webForumDet fria alternativet

Popstjärna fast med knark

Medier & press

75 svar · 2 379 visningar · startad av Rossifumi · sida 4 av 4

Frågan, av Rossifumi

<http://www.aftonbladet.se/nyheter/0103/29/popidol.html> Är det bara jag som tycker att personen i frånga ser misstänkt lik Joakim Hillsson :q \------------------ "I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

casca

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

jepp, sammanfattar bra, speciellt de två sista sidorna.

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
all your base are belong to us!</A>

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Är det inte lag på att man inte får lägga ut personuppgifter såsom namn o. dyl. innan personen ifråga är dömd för mordet?

Jag trodde det tidigare, ja nu också, men efter Malexandermorden är jag inte lika säker. Verkar lite konstigt att tidningarna hängde ut de misstänkta (läs vid tillfället inte ännu dömda)...

r: Ojsan

------------------
"Eftersom allting ändå går åt helvete, kan man lika gärna vara optimist"
-Okänd

[Redigerat av Viking den 30 mar 2001]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Nej, det finns nog egentligen ingen lag som direkt reglerar det (dock kan säkert förtal och andra åtalspunkter komma ifråga), men det är en etisk överenskommelse som de flesta tidningar följer.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

en etisk överenskommelse som de flesta tidningar följer.

Ja bankrånare kan de hänga ut, men haschrökande artister och pedofiler vill de minsann skydda...
Tycker nog att de kunde vara lite konsekventa ;)

------------------

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Mig veterligen så hängs väl inga ut ?? Har läst om x antal bankrån, mord, pedofiler mm mm Men inte F*N skrivs namnet ut ? Vare sig det är en "svensson" eller kändis ! Vilket jag tycker är OK !!

Alla är vi ju oskyldiga tills motsatsen bevisats.

Däremot skall ju alla regler / lagar vara lika för såväl fattig som rik normal svensson som kändis

------------------
/Annelie
”Döm aldrig i vredesmod
eftersom vreden går över men domen står kvar.”

Medlem sedan okt. 20001 558 inlägg

Man fick lita på Flashback istället :e

------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho

Hmm... Annelie, du kanske missat några nummer av aftonbladet de senaste åren?

Clark Olofsson
Tony Olsson & co
Stureplans pangarna
Nazistledare & annat löst pack
m.m....

Många "hängs ut" innan rättegångarna och innan att de genom rättegångar de facto befunnits skyldiga.
Det som är skevt är att det är endast när de tjänar lösnummer som de gör så.
Inkonsekvent.
Och detta bara visar på vad makt och pengar betyder i medie och rättsamhället.
Mig kvittar det vem denna "kändis" är, jag har bara skoj åt att få se på när de sk "oantastliga" åker dit.

En liten slutsats:
Pedofiler och kändisar ligger i samma genre eftersom de skyddas ;) utom möjligen Tommy Körberg, då...
------------------

[Redigerat av PeW den 30 mar 2001]

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Attans, PeW han före :)

[Redigerat av Viking den 30 mar 2001]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ja bankrånare kan de hänga ut, men haschrökande artister och pedofiler vill de minsann skydda...

Bankrånare? Aha, du menar polismördarna, det är en viss skillnad. Då handlade det om tungt beväpnade fanatiker som skjutit ihjäl två polismän och som rimligen ansågs vara en fara för allmänheten.

Det var faktiskt polisen som gick ut till tidningarna med polismördarnas identitet och det görs inte ofta.

I fall där det finns fara för allmänheten så tycker jag att det är rätt av tidningarna att publicera identiteten på de misstänka, men när det bara handlar om småbrott som haschinnehav där enda anledningen är att sälja lösnummer så är det aldrig befogat.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Nja pepper.

Jag håller inte riktigt med dig.
Nog har det publicerats gärningsmän på andra än de i Malexandermorden, även om de nu är aktuella eftersom de är i färskt minne.
Visst kan man se ett prioriterings värde med digniteten på brottet. De finns ju knappast plats för alla brott...medialt sett.
Men, jag hävdar ändå att mycket handlar om makt och pengar för att slippa publicitet. Och det är det som jag tycker är fel.

