webForumDet fria alternativet

Progressiva gamlingar

Småprat

7 svar · 210 visningar · startad av CyberPet

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg
Frågan#1

Vi hade årsmöte i vår bostadsrättsförening ikväll. Som några kanske kommer ihåg så är medelåldern rätt hög, även om vi fått några yngre i huset. Vi har tolv lägenheter, den yngsta i huset är 25 (sen kommer jag!) och äldst är 92. Medelåldern ligger alltså kring 60 år.

Som extraämne på årsstämman fanns ämnet bredband och jag tänkte att nu får man minsann höra hur hemskt det är och att gamlingarnas bankkonton kommer att bli tömda och annat elände.

Ack vad jag bedrog mig! :)

ALLA, även Erik 92 år röstade ja till att vi ska installera bredband i huset. Dessutom var alla emot att vi skulle anlita Telia (dvs inte comhem eller adsl eller lan) utan vi ska anlita Luleå Energi som erbjuder lan också.

Det kommer att kosta att dra kabel fram till huset, och vi kommer att ha vårt eget nätverk. Varje lägenhet betalar 2.000:- i en engångskostnad, inga månadskostnader. Hastigheten blir 0,5 Mbit/s.

Låter inte det rätt bra? :)

Dessutom blir det troligen bara tre lägenheter som kommer att dra nytta av detta då det inte är något krav att alla måste koppla in sig. :e

Det är otroligt mycket billigare än vad vi betalar idag och det kommer troligen inte bli långsammare heller då vi nu betalar rätt mycket pengar för 128 Kbit (fast vi får mellan 256 upp till 1 Mbit fram till att RadioLans nätverk är fulltecknat).

*myser* :)

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

[Redigerat av CyberPet den 19 mar 2001]

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

GRATTIS

Det verkar väl vara kanon ?!?!

Vi skulle / skall få betala 975:- i anslutning MEN med en månadskostand på 200:- för samma hastighet som ni. Med telia (felia) Adsl via Villaägarföreningen

------------------
/Annelie
”Jag är varken hetero, homo eller bi, jag är bara sexuell.”
// Okänd polare till Gabby

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Låter väl sisådär halvbra!

Avundsjuk jag blir så aaaa....

bara 2000 och ingenting mer?
jisses, jag känner mig sååååå grön :)
(grattis)

------------------
/ Ingrid

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Varje lägenhet betalar 2.000:- i en engångskostnad, inga månadskostnader. Hastigheten blir 0,5 Mbit/s.

Inte för att vara negativ ;) men det låter lite för generöst av Luleå Energi för att det skall vara sant.

Är du säker på att det inte var någon löpande kostnad? Om inte så är det bara att gratulera för då har ni fått ett riktigt bra avtal!

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Nej, ingen löpande kostnad. Det är framdragningen av fiberkabeln till huset som kostar pengar och sen indragningen i huset (totalt ca 50.000:-). Vi kommer att ha ett eget nätverk som vi själva äger.

Varje lägenhet betalar alltså 2.000:- i engångskostnad, resterande belopp betalas av de som äger företagslokalen (de betalar alltid 1/3 av underhållskostnader med mera i huset, resten delar lägenhetsinnehavarna på).

Jag återkommer när vi fått mer info, med tanke på att kablar redan är framdragna till skolan mittemot så lär ju inte kablaget till huset ta så lång tid, bara över gatan liksom. :)

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Cyberpet räkna lång tid så är allt annat en överraskning :) Brorsan har det indraget i hallen sedan i oktober men kan ej ännu ej anv. det :(

Hoppas det går fortare för dig

------------------
/Annelie
”Jag är varken hetero, homo eller bi, jag är bara sexuell.”
// Okänd polare till Gabby

Medlem sedan mars 2000344 inlägg

Grattis CyberPat! Jag blir allt lite avundsjuk... Man skulle ha bott kvar där uppe! Det verkar som halva Norrland får bredband innan oss här runt Stockholm. Jag har en kompis i Älvsbyn som fick (radio) lan för drygt ett halvår sen och hon är helnöjd! Nu ska mina föräldrar få "riktigt" bredband och mina svärföräldrar i Dalarna fick det redan ifjol... :e

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

*frustrerad över att det bara går tomma plaströr till vårt hus* Men de har lovat minst 10 Mbit till sommaren.. ;)

------------------
Axel Veibäck

519 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
191 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)