webForumDet fria alternativet

Det är tufft med Notepad.....

Småprat

47 svar · 558 visningar · startad av murofbew

Medlem sedan juni 2000229 inlägg
Frågan#1

Jag har inte förstått varför en del (även nybörjare) känner sig så tuffa och självsäkra om deras hemsidor kodas med endast en texteditor. Jag känner säkert flera hundra personer som jobbar med webbdesign och jag vet ingen av dem som inte har andra hjälpmedel som ex FrontPage eller liknande. Jag vet inte en enda kommersiell webbplats som kodas med endast Notepad som hjälpmedel.

Vad är det som är så märkvärdigt och som får vissa att fnysa och nästan se ner på andra människor? En del försvarar Notepad och säger: "FrontPage skräpar ner koden så hemskt". Om det är så hemskt varför använder proffsen FrontPage över huvud taget då? Är det känslan av att behärska ett markeringsspråk som gör att vissa nästan kan döda för att försvara Notepad.... Det är väl designen som räknas och inte vilket verktyg man använder. Det finns vad jag vet inga kunder som i kravspecifikationen för webbjobbet förordar Notepad eller annan texteditor....

Finns det någon där ute som kan svara mig.... Varför är det så tufft med Notepad....?

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Tufft med notepad? Näh, VI är tuffare. ;)

Om det är så hemskt varför använder proffsen FrontPage över huvud taget då?

Ibland p.g.a. bristande kunskaper (många av dessa "proffs" har knappt hört talas om en validator, än mindre använt någon), men ofta även för att spara tid (tid kostar ju som bekant).

Det finns vad jag vet inga kunder som i kravspecifikationen för webbjobbet förordar Notepad eller annan texteditor ...

Näpp, tror inte jag heller. Däremot finns det (glädjande nog) kunder som vill att deras sidor skall validera mot HTML 4 Strict eller liknande, och då har du inte kontrollen som krävs, för att uppnå detta, om du använder FrontPage.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Bra fråga.. kanske..
Jag hör definitivt till dem som försvarar notepad. Att wysiwyg verktygen skräpar ner koden med massa onödiga saker är helt sant och dessutom så kan det vara lite svårt att få sidan exakt som man vill ha den och att gå in o ändra manuellt i en sån kod brukar inte vara kul :(

Att de som verkligen behärskar html inte gillar att folk använder frontpage m.m. beror nog på att det är lite för enkelt helt enkelt. Alltså de sitter o kodar sidorna i flera timmar för att få den exakt som de vill ha den o sen kan nån datanewbe som knappt vet vad html är göra en _nästan_ lika dan sida på fem minuter.

Ska tänka mer på saken.. kommer nog på fler anledningar :)

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

Sue Me!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Näh, VI är tuffare

you said it. amatörer använder wysiwyg-verktyg, proffs gör det på rätt sätt. ;)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Om det nu nödvändigtvis ska använda något WYSIWYG-program så är det nog Dreamweaver som är det bästa. Förövrigt så klarar man ju inte utan det gamla hederliga Anteckningar! :)

amatörer använder wysiwyg-verktyg, proffs gör det på rätt sätt.

Håller med!

------------------
"Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton."
Popular Mechanics, 1949

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg
Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Den här tråden är väl ganska felplacerad. Såna här saker diskutterar man lämpligast i forumet Webbeditorer.
Där har det ju även denna diskussion varit uppe tidigare. http://cgi.webforum.nu/wf/Forum26/HTML/000067.html

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Hoho, det var inga roliga missar det @nders! ;)

Själv får man ju det här resultatet. :)
http://validator.w3.org/check?uri=http://www.juhlin.nu&doctype=Inline

------------------
/Erik

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Kan inte låta bli:
Varför använda Notepad? Varför använda WYSIWYG?
HomeSite finns ju!

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

QuickView, som är inbyggt i Norton Commander (filhanterare (DOS versionen)), använder jag till allt.

Utan den kan jag inte överleva.

