Att priset höjs förvånar inte, det var väl mer eller mindre väntat (naturligtvis kommer så gott som alla bredbandsleverantörer höja priset, inte bara Telia).
Däremot är sista stycket i Telias nyhet mindre rolig. Att man aktivt ska behöva välja om man vill ha tillgång till sex/spel-sidor är helt förkastligt och kommer garanterat ge upphov till heta diskussioner.
Ja en höjning ja jag har en snitt telefonkostnad totalt per kvartal på allt mellan 2500-3500 men det är internet/telefon o en del får jag tillbaks i form av "lön" för utlägg via extra jobb med hemsidor
------------------
/Annelie
"Det är bättre att köra huvudet i väggen än att inte använda det alls"
*Håller med Skywalker*
Sitter med ISDN och Netlink så jag får surfa 8 timmar varje dag med ganska bra hastighet men priset blir rätt högt, 900 i månaden.
Det där med att det blir dyrare med spelsidor tycker jag är väldigt dåligt, trots allt är det ju många som väljer telias "bredband" för att ha bättre uppkoppling just när de spelar :l
Typiskt Telia är det, sen iofs så kommer säkert andra att följa efter, som batboy säger, de blir nog inte de enda.
------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness
Jag och pojkvännen har just skaffat telias bredband..så det är inte så kul att de ska höja avgiften när uppkopplingsavgiften är rätt hög till att börja med..Jag tycker själv att en ökning från 200 till 400 gör stor skillnad men det kanske bara är jag? De 200 kronorna kan man göra annat för. Samtidigt förstår jag att de vill tjäna på det, de är ju ett företag trots allt.
------------------
... the cruelty that goes under the barbarous regime we call
civilisation.
Thomas Hardy (1840-1928)
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt. I en inledningsfas är det oftast billigt för att locka kunder. Efter en tid måste ända företagen börja att tjäna pengar (åtminstone inte gå med förlust).
Kommer ihåg när man kunde köpa en Gorby's pirog för 2:50.... vad kostar de idag? :(
Förlåt att jag låter kritisk, men detta är inget förvånande. På datakom är Sverige ett U-land, framförallt om man tittar på priserna. Det enda jag upplever som bra är att många har Internet-abonnemang, eftersom den kostnaden är låg (d.v.s för rätten att använda nätet). Användningskostnaderna är det värre med. Modem kostar vid max-nyttjande mellan 78.000 och 105.120 kronor per år medan en vettigt prissatt bredbandsuppkoppling kostar 2.400 kronor per år. Nu vill alltså Felia höja priserna till 400 kronor i månaden (och 500 för ADSL i.s.f, som kostar 250 kr/mån vid individuell anslutning).
Dessa prishöjningar placerar i mina ögon Sverige i U-landsstadiet på Internetkostnader på nytt. Tittar man sedan på priserna på "det mobila bredbandet" är det ännu värre. Att betala per överförd datamängd är helt orealistiskt. Kanske kommer en sådan prissättning att införas på fasta kopplingar också? (Hemska tanke)
Vad Sveriges Internetleverantörer bör inse är att kostnaden för att SURFA ska vara låg (200 kronor per månad, 250 kronor MAX). Att surfa på nätet är i mina ögon jämförbart med att titta på TV och det är ju inte speciellt dyrt, framförallt slipper man betala för själva tittandet, bara för rätten att se betalkanaler.
Att dessutom ha avgifter för överförd datamängd är så *idiotiskt* att det slår allt. Det är lika vansinnigt som att ha en "bildrutesavgift" för TV, d.v.s en avgift som innebär att man betalar för varje överförd bildruta.
Ska Sverige lämna Internet-U-landsstadiet behövs antagligen en kostnadsreglering som föreskriver att ett Internet-abonnemang ska kosta 200 kronor i månaden och ge fritt surfande, 5 e-postadresser och 5 hemsidor. Inkomster för leverantörerna ska istället ske via portaler, TV-distribution via nätet, försäljning m.m där man erbjuder ett mervärde som kostar extra. Att begära höga kostnader för surfandet är rent hämmande för utvecklingen och gör att landet halkar efter i utvecklingen.
Censuren av spel/sex-sidor är så vansinnig att den ända kommentaren är "moraltanternas paradisåtgärd".
Om kostnaderna för bredband höjs, samtidigt som avgtifter per överförd datamängd införs kommer jag att bränna upp mitt modem (bredbandsmodemet) och totalt strunta i att använda Internet hemma.
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
Nej, det är väl egentligen inte ett dugg förvånadande, som sagt typiskt telia...men man kan ju tycka att de borde inse att det förstör istället för förbättrar...internet blir inte framtiden om det kostar så mycket som de såsmåningom vill att det ska kosta, och restrikteras på det sättet.
Undrar bara när bredbandsbolaget som är min internetlevarantör kommer med liknande dråpslag :l
------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness
Om ett Internet-abonnemang ska kosta 500 kronor per månad (eller 400) är Sverige direkt bortsopat från utvecklingen, eftersom det är en vansinnig summa. TV-licensen kostar 130 kronor/månad, en tidning kostar c:a 1500 kronor för ett år, en datortidning kanske 400 kronor för ett år och nu vill Felia att det ska kosta 400 - 500 kronor PER MÅNAD för att surfa. Flatrate spelar ingen roll med sådana kostnader.
