webForumDet fria alternativet

Easy Living

Småprat

41 svar · 404 visningar · startad av oelbal · sida 2 av 3

Frågan, av oelbal

Det är ingen hemlighet att jag bor på landet, och jag trivs där som fisken vattnet. Många tänker: "bonnlurk" när man berättar att man bor på landet, frågor som "vad gör ni hela dagarna? mjölkar?", är man van vid. Nej, riktigt så ligger det inte till..... Den "stora" staden har aldrig tilltalat mig riktigt, bilar som far runt, stressade människor som springer omkring utan att bry sig om varandra.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Annelie: Hoppla, inte meningen att nån ska ta åt sig, kände bara att jag ville skriva av mig lite. ;)

100 000 bor det i Jönköpings kommun, men det är inklusive Huskvarna, Gränna, Tenhult, Norrahammar, Bankeryd och resten av småorterna runtomkring (som folket här gillar att kalla förorter :e), men i själva tätorten Jönköping bor det bara runt 50 000 pers. Och då har vi inte nån storstad på pendlingsavstånd! ;)

Nu har jag sån tur att sen ett år bor jag ett kvarter från Shell Select (min vän och räddning i natten), men vill jag ha nåt annat än motorolja, mjölk eller en grullad korv får jag sätta mig i bilen för att ta mig till Maxi, B&W eller Exet.

Jag har absolut inget emot Jönköping som sådant, det är en underbar stad, men i jämförelse med Stockholm är det liksom kört på förhand. ;)
Vad som retar mig är mentaliteten. Ta bara det med öppettiderna i centrum på lördagar! Innan förändringen var det lite insändare i JP (mest från inflyttat folk) om att förlänga öppettiderna, men reaktionen var mest att "så har det alltid varit", "det kan man ju inte ändra på bara sådär" och "vad är det för fel att ha det som det är?"... *suck*
Förändringar tar tid i en mindre stad! Själva ändringen går smidigt, men förarbetet är enormt påfrestande och långsamt.

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Q Nä jag tar ej åt mig så....Bara undrade vad du menade med småstad.....

JAG prioriterar havsbrisen o vattnet före lördagslånga öppettider ( bra svenska va??)

Men det är ju tur att man kan "röra på sig "

------------------
/Annelie
”Jag är varken hetero, homo eller bi, jag är bara sexuell.”
// Okänd polare till Gabby

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Hum? Nynäshamn tillhör väl inte ens Stockholms län?...bondeby alltså :e

------------------

"...the number of UNIX installations has grown to 10, with more expected..."

- Dennis Ritchie and Ken Thompson, June 1972

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag har bott i Stockholm ett år så jag borde väl kvalificera mig till att åtminstone veta hur det är att bo i en storstad??

Luleå har 70.000 innevånare så det är inte precis en pyttestad, vi har nattöppna affärer (och mackar), flera krogar och biografer. I princip ett nedskalat Stockholm, fast med skillnaden att folk tittar varandra i ögonen även i rusningstid på bussen (eller tunnelbanan).

När jag bodde i Stockholm så pratade ingen med varandra, oavsett om det var en skön promenad i vårsolen eller inte. En alkis på tunnelbanan sa att de enda som pratade med varandra på tunnelbanan var missbrukare och norrlänningar.

Gissa vilken katergori jag tillhör. :e

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Reefer HALLÅ ?? :) Vad hade du i geografi ?? Klart vi tillhör Stockholms län.

Bonnby ...ja kanske men en trevlig sådan. Jag bor hellre utanför tullarna o har det gott än innaför o blir "förgiftad" men det är ju tur som jag sa att man kan flytta dit man trivs.

------------------
/Annelie

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Annelie: Havsbris... Faan, nu får jag hemlängtan igen! :e

Sen jag flyttade dit jag bor nu är det första gången i hela mitt liv jag inte ser vatten från något fönster hemma. *hemskt* *brr*

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan juni 2000350 inlägg

sgtpepper:
Har du bott på landet?
Verkar ju som du har koll på hur lantisar pratar och tänker.
Folk tittar inte snett på alla stockholmare bara de som är dryga och mallig :e .

--
lantis fd Stockholmare

Ja tänk att få sitta på en klippa o se skummet svepa över vattnet. Känna "tånglukten" O höra fåglarna....

Mmmm för mej är det livet. JAG skulle inte trivas "inåt" landet. Men jag skulle heller aldrig kunna tänka mej en sommar utan båten , kubbarna, windsurfing o få grilla på en strand

------------------
/Annelie

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

sgtpepper >> Jag är inte främmande för att flytta ut på landet, men jag är trött på alla förutfattade meningar från folk som på sin höjd besökt Stockholm under en vattenfestival -98 eller liknande.

Det var nog bland de jävligaste meningarna jag läst, först kritiserar du folk som har förutfattade meningar, men sen drar du själv till med "på sin höjd besökt Stockholm under en vattenfestival -98"........Är inte det en förutfattad mening?.......

------------------
"På min tid hade vi inga stenar. Vi fick gå ner till bäcken och tvätta våra
kläder genom att banka dem med huvudet."

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Annelie

Ja OJ! jag visste inte att Nynäshamn tillhörde Stockholms län, undrar om några andra än en bråkdel av innevånarna där vet det.

ps. du bor inte utanför tullarna -du bor inte ens i en förort, du bor i en bondeby .ds

------------------

"...the number of UNIX installations has grown to 10, with more expected..."