Det går extremt snabbt att välja fil, och för att skapa filer skriver man ju bara i dos (copy con filnamn.end)

Sedan trycker man F4, och man kan börja editera filen.. Snabbare sätt finns inte. Musrörelser som man är tvungen att använda när man använder notepad är långsamt.

Jag kan inte försvara Frontpage, men däremot kan jag försvara andra hjälpmedel.

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=17" TARGET=_blank>Vilket namn är fräckast? (bire)
</A>Hur stort är världens lager av atombomber?
För övrigt bor jag endast ca 50 mil från Birpe, tyck synd om mig!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag tror har aldrig hört talas om att det finns någon webbyrå där personalen använder sig av Notpad för att bygga webbsidor. :l

Att wysiwyg verktygen skräpar ner koden med massa onödiga saker är helt sant

Skillnaden mellan t.ex Frontpage och Dreamweaver är milsvid. Själv använder jag Dreamweaver och skulle aldrig i livet använda FP (huu vilken kod). Sedan finns ju alltid möjligheten att städa upp i koden för hand. :)

Tillsist: Ni som använder Notpad för att skriva kod - använder ni Paint för att göra bilder :q

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Håller med spango fullt ut. HomeSite är helt fantastiskt och tillsammans med Dreamweaver är det som om jag och Zlatan skulle spela på topp i landslaget - oslagbart :)

Web-Tor, akta dig för att dissa Paint. Det finns folk på wF som gjort det men dom har Fv02 placerat en död katt i tolvfingertarmen på....

------------------
Get In Shape

Fv02 gör det. ;) http://home.bip.net/spinky/dump.gif

Nej, jag håller med om att Notepad är kasst! Även om Notepad i Windows 2000 är bättre än de tidigare versionerna så tycker jag det känns ganska stenålder!

Men Homesite är kanon!

------------------
/Erik

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Ja, Anteckningar har gjort ett lyft i.o.m. Win2000 men Paint är fortfarande lika värdelöst. §e

min burk kommer Anteckningar och Dreamweaver bra överens.

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

HomeSite knäcker!

------------------
"I got nothing against god, it's his fanclub i don't like".

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Fv02 gör det

Nyligen ominstallerat?

------------------

"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Öhm, upplysningsvis använder Fv02 Paint för att pixla, annars är det Fireworks som gäller för grafiken. Jag vet, har nämligen snackat med honom. ;)

------------------
"I got nothing against god, it's his fanclub i don't like".

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Alla ni som förespråkar att alla sidor ska vara helt enligt HTML4.. ni får sluta vara på webforum =) gå till sidan å testa webforum.. så får ni ju se :P

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan jan. 2001332 inlägg

HomeSite är det jag jobbar i....
Jag kommer inte att byta ut det i första taget.... :e

Har tittat lite i FrontPage och anser att det är inget för mig i alla fall...
Nackdelarna som jag ser med FrontPage är förutom det som redan sagts om stäkiga koder osv att det märks att det är en Microsoft-produkt...

Har nämligen kollat lite på den kod som Frontpage genererar (vi har krig i detta ämne på jobbet nämligen) och kommit fram till att många delar av koden endast är anpassad för explorer....

Vart tog det där med Netscape, Opera och andra browsers vägen då? :q

Nä, frontpage är väl bra för dom som inte ska utveckla sidor som skall vända sig till en större målgrupp....

------------------
Du lever bara en gång och den gången är nu!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Notepad är och kommer alltid att vara ett värdelöst verktyg.

De som med stolthet i rösten proklamerar att dom minsann använder notepad för alla sina göromål är oftast efterblivna eller berusade.

Ska man använda en texteditor och vill åtminstone på avstånd likna ett proffs så använder man sig av en bra texteditor som t.ex UltraEdit, Emacs, TextPad eller någon annan riktig texteditor.

Notepad är bra för en sak; små korta texter typ konfigurationsfiler och dylikt.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

[Redigerat av sgtpepper den 05 maj 2001]

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)