webForumDet fria alternativet

Utegångsförbud ?!?!

Politik & samhälle

25 svar · 569 visningar · startad av Annelie

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg
Frågan#1

http://www.expressen.se/article.asp?id=61851

Inga barn och ungdomar under 16 år ska få vara ute i samhället utan målsman efter klockan 23.00.
Så överväger barn- och ungdomsnämnden i Grästorps kommun i Västergötland att stoppa det ökande ungdomsfylleriet.

Hmm som mamma själv undrar jag ... Vad gör föräldrarna ? Det är väl upp till dem / oss ? Samt att kommunerna kanske skulle kunna satsa mer på ungdomarnas sysselsättningar

------------------
/Annelie
”Döm aldrig i vredesmod
eftersom vreden går över men domen står kvar.”

Medlem sedan maj 20011 343 inlägg

hehe coolt känner många i grästorp ;)
några från klassen bor där ;)
det är typ 30 min tåg resa dit ;)

Ärligt talat är det rätt bra med det utegångsförbudet har man varit på fest där så vet man hur livat det är. Det är värre än i Uddevalla ju. ;)

------------------
verktygslådan

Ett gott trams förlänger
livet :e

Så då skall man ej få ha / gå på fest då eller ? Lite knasknas tycker jag i alla fall

------------------
/Annelie
”Döm aldrig i vredesmod

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Ja, inga fester efter 23:00 lär det bli iaf.

Nä det är jag emot :( hade jag vart förälder i den kommunen hade man väl kunnat lösa det med "Vandrande föräldrar" på kvällarna eller ngt ?! Men att stänga in folket ( ungdomarna) nä buuu

------------------
/Annelie
”Döm aldrig i vredesmod

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Men med målsman gick det ju bra att vara ute efter 23ºº...

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 30 mar 2001]

När du var 16 år, skulle du vilja att din mamma|pappa kom och hämtade dig efter festen? :e

Vad skulle hända om någon bröt mot den här regeln? Böter?

När du var 16 år, skulle du vilja att din mamma|pappa kom och hämtade dig efter festen

Jo det gjorde dom faktiskt :)
Vilket de ska ha en stor eloge för!

------------------

om vi säger så här den minsta som jag vet som har åkt fast för narkotika brott i grästorp är 10 år.

Så jag menar inte att man inte ska få gå på fest när man är 16 år men man måste ju verkligen börja göra nått för om en 10 åring hittas drog påverkad då är det nått som är fel.

Jag tycker kanske de ska sänka utegångsförbudet till 14 nånstans typ.

------------------
verktygslådan

Ett gott trams förlänger

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Är man straffmyndig borde man också kunna få röra sig fritt. Myndigheterna får för fasiken vara konsekventa. Dubbelmoral är bland det mest korkade som finns om man vill få ungdomar att bli vettiga.. (är trött, så jag formulerar mig inte så bra ;) )

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

om vi säger så här den minsta som jag vet som har åkt fast för narkotika brott i grästorp är 10 år.

Ja, då är det ju verkligen dags att agera. Verkar som om det blivit en ond cirkel, så för att bryta trenden kan det vara en bra början med utegångsförbud.
Frihet under ansvar brukar det heta... och om föräldrarna missat den grejen lär det inte hjälpa med vandrande vålnader på stan.

r
Vandrande föräldrar skulle det vara.. , men vem vet hur de är i Grästorp? ;)

------------------

[Redigerat av PeW den 31 mar 2001]

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

8 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot
frihetsberövande. Han är även i övrigt tillförsäkrad frihet att
förflytta sig inom riket och att lämna detta. Lag (1976:871).

Om det skulle införas ett sådant förbud här skulle självklart alla under 16 dra ut direkt.. :e

"Ungdomar gör inte som du säger -- ungdomar gör som du gör."

------------------
webmaster resources

Jo det gjorde dom faktiskt :)

Jo, men tyckte du att detta var speciellt roligt? :e

Som förälder kan man ju vara lite smidig....Man behöver ju inte kliva in i hallen o ropa på ens barn. Man kan ju vänta "runt hörnet"

Att få vistas ute med målsman ,,,,Undrar hur kul ungdomarna tycker det är att "gå o hålla handen" med mamma.

Nä jag står fast vid att det måste gå o fixa UTAN förbud.

Nu är mina barn ngt mindre. Men den äldsta är 11 o är ganska ofta på discon fre/lör. Jag skjutsar dit henne , utrustar henne med mobil för att hon skall slippa springa i centrum o jaga telefoner. Plus att jag eller ngn annan förälder hämtar dem på avtalad plats o tid.

JAG tycker man får ta o "offra sig" lite för sina barn / ungdomar !

------------------
/Annelie
”Döm aldrig i vredesmod

[Redigerat av Annelie den 31 mar 2001]

Jo, men tyckte du att detta var speciellt roligt?

