webForumDet fria alternativet

Smidigt, Ericsson...

Småprat

35 svar · 518 visningar · startad av mott · sida 2 av 2

Frågan, av mott

<http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,47027,00.html> Hehe, tacka vet jag Siemens... ;) \------------------ Daniel Mott \------------------ Undrar var den här tråden flyttas??

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Okej då :) Men jag tycker fortfarande att det ser snyggt ut.

------------------
Erik Proudly Presenterar:
eMejlen - eSidan - eFrågan

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag hade en Ericsson-mobiltelefon när jag var inhyrd på just Ericsson. Det tog mig tre dagar, sen var antennnen avbruten...
Under samma period ägde jag även en Nokia 8110. Den antennen lyckades jag aldrig bryta av... Märkligt... ;)

------------------
...för övrigt anser jag att Skywalker ska återgå till sitt gamla användarnamn Bire.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag gick från en Nokia 6210 till en Ericsson 320. Jag skiter i antennen för jag brukar oftast inte pula in telefonen i små små hål eller vad ni nu gör med era nallar ;). Det jag irriterar mig på är det superefterblivna menysystemet. Det måste vara designat och utvecklat av gamla haschpundare.

Nokia har förstått hur man bygger användarvänliga menysystem, Ericsson har verkligen inte gjort det. Hoppas att det har blivit tillfixat i de nya telefonerna.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

sgtpepper:

Kan hålla med om att dom gamla meny systemen i 688 mfl. är ganska dåliga, men har du sätt dom i 320, 380 och 520, dom är betydligt bättre, och i mitt tycke bättre än Nokias ;)

------------------
MVH - C
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund

stoffe-2k:

Det menysystem jag talar om var just det i 320 och liknande. Det är verkligen inte bra.

Ett exempel: Om jag vill utföra någon slags operation på ett telefonnummer så måste jag först välja typen av operation och sedan numret (sök & ändra, sök & ring). Istället skall man ju naturligtvis först välja numret och sedan välja vad man vill göra med detta numemr (ringa, ändra, ta bort etc). Där har Ericsson något att lära sig av Nokia.

En annan irriterande grej, om jag väljer "sök & ändra", plockar fram ett nummer för att ändra detta men upptäcker att jag valt fel nummer, "ajdå, jag valde 'Johan hem' men skulle valt 'Johan mobil'", så kan jag inte hoppa tillbaka till listan med nummer där "markören" står på "Johan hem" för att enkelt välja nästa position i listan, "Johan mobil". Nej, istället så hoppar man tillbaka till ursprungsmenyn och måste återigen först välja "sök & ändra", sen bläddra fram till posterna på J och sedan välja rätt nummer. Idiotiskt.

Att sedan hela systemet är segt som kola gör det inte bättre.

Jag hoppas och tror dock att de nya telefonerna från Ericsson har fixat till menysystemet.

------------------

Medlem sedan jan. 2001271 inlägg

Ett exempel: Om jag vill utföra någon slags operation på ett telefonnummer så måste jag först välja typen av operation och sedan numret (sök & ändra, sök & ring). Istället skall man ju naturligtvis först välja numret och sedan välja vad man vill göra med detta numemr (ringa, ändra, ta bort etc). Där har Ericsson något att lära sig av Nokia.

Jag kan medge att det skulle vara praktiskt att ha det så, men vad som känns logiskt beror helt på användaren.

En annan irriterande grej, om jag väljer "sök & ändra", plockar fram ett nummer för att ändra detta men upptäcker att jag valt fel nummer, "ajdå, jag valde 'Johan hem' men skulle valt 'Johan mobil'", så kan jag inte hoppa tillbaka till listan med nummer där "markören" står på "Johan hem" för att enkelt välja nästa position i listan, "Johan mobil". Nej, istället så hoppar man tillbaka till ursprungsmenyn och måste återigen först välja "sök & ändra", sen bläddra fram till posterna på J och sedan välja rätt nummer. Idiotiskt.

Håller med helt och hållet. Sådana här enkla saker borde de fixa i kommande modeller. Jag testade just på shockwave-presentationen av R520, där verkar de ha fixat den buggen.

Att sedan hela systemet är segt som kola gör det inte bättre.

Rykten i andra nyhetsgrupper säger att detta beror på nya SIM-kort som rymmer mer data. Det sägs bli något bättre om telefonen har den senaste mjukvaran.