- Dennis Ritchie and Ken Thompson, June 1972

[Redigerat av Reefer den 16 mar 2001]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

CyberPet:

En alkis på tunnelbanan sa att de enda som pratade med varandra på tunnelbanan var missbrukare och norrlänningar.

Jag kan lägga till en till kategori: psykiskt sjuka. Dom brukar vara extra nervpåfrestande med sitt babbel.
Märk väl att vi visst pratar med varandra, men inte med vilt främmande människor. Så är mentaliteten och jag trivs med det, det innebär inte att jag är en kall och okänslig människa, det innebär att när jag åker kommunalt så är jag så inihelvetes trött och sur över alla förseningar och skit att jag inte orkar snacka goja med en massa dårar som jag inte känner, jag vill läsa min Metro ifred.

Kom ihåg att medel-svensson i Sthlm ägnar en rejält stor del av sitt liv på trånga kommunala färdmedel. Det gör att den spontana pratlusten försvinner :e.

jt:

sgtpepper:
Har du bott på landet?
Verkar ju som du har koll på hur lantisar pratar och tänker.

Jag vistades i Linköping under ett år då jag tjänade fosterlandet. Lkpg är väl inte direkt landet :) men man märkte ju direkt
ett visst Stockholms-hat bland Motala-raggarna :e

oelbal:

Det var nog bland de jävligaste meningarna jag läst, först kritiserar du folk som har förutfattade meningar, men sen drar du själv till med "på sin höjd besökt Stockholm under en vattenfestival -98"........Är inte det en förutfattad mening?.......

Uh? Du sa ju själv att din erfarenhet av Stockholm var två (2) veckor. I rest my case.

[Redigerat av sgtpepper den 16 mar 2001]

sgtpepper >>

Pratade vi inte om hur länge jag hade BOTT där?, 2 veckor + 1 dag för att vara exakt, men det var inte under vattenfestivalen -98.....man hinner skaffa sig ganska mycket erfarenhet av Stockholm på så få dagar....

Om man räknar alla småbesök jag gjort så kommer vi nog upp i betydligt högre siffror, så kom inte och säg att jag inte har någon erfarenhet av stockholm.....

...det känns som om vi bör lägga ned den här diskussionen, jag vet iaf vart jag vill bo någonstans, och det var väl det hela tråden handlade om?....

------------------

[Redigerat av oelbal den 16 mar 2001]

man hinner skaffa sig ganska mycket erfarenhet av Stockholm på så få dagar....

Jag brukar vistas uppe i Jämtland minst 3-4 veckor varje år, jag har dock svårt att säga att jag har så mycket erfarenhet av Jämtland att jag kan predika om hur jämtarna känner och inte känner.

Dessutom så infinner sig ett tillstånd av frihet och trygghet som en stadsmänniska aldrig har känt

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Dessutom så infinner sig ett tillstånd av frihet och trygghet som en stadsmänniska aldrig har känt

........det är absolut ingen förutfattad mening eftersom jag även skrev så här efter:
Frihet är för mig att kunna springa omkring naken på sommaren utan att en enda levande person ser det.

Kan du som Stockholmare ärligt säga att du känt den friheten?
Om Inte, så stämmer mitt påstående och vi har inget mer att tjata om......

------------------

[Redigerat av oelbal den 17 mar 2001]

Ok, om det är din uppfattning om frihet, att lubba omkring näck, så visst, det är marigt att uppnå i centrala Stockholm utan att åka fast för sedlighetsbrott.

Frihet för mig innebär dock andra saker. Som t.ex nära till allt (ja, även natur vilket det finns gott om i Stockholms län) och gott om jobb.

Olika prioriteringar kanske? :e

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

*orkar inte läsa alla andras inlägg* ;)

Mjölby är iaf en kul stad. Halvtimma in till Linköping om man känner för det. Det kostar ju ändå bara 8,50.. ;) (barn till mantorp, de där vakterna kollar ju bara om man blippar med automaten) Konsum, en kilometer iväg, har öppet 10-22. Skolväg på 2,83 km. Äh.

------------------
Axel Veibäck

Medlem sedan juni 20001 251 inlägg

Annelie, som miljö- och hälsoskyddsinspektör får man vara med om mycket. ;)

------------------
SteveNet
------------------
- Det var motgräs!
Roland Sandberg förklarar varför han missade öppet mål.

Reefer Nä o jag bryr mej inte vad du tycker om min kommun.

Jag har bott mitt i stan (huvudstaden) trivdes inte men det gör jag nu.

Stevenet ...Vad menar du ? Nyfiken

------------------
/Annelie

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

jag är född och uppvuxen i stockholm, och stockholm är en fantastisk stad. jag älskar stockholm.

jag älskar att få komma ut på landet, sniffa på havsbrisen och lyssna på naturen. jag älskar att få komma tillbaka till stan efter det och känna avgaserna och höra gnisslet från tuben.

det bästa av allt, är omväxling. landet är minst lika bra som storstan, och tvärtom, för det går inte riktigt för mig att jämföra.

givetvis är det skillnad att bo på landet mot att sporadiskt råka befinna sig där, men jag befinner mig på landet i alla fall sporadiskt, alldeles för lite. :)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
respect my authoritaah!</A>

sgtpepper >>

Precis!, alla kan inte tycka lika om allt... ;)

------------------

[Redigerat av oelbal den 17 mar 2001]

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)