Kanske inte, men man skärpte sig. + Att det kändes bra med iaf någon form av stöd och inget fjams prat typ "jag förstår dig, när jag var ung ... m.m."
Det handlade ju inte om att förbjuda, det handlade om att bry sig om varandra och ge en grund för hur samhället i övrigt fungerar. Plus att det var skönt att slippa gå 9km... om jag inte passade sista bussen.
Men det är ju olika på olika platser i landet och i Södertälje i början på -80 fanns det ungdomsgårdar, replokaler, m.m... så problemet var inte så stort.

Frihet under ansvar och i Grästorp verkar det ju inte fungera och det verkar ju vara värre än lite fylla, så något måste de tydligen göra. Tråkigt att några kan sabba för alla, men så fungerar det ju i det vuxna livet med och i samhället. Då är det ingen annan som tar ansvar för ens handlingar.

Undrar hur kul ungdomarna tycker det är att "gå o hålla handen" med mamma.

Varför skulle då "föräldrar på stan fungera?", om det nu är skämmigt med föräldrar, menar jag.
Nu var det ju ungdomar under 16 och efter klockan 23ºº ... i ett område som tydligen är rena droghålan.
Skulle du låta dina ungar springa ute efter 23ºº i ett område med drogproblem, när inga andra föräldrar bryr sig?

Jag skulle flytta.

Om inte föräldrarna klarar att lära sina barn ta ansvar blir det så här.

------------------

Citerar PeW

Varför skulle då "föräldrar på stan fungera?", om det nu är skämmigt med föräldrar, menar jag.
Nu var det ju ungdomar under 16 och efter klockan 23ºº ... i ett område som tydligen är rena droghålan.
Skulle du låta dina ungar springa ute efter 23ºº i ett område med drogproblem, när inga andra föräldrar bryr sig?

Jag skulle flytta.
Om inte föräldrarna klarar att lära sina barn ta ansvar blir det så här.

Att vara nattvandrande förälder betyder ju inte at man sitter i knäet på dem utan man finns i närheten.

Vet man tex. att det är en fest i en lokal så håller man sig i närheten.

Jag vet vad ansvar är o tycker jag tar mitt ansvar för mina ( våra) barn. Men att förbjuda alla tycker jag är lite väl.

Nä jag skulle inte släppa min dotter vind för våg om jag visste det fanns drogproblem där. Vi har i vår kommun rel. mkt narkomaner. Men de är sällan ute kvällstid ( Tack o lov ) men jag har (ÄNNU) stenkoll på mina barn.

Men det är väl som de säger : Små barn små bekymmer, större barn större bekymmer.

------------------
/Annelie
”Döm aldrig i vredesmod

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

den minsta som jag vet som har åkt fast för narkotika brott i grästorp är 10 år.

... och det ger oss rätt att straffa alla under sexton, därför att... vad? :q
Du kan väl knappast tro att en tioåring som knarkar har det särskilt skoj hemma? Kanske är det en fördom jag har, men de flesta missbrukare är i min föreställningsvärld barn till missbrukare. De kommer väl knappast må bättre av att vara instängda med en skitfull pappa eller så?

------------------
Life feeds on life feeds on life feeds on life feeds on life...

spango nej jag vet han kanske inte har det väldigt lätt hemma men ändå nått får man ju göra tycker jag iaf.

------------------
verktygslådan

Ett gott trams förlänger

men de flesta missbrukare är i min föreställningsvärld barn till missbrukare

Klassisk fördom och ett sätt att slippa se problemet.
Men visst är det något väldigt fel om en 10-åring ens testar en drog.

Jag tror att man kan se "åtgärden" som är på förslag där i Grästorp på olika vis. En del ser det som ett straff mot de unga, andra ser det som en markering från samhället när föräldrarna inte klarar av att uppfostra sina ungar. En till syn på det hela är att hjälpa ungarna från att fastna i ett missbruk.
Jag har aldrig varit i Grästorp. Men jag förutsätter att de verkligen har skäl till dessa åtgärder. Om det verkligen är ett problem område med mycket fylla, haschrökning och kanske tyngre grejer som estasy bland ungar i de yngre tonåren så anser jag att de borde göra nånting iaf. Uppenbarligen har ju inte föräldrarna tagit problemet på allvar och jag kan inte tycka annat än att det är ett stort problem om ungdomar under 16 knarkar eller super regelbundet.

Om inte annat så behövs det någon form av insats för att bryta en ond cirkel.
De som sätter sig emot och tycker att det är ett "straff" kan ju komma med bättre förslag...
I botten är det ju samma problem som alltid funnits - sysslesättning.

Att vara nattvandrande förälder betyder ju inte at man sitter i knäet på dem utan man finns i närheten.

Jo, det är ju bra. Men såvitt jag förstått har de provat detta utan att få gensvar från föräldrarna.

Fasen - ge ungarna varsin Javabok så har de att göra :e

------------------

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)