En närstående person till mig, blev för en tid sedan påhoppad i media för ett påstått ekobrott. Det var en enkel deklaration som det tvistades om, men genom den här personens yrke, så räckte det med blotta misstanken om oegentlighet för att denne skulle sättas åt via både radio och dagspressen.
Nu hör det till saken att inget brott är begått och ingen anmälan om sådant har skett eller kommer att ske, men nyhetsvärdet låg i dennes lämplighet att utföra sin proffession.
Med namn, personlig bakgrund och bild "hängdes" denne ut i media - utan att ett brott var begånget.

Så man behöver inte alls vara polismördare för att vara med i pressen... och få negativ publicitet.

------------------

[Redigerat av PeW den 30 mar 2001]

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Attans, nu hann Sgtpepper före igen! ;)

Helt sant att det var polisen som släppte identiteten på Malexandermördarna, likaså då Stureplansmördarna Guillermo Marquez Jara och Tommy Zethraeus höll sig gömda på Svartsjölandet utanför Stocksholm gick polisen ut och varnade allmänheten för att de var beväpnade och förmodligen hade nerverna utanpå kroppen. Knappast alltså för att Benke Busschaffis skulle haffa dem själv, utan att hålla sig undan för att inte bli utsatt för fara när de var i närheten.

Det ska också poängteras att polisen aldrig går ut med identiteten på misstänkta förövare om de inte är väldigt säkra på att det är rätt personer de är ute efter.

r
Om nu tidningarna tycker det ligger ett nyhetsvärde i att gå ut såpass tydligt med en "nyhet", det får stå för dem, men om hans yrke är såpass speciellt att han kan bli igenkänd bara genom det har tidningen inte tagit hänsyn till detta i enlighet med de pressetiska reglerna.
Om han, som du säger, dessutom skulle vara oskyldig har tidningen i så fall en skyldighet att gå ut med en ursäkt på en icke undanskymd plats i tidningen, dvs inte gömma undan den bland bioannonser eller sportresultat, utan på nyhetssidorna.

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

[Redigerat av Q den 30 mar 2001]

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

hehe värd en titt http://www.geocities.com/popartisten/

------------------
You Are What You Know - You Are What You Do - Help Yourself No More Secrets - No More Excuses - No More Limits

Om nu tidningarna tycker det ligger ett nyhetsvärde i att gå ut såpass tydligt med en "nyhet", det får stå för dem

Ja?
Det var ju det som det handlade om i mitt inlägg, hur pressen värderar nyheter och hur de agerar.

Om han, som du säger, dessutom skulle vara oskyldig har tidningen i så fall en skyldighet att gå ut med en ursäkt på en icke undanskymd plats i tidningen

Låt mig säga så här. Han är inte oskyldig till att hans gamla företag har en bokföring liggandes för överklagande till regeringsrätten, men han är inte skyldig till brott och skandalen gällde skönstaxering på grund av att överklagandet till regeringsrätten inte passerat rätt handlägare på skattemyndigheten, eftersom konkursförvaltare inte brytt sig om att sända in den deklarationen de beslagtog.

Inga brott var begångna, men att vinkla det så, var det tydligen helt OK genom att han var en offentlig person och det är inte rumsrent att ha skulder (oavsett hur dessa uppkommit).

Vad ska de be om ursäkt för?
Att de namngett honom eller att de vinklat historien godtyckligt? Det kommer de aldrig att göra. Han valde att avgå från sin post för att slippa bli "isärplockad" ytterligare.

Med detta och andra fall har pressen faktiskt publicerat saker om offentliga personer "i förskott". Det brukar heta att man väljer denna risk om man väljer att bli offentlig. Då kommer frågan:
Är inte en artist som åker dit på SpyBar offentlig längre?

Om denne artist strulade med deklarationen skulle de skriva om det i sida upp och sida ned, men med en haschkaka i fickan håller de tyst.
Varför?
Det måste bero på hur känsligt det är, eller hur? Men vad avgör det då?

Makt & Pengar...

Tro inte att media är så rakt och enkelt..."pressetiskt"

------------------

[Redigerat av PeW den 31 mar 2001]

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Tro inte att media är så rakt och enkelt..."pressetiskt"
Nä, det har jag inte sagt heller, och det är tyvärr många som skiter i de pressetiska reglerna.
Ta bara den vidriga sortens tidningar som Se&Hör, Svensk Damtidning (som dessutom har mage att skriva Den Kungliga Veckotidningen på omslaget) och resten av skiten. Det är ofta de blir stämda och jag undrar hur mycket de pungar ut med när de gör upp i godo... :l

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Tydligare kan det knappast bli.. http://www.expressen.se/article.asp?id=61966

/j

------------------
R6

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)