webForumDet fria alternativet

Analysera fosfater

Vetenskap

6 svar · 272 visningar · startad av Linda

Medlem sedan sep. 200085 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jo jag undrar om någon vet ett bra sätt att analysera mängden fosfater i en vattenlösning?

Jag har hittat ett sätt, utfällning med hjälp av magnesiamixtur, men om det är någon som kan ett bättre så vill jag gärna veta.
Om nu magnesiamixtur är en lämplig lösning för bestämning av fosfater är det någon som vet vilka halter av de olika komponenterna, ammoniumklorid, ammoniak och magnesiumsulfat, som ingår så att man kan blanda själv, eller är det bättre att köpa färdig lösning?

Och finns det någon som vet hur man kan bestämma halten karbonater i en vattenlösning snabbt och enkelt så skulle det vara alldeles lysande.

Linda

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Välkommen Linda!

Jag har ingen aning, men en tur med Google kanske kan hjälpa..
http://www.google.com/search?q="measure+the+phosphate"&hl=sv&lr=

------------------
-------------------
A word is a sword pulled from its s.
- Dartwill Aquila

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Välkommen Linda.... *letar i kemihjärnan* ;) hmm jag har för mig att jag en gång i tiden har undersökt vilken halt av karbonater det är i en lösning men kommer inte ihåg hur... sorry :(

Fosfathalten kan nog mätas indirekt. Jag skulle kunna gissa på att mängden fosfat är proportionell mot pH:t i löningen ty fosfat har ett pKa-värde (tror jag) som går slå upp i en tabell.

Mina osäkra svar beror på att det nu är 3 år sedan jag pysslade med kemi.

------------------
F.Sundström
Make Love Not War!

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Välkommen till wF min prinsessa :)

Du känner ju Birpe sedan tidigare så det är bäst att låta han vara där han är, det är bäst (för alla parter). ;)

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Äter du frukost varje dag?
När kan vi resa ut och besöka andra galaxer?

Medlem sedan sep. 200085 inlägg

För saken är den...

Jag håller på och tittar på ett avfettningsmedel som innehåller lite allt möjligt, så det är ett ganska komplext system. För att just det här avfettningssystemet skall fungera så krävs det att luft bubblas igenom lösningen. Ibland bildas ett slags slam och min uppgift är att ta reda på om karbonater kan ha något med det hela att göra. Därför vill jag först bara ta reda på om det ens finns karbonater närvarande. Och om någon har några tips på hur de kan bildas så... Var så goda!

Jag har funderat på om man kan fälla karbonaterna på något sätt, men det är ju som sagt ett komplext system med tensider och annat skräp i men om ni har några idéer. Dela med er! Kan det fungera att fälla med Kalcium kanske?

Och sen fosfaterna...

I det här fallet vet jag att de finns i avfettningen men jag vill ha en enkel metod att ta reda på i vilken mängd.

ALLA idéer är välkomna.

Tack!

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

Välkommen Linda! :)

------------------
Forumledare webForum

Medlem sedan nov. 2000362 inlägg

fosfat = salt bildat på fosforsyra H2PO3 och en metall ...

tillförsel av luft friger inte metaller och återbildar heller inte fosforsyra (intevad jag vet i.a.f) därför torde luft knappast påverka mängden fosfater ...

------------------
-Carpe Diem -

306 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
168 ms — ändringar (db)