det är ju dags att söka snart och eftersom jag är grymt trött på elektro(180p) så tänkte jag välja datateknik 120p i kista istället.. är det nån som vet nått om den utbildningen? är den att rekommendera?
Trevligt. Just denna eminenta utbildning har jag gått och jag stortrivdes.
Som med alla utbildningar så är det ju inte superbra hela tiden, vissa stolpskott till lärare finns ju alltid men i det stora hela är jag helnöjd.
Mycket arbete i projektform, sista projektet gör man precis innan ex-jobbet och det var på 10-15 poäng har jag för mig, då ingick allt som skall ingå i ett större "IT"-projekt, analys & design, databasmodellering, programmering, testning etc.
Alla datateknikklasser har egna labbsalar där man är 3-4 st som delar på en server. Denna server används hela tiden i utbildningen, i ettan sätter man upp olika nät och installerar OS och sånt och senare så används servrarna i diverse laborationer. Det tyckte jag var jävligt schysst, att få ha "sin" egen server och slippa dela datorer med massa annat löst pack (läs: maskin & elektro :e). Nackdelen är väl att det kan bli rätt trångt i labbsalarna under det sista stora projektet, jag och en polare satt en hel natt och kodade Java bara för att maximalt kunna utnyttja vår tid på servern :).
Ett aber bara: Välj programmeringsinriktningen (minns ej det riktiga namnet), den andra inriktningen, system-nånting, har det varit problem med. Svårt att få tag på kompetenta lärare och sånt.
Arbetsmarknaden efter avklarad utbildning är god, synnerligen god :e
Lycka till! Du lär ju inte ha några problem med de matematiska delarna samt mikrodatortekniken om du redan pluggat civil-elektro så det är bara att köra hårt!
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
tja, matematiken på elektro (inne i stan då), samt mekaniken, vågröran, diff-tramsen och för att inte tala om vektoranalysen... lite för mycket penna och papper för mig. trist.. inte vad jag vill jobba med alls.
lite synd att jag märkde det efter 2 år, men så är det. vill byta nu iaf :) datateknik 120 är en klar kandidat... eller möjligtvis informationsteknik 180 som oxå den finns i kista.. nån som vet nått om den? verkar oxå vara lite mer teoretisk... ?
lite för mycket penna och papper för mig. trist.. inte vad jag vill jobba med alls.
Så kände jag också och 120-poängarna är väldigt praktiska och "hand-on" utan att dom för den skull tappar den teoretiska biten.
lite synd att jag märkde det efter 2 år
Äh vad då, du får ju tillgodoräkna dig åtminstone en del poäng så allt är ju inte bortkastat.
informationsteknik 180 som oxå den finns i kista.. nån som vet nått om den?
Nope, sorry, jag vet inget om de nya 180-poängarna ute i Kista, de kom till efter min tid.
Jag har fått för mig att dom inte är så "hardcore-systemutvecklar-balla" direkt utan mera "flum-flum-nu-skall-jag-bli- IT-projektledare-eller-säljare". Fast vad vet jag :e
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25