Nu är det så här att stora peter har fixat sig en anställningsintervju på webdesign företaget www.yepp.se och nu undrar jag om någon kan berätta lite knep o annat som en sommararbetare kan få...
Berätta allting som är viktigt att veta, har redan fått reda på att jag inte ska tugga tuggummi och inte snusa.. något mer? ;)
Jag klär mig alltid snyggt! för det är väll inne med buffalos och chock gröna byxor? ;)
Nä, men snygga kläder hade jag tänkt mig, och eftersom alla tjejers föräldrar säger! ooh bli tillsammans med den killen, han är så vänlig o snäll så, hoppas jag det ger mig något ;)
Sen det här med att jag ska inrikta mig? vad ska jag inrikta mig på då? jag vet ju inte vad en webdesigner gör ens, gör han alla kod och layout eller bara layout.. någon som kan förklara?
Blir du anställd så märkes det om du "spelat" på intervjun och då blir dom bara besvikna. :(
jag vet ju inte vad en webdesigner gör ens,
Det finns lika många arbetssätt som det finns företag. Berätta vad du kan och även vad du INTE kan. Det är viktigt att vara ärlig. Det du inte kan kan du ju alltid lära dig.
Det är viktigt att berätta vad man vill jobba med och vad man tycker är kul också. :)
Har du skickat arbersprover, referenser eller liknande? Med tanke på det som jag har sett av ditt arbete borde du vara given för platsen.
En designer borde inte koda, eftersom man som programmerare blir lite seg i skallen vad gäller användbarhet. Vad en webbdesigner sedan faktiskt gör är en annan historia.
Sen kan man väl tillägga, rök inte hasch under intervjun, bajsa inte på skrivbordet, prata inte med dina inre demoner...
------------------ These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.
Du kanske ska ta och börja med att ta reda på lite om hur dom jobbar och sånt ... då blir det lättare för dig att räkna ut om du passar för jobbet ... och lättare för dig att veta vad du helst jobbar med på deras företag ... och så verkar det som att du har lite "koll" ...
Försök slappna av ... fast inte så mycket att du verkar ointresserad ...
------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."
Har ni förresten tänkt på det... En programmerare som kommer till en intervju antas direkt ha mindre kunskap än en slapp dåre iförd tischa och ett par slitna jeans.
------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?
Om du har några hemsidor du gjort, lägg dem på en disk eller CD och låt dem behålla skivan. Då kan de i lugn och ro kika på vad du gjort.... eller gör en presentation av dig själv på disken med länkar till sidor du gjort (kan ju vara bra om det är skript och grejor som inte går att köra lokalt på alla datorer).
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Det tycker jag beror lite på. Själv är jag tyvärr rätt så beroende av nikotin och skulle jag inte snusa under anställningsintervjun så skulle jag definitivt inte vara mig själv :) Om du känner att du måste snusa så utrustar du dig förslagsvis med portionssnus samt en påse Fishermans Friend.
Att ha huvudbonad på inomhus är dock inte att rekommendera då det oftast känns oseriöst, så innan intervjun så gäller "Mössa av!" :e
Om du haft tidigare sommarjobb så kan du plita ned dessa med någon/några referenser i ett CV. Har du ingenting att fylla ett CV med så är säkert lite arbetsprov alldeles utmärkt som tidigare påpekats.
Kims tips är också bra, ett fast handslag inger respekt, det finns inget värre än att greppa en gammal disktrasa till hand.
Var flexibel med vilken period du kan jobba, om du krånglar och säger att du t.ex kan jobba två veckor i juni och kanske tre i augusti men ingenting i juli för då ska du på semester så kan de göra att dom väljer någon annan, det bästa är om man kan jobba en längre sammanhängande period.
Se till att du får en någorlunda skälig lön, acceptera inte en slavlön bara för att det är ett kul jobb (men var för all del inte för kräsen heller :))
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
Ett annat tips är att berätta hur intresserad du är av att lära dig nya saker... Jag fick mitt jobb p.g.a att jag var ambisiös (stavas?) nog att lära mig på egen hand... :)
------------------ Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it... webEye.nuSweQuake.com
------------------ Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it... webEye.nuSweQuake.com
okej, jag har bara sommarjobbat i en vecka innan i mitt liv men jag har däremot delat ut reklam i 2 år och jobbat som innebandytränare i 3 år och dommmare i 1 år.. Är det något man ska skriva ner till dem?
Förresten, vad är en någorlanda själig lön? för en kille som mig? får man inte extra ju äldre man är? finns det på några sommarjobb jag tänk mig ta.
Du ska helt klart berätta om din idrottsaktivitet. Är det lagsport så visar det ju att du är en lagspelare. Alla fritidsintressen är intressanta (förutom möjligen supa och jaga tjejer).
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.