördel att använda wysiwyg-läge för att spara tid...

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

[Redigerat av Vide den 05 maj 2001]

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Asså... varför skulle det ta så lång tid att skapa en sajt med en texteditor? Det som tar tid är utformningen och programmeringen bakom, html-kodningen hamnar liksom rätt långt ner... och ingen frisk människa skulle använda Frontpage för att programmera asp eller vad man nu sysslar med.

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Hmm, jag tror Homesite har alla de sakerna du nämnde Vide. :)

Andra saker jag gillar:
Man kan lätt dölja kodstycken som tar plats och som man inte behöver se för tillfället.
Kan genom att klicka på en knapp se alla bilder som finns i mappen man är i.
Bra indenteringsfunktion, kan markera en text och klicka på indenteringsknappen så indenteras den.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

och ingen frisk människa skulle använda Frontpage för att programmera asp eller vad man nu sysslar med.

Du menar väl att ingen frisk människa skulle använda Frontpage eller programmera ASP? §e

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Hmm, jag tror Homesite har alla de sakerna du nämnde Vide

Självklart! :)

sgtpepper :e

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

[Redigerat av Vide den 05 maj 2001]

Medlem sedan dec. 20002 147 inlägg

jag är fast i notepad.
hjälp mig upp.

------------------
Detta är inte en signatur.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Booyakasha! Homesite for real maan!

------------------
This would be sad if we didn't know you are mentally unstable.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)