------------------
Andreas Nordenmark

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

"ajdå, jag valde 'Johan hem' men skulle valt 'Johan mobil'", så kan jag inte hoppa tillbaka till listan med nummer där "markören" står på "Johan hem" för att enkelt välja nästa position i listan, "Johan mobil".

Förlegat Ericsson...
Min fjortis-Nokia ;) 6210 lagrar flera telefonnummer på en och samma personpost (Hem, Mobil, Arbete, Fax, Annat nummer) tillsammans med ytterligare anteckningar såsom e-postadress och/eller egen notering. Synnerligen enkelt att hantera och administrera och dessutom synnerligen smidigt att kunna synka - i båda riktningarna - med Outlooks kontakter.

Nope, jag står fast. Om Nokias industrispioner bara kunde få ändan ur och stjäla Ericssons automagiska knapplås så skulle Nokian vara klockren.

------------------
Problem med uttalen?
Skywalker [bi:re]
Del Pero [fri:stailer]

[Redigerat av Rikard den 11 apr 2001]

Min fjortis-Nokia 6210 lagrar flera telefonnummer på en och samma personpost (Hem, Mobil, Arbete, Fax, Annat nummer) tillsammans med ytterligare anteckningar såsom e-postadress och/eller egen notering. Synnerligen enkelt att hantera och administrera och dessutom synnerligen smidigt att kunna synka - i båda riktningarna - med Outlooks kontakter.

En sådan telefonbok finns även i R520, inklusive synkronisering med Outlook. Trevligt är allt jag säger :D

------------------
Andreas Nordenmark

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Under samma period ägde jag även en Nokia 8110. Den antennen lyckades jag aldrig bryta av... Märkligt...

Lycko ost!

Jag har brutit av antennen på alla mina telefoner jag har haft.

Nokia 8110
Nokia 6150
Nokia 8210 (ha! Självklart inte, den har ingen antenn), men den är så kass, så det spelar ingen roll hur många gånger jag lämnar in den för den går sönder efter någon månad eller vecka igen (suck).

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=16" TARGET=_blank>Skulle du avstå alkohol om alla droger försvann?
</A>När kan vi resa ut och besöka andra galaxer?

Bender:

Jag kan medge att det skulle vara praktiskt att ha det så, men vad
som känns logiskt beror helt på användaren.

Jag har svårt att tänka mig någon användare som finner Ericssons nuvarande systemet mer logiskt än Nokias..

Rikard:

Förlegat Ericsson...
Min fjortis-Nokia 6210 lagrar flera telefonnummer på en och samma personpost

Jo, jag vet. Jag var begåvad med en fin 6210 förut men sen drabbades jag av en förbannelse och fick denna eleganta telefon utbytt mot en 320. :(

------------------

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Verkar som jag har en "kompis" här jhu Bender :e

kul att man slipper pusha ensam för Ericsson telefoner :D

ja, i 520 så är mjukvaran "snabbare" i prototyperna finns debug info, presic som i all beta mjukavara...

------------------
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Jag har svårt att tänka mig någon användare som finner Ericssons nuvarande systemet mer logiskt än Nokias..

Jag tycker det, enligt mig är menysystemet på min T28s mycket trevligare än det på t.ex. 3210 osv.

Segt, njaaa, inget man inte kan leva med.

------------------
Maximalt skydd för privatlivet - minimalt skydd åt offentligheten

sgtpepper:

En viktig faktor är hur väl man känner igen hur man gör vissa saker i ett menysystem. En Nokia-användare har säkert problem att känna igen sig i ett nytt menysystem.

Jag testade att köra WAP på Nokia 6210 för ett tag sedan. Har du gjort det, sgtpepper? Vilken knapp tycker du känns mest logisk att trycka på när man ska välja en länk? Själv tycker jag inte att den gröna luren var mest logisk.

------------------
Andreas Nordenmark

Medlem sedan mars 200170 inlägg

säger bara att ericsson T29 och T39 är trevliga!!!

------------------

Tallin 98-gänget
Fluffys

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg

ja, i 520 så är mjukvaran "snabbare" i prototyperna finns debug info, presic som i all beta mjukavara...

Tja efter alliansen med M$ lär de behöva massor med debuginfo :e

------------------
"Give me a place to stand, said Alchimedes,
and I will move the world"

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Det är ju ericsson som står för tekniken! Nokia må ha sina superdesignade fjortisnallar, men det är ericsson som leder. Se tex bara på R380-.

------------------
Erik Proudly Presenterar:
eMejlen - eSidan - eFrågan

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)