I USA klarar man av att leverera tjänster som kostar drygt 200 SEK/månad, det är bedrövligt att detta U-land inte klarar av det. Å andra sidan finns ingen priskultur i landet som föreskriver låga kostnader för nätet. 1994 kunde ett Internet-abonnemang kosta 500, ja upp till 900 kronor per månad, tydligen ska landet backa utvecklingen tillbaka dit.
Politikerna måste helt enkelt gå in och införa kostnadsreglering för abonnemang om Sverige ska hänga med i utvecklingen. Jag anser som sagt att ett flatrate-abonnemang av standardtyp ska kosta 200 kronor per månad.
Leverantörerna bör inse att detta är den optimala kostnaden. Vill de sedan tjäna mer pengar är det bara att erbjuda tilläggstjänster som man kan beställa.
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
Nu har visst bredbandsbolaget nappat på samma sak, som jag var rädd för :l
De vill också höja nu, för att finansiera förlusterna som deras låga kostnad inneburit då deras sk tjänster inte har slagit hos folk...men vad tror de när de gjort det så himla dåligt? :o
Bredbandsbolaget borde ha väntat med att lansera sina sk tjänster tills de verkligen hade nåt att erbjuda, inte så konstigt att intresset han falna när de presenterade yta utan innehåll...
Hur ska Sverige bli ett internetvänligt land när utvecklingen går åt det här hållet? Bara för att de inte orkar lära sig hur internetmarknadsföring fungerar...tror de är för låsta på samma attityd som om de marknadsförde nån annan (irl-)tjänst.
När ska de människorna som bestämmer detta flytta till den riktiga världen?
Inte vet jag, jag betalade kring 4.500:- i kvartalet för min modemuppkoppling innan jag fick lite snabbare uppkoppling. Jämför man med det så är det ju billigt med 4-500:- per månad, det är ju inte mer än 1.500:- i kvartalet, dvs en tredjedel av den kostnad jag hade med modem, snabbare och dessutom när jag vill (alltså inte beroende på att koppla upp mig efter klockan 18:00)
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Funderar lite på Ils ordval.. ;)
U-Land = Utvecklingsland. Ett ITutvecklingsland skulle väl därför inte behöva vara en negativ term? :e
------------------ Axel Veibäck Whenever I watch TV and see those poor starving kids all over the world, I can't help but cry. I mean, I'd love to be skinny like that, but not with all those flies and death and stuff. /Mariah Carey
Tycker att det verkar som om bredbandsleverantörerna har bestämt sig för kollektivt självmord. Varför kan de inte inse att alla människor vet inte vad Internet är till för och vad man kan göra där?
Jag som van internetanvändare kan tänka mig att betala rätt höga summor för min uppkoppling så länge jag känner att jag får ut tillfredställande prestanda för det jag betalar. Men jag är rätt extrem oxå. Har haft över 5000:- i interneträkning på den gamla goda modemtiden. Mitt genomsnitt låg på runt 4500:- :)
Jag ansåg då att det var värt det, och skulle fortfararande betala det om inget alternativ fanns.
Men om vi istället tänker oss en barnfamilj som knappt får ekonomin att gå ihop ändå och dessutom inte är intresserade av datorer. (Det finns visst såna oxå, har jag hört! :e)
De skulle trorligen inte anse att fast tillgång till Internet vore värt 500:-/mån..
Jag bor i ett område som har Bredbandsbolaget som leverantör, kostnaden är 200:-/mån för 10 mBit/s
Trots att man kan tycka att detta är billigt så är knappt en tredjedel av de boende anslutna till internet via bredband. Hur förklarar man detta?
Troligen är det så enkelt att antingen vet inte de personerna vad man ska ha internet till eller så anser de att 200:-/mån är för dyrt. De kanske normalt har 60:-/mån på sitt modem. Varför betala mer?
Och om sedan bredbandsleverantörena ska höja avgifterna mer så kommer ju troligtvis fler att säga upp sina abbonemang..
Och på vilket sätt gynnar detta leverantörerna? De kommer ju då att få in ännu mindre intäkter än idag.
Det finns ju som sagt den universiella lagen om tillgång och efterfrågan.
Och fast uppkoppling till internet verkar inte vara så efterfrågat..
Jag tycker att staten eller kommunerna borde subventionera nätverksuppkopplingar för alla på sikt ur demokratisynpunkt..
------------------
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
-Albert Einstein (1879-1955)
Jag tror att en tredjedel av de boende i ett område är ganska mycket. Man bör ta med i beräkningen att alla har faktiskt inte en dator idag, antingen har de inte råd eller så anser de sig inte ha någon användning för den.
Sen får man nog anse att den delen av befolkningen som är 50+ och inga barn hemma längre inte så ofta är intresserade av en bredbandsanslutning heller.
En hundraprocentig penetration av dator i hemmet kommer vi nog aldrig att få se (såvida det inte lagstiftas fram), och liknande siffror i bredbandsfrågan är väl närmast en utopi. ;)
------------------ To be or not to be - that's not a question!
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25