Hittade inget lämpligt forum för detta så jag tar det här..
Jag är moderator på ett forum där det nu är en person som skriver ruggiga saker om andra personer. Killen/tjejen har i samtliga inlägg (från olika datum) haft samma IP vilket kan indikera på att personen har fast IP.
IPt går till Telia.
Nu till frågan, om den här personen nu fortsätter att hota och kränka folk, gör Telia något om jag ringer dem då?
Kan de t.o.m. bestämma sig för att stänga av personens internetkonto hos dem?
Kan JAG t.o.m. få uppgifter från Telia om vem personen är?
Den enda chansen till att få tag i personuppg. är att polisanmäla. Däremot kan du skicka alla loggfiler med datum/klockslag/ ip nummer till lev. i detta fall Telia o be dem göra ngt.
Man är ganska "chanslös" ... men å andra sidan är ju risken annars att folk "letar upp en" i tid o otid....
Jag hade kontakter med Telia förut ang. "en J*el......" De skickade en varning i alla fall... då inget hände stängdes personen av.... Jag är "lyckligt ovetande" om vem denna J*el är :)
------------------
/Annelie
"Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat."Nalle Puh
Jag hade "påhälsning" i min burk en gång ... "loggade" inkräktaren och anmälde det till abuse@telia.com ... dom sa att dom hade varnat personen ... men jag fick aldrig reda på vem det var ... !
------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."
Jag har anmält både mordhot jag fått per e-mail, och regelrätta intrångsförsök, hände det något? NAH! :l
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
En del av mjukvarubrandväggarna ställer väl till det för isparna eftersom de antagligen får massa mail om "intrånsförsök" som egentligen inte finns. Därför kan de ju lätt ta en del på mindre allvar. Jag läste till och med (i en icke IT-orienterad tidning) om en kille som hade skaffat en sån och fått sjuttio intrång på en vecka och anmält samtliga. Oj, vad poppis han var, eller var det bara nån som pingade eller nåt? hmm.. ;)
*Förlåt mig om det här var ämnesflykt*
------------------ Axel Veibäck
GU d+(-) s: a--- C++ U P+ L E-- W++(+++)$ N o-- K- w-- !O M++ V? PS PE- Y? PGP- t- 5? X R tv b+ DI+ D- G e- h!>+ r-> y (GeekCode 3.12 - ungeek)
Tro mig när jag säger att jag har förmågan att skilja på vad som är vad. ;)
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
Tro mig när jag säger att jag har förmågan att skilja på vad som är vad.
Det tror jag också, men jag har inget större förtroende för Telia.. ;) Men jag har ju inte heller nån erfarenhet. ;)
------------------ Axel Veibäck
GU d+(-) s: a--- C++ U P+ L E-- W++(+++)$ N o-- K- w-- !O M++ V? PS PE- Y? PGP- t- 5? X R tv b+ DI+ D- G e- h!>+ r-> y (GeekCode 3.12 - ungeek)
Om du vill så kan du ju alltid publicera IP-nummret här så att vi kan lajja lite med det §e. Det finns inget som säger att man inte får publicera IP-nummer på webben.
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny