webForumDet fria alternativet

Easy Living

Småprat

41 svar · 404 visningar · startad av oelbal

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Frågan#1

Det är ingen hemlighet att jag bor på landet, och jag trivs där som fisken vattnet.
Många tänker: "bonnlurk" när man berättar att man bor på landet, frågor som "vad gör ni hela dagarna? mjölkar?", är man van vid.
Nej, riktigt så ligger det inte till.....

Den "stora" staden har aldrig tilltalat mig riktigt, bilar som far runt, stressade människor som springer omkring utan att bry sig om varandra.
Man känner ingen frihet, allt känns ihoptryckt, utan någon känsla.....

På landet känner alla varandra, man hejar på varandra när man möts på gatan, stannar gärna till och pratar med någon. Dessutom så infinner sig ett tillstånd av frihet och trygghet som en stadsmänniska aldrig har känt.
Tänk att vakna upp till ljudet av stillhet, fåglar som kvittrar utanför fönstret, kanske gå en sväng i skogen på våren, precis när det är lagom varmt.

Frihet är för mig att kunna springa omkring naken på sommaren utan att en enda levande person ser det. Kan ni göra det i Stockholm? :e

------------------
"På min tid hade vi inga stenar. Vi fick gå ner till bäcken och tvätta våra
kläder genom att banka dem med huvudet."

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Jag bor väl oxå på landet då ?! 6 mil till Stockholm....NÄSTAN för nära :) Bor i Nynäshamn med en underbar skärgård. Aldrig lång till en enslig klippa eller vrå = Helt underbart.

Visst är det kul i huvudstaden....ett par timmar i taget

------------------
/Annelie
”Jag är varken hetero, homo eller bi, jag är bara sexuell.”
// Okänd polare till Gabby

Tänkte väl att jag inte var ensam.... :e

------------------

Medlem sedan dec. 20002 147 inlägg

en nackdel kan väl vara att det är svårt att få vara annorlunda i en liten stad/by/landet.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Möjligen om man är osäker.

Det finns många väldigt unika människor i små städer och på landsbygden. De har ingen press på sig att se likadan ut som alla andra eller följa vissa trender som är på modet just då som det verkar vara i storstäderna.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

På landet känner alla varandra, man hejar på varandra när man möts på gatan, stannar gärna till och pratar med någon. Dessutom så infinner sig ett tillstånd av frihet och trygghet som en stadsmänniska aldrig har känt.

Har du bott i en större stad? Om inte, hur kan du då tala om vad en "stadsmänniska" känner och inte känner?

Det mesta skit som sägs om Stockholm och stockholmare sägs av folk som knappt besökt Stockholm och än mindre bott i Stockholm.

De flesta som passar in i mallen för en "stockholmare", dvs. mediekåta, otrevliga, stressade, överlägsna bla. bla. är ju inflyttade strebers från landsbygden som vill jobba inom media.

Ta en promenad på Södermalm en vacker vårdag och du kommer att se att vi faktiskt stannar och pratar med varandra här också.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Tänk. Jag har alltid tyckt att landet är skönt att komma ut till. Jag bor i nåt sorts mellanting. Vi har en flygplats och 2-3 mil till stan. För övrigt är det lungt och lätt att komma in till de centrala delarna. Jag skulle inte vilja bo på landet jämt med alla nackdelar som kommer, Att inte träffa kompisarna så ofta, missar stor del av tjusningen med evenemangen, måste gå upp tidigt på morgonen för att mjölka kvigan som står och muuuar, tröska åkern, och framförallt inte köra en traktor till skolan/Jobbet. Haha. Avgör vilka meningar du vill ta på skämt ;)

------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Min hemsida
Min mailadress
Om du inte är dig själv, vem är du då?

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

När jag blir stor ska jag flytta till en stuga i skogen, inga grannar som tycker att jag oxå ska lyssna på den musik som de lyssnar på... doften av skog... tystnaden...

hmm känner att jag måste fara och hälsa på far&mor och titta till skogen och klappa på katt :)

------------------
F.Sundström
Make Love Not War!

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

:h Göteborg :h

sgtpepper >>

:e (Visste att någon stockholmare skulle ta illa upp)

hmm...bott i Stockholm?, nja, bott och bott, 2 veckor räckte för mig......

Ta en promenad på Södermalm en vacker vårdag och du kommer att se att vi faktiskt stannar och pratar med varandra här också.

Sure........
Du säger säkert spontant hej till alla du möter.....

------------------

[Redigerat av oelbal den 16 mar 2001]

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

Jag håller med Pepparn lite grann, men nog är det en "trevligare" stämning på landsbygden allt...

Men att bo på landet medför vissa saker som man lyckligtvis slipper i "storstan":

1. Du kan knappt fisa utan att telefonledningarna glöder.

2. Alla känner dig och vet allt du gjort de senaste 800 helgerna samt vet vem eller vilka tjejer som du varit med/fått nobben av.

3. Det är alltid ett smärre helvete att få någon att skjutsa dig till krogen som alltid ligger 2.9 mil bort.

4. Det händer inte ett smack såvida du själv inte ligger bakom det.

Men annars rockar det på ganska bra här i lilla Svärdsjö! :e

*Flyttar till "lillstan": Falun om två veckor* ;)

------------------
Forumledare webForum

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Håller helt med om "landet framför storstaden", att man kan kliva några steg åt vänster så står man i ett skogsbryn och fiskar i sjön... :)

------------------
webEye.nu SweQuake.com

Varför inte bara ta bilen och köra lite på fel sida av vägen!, bara för att man känner fört.......

Det kan man inte göra i storstäderna...

------------------

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

*Flyttar till "lillstan": Falun om två veckor*

Argh, sluuuuuta påminn mig!!!!!

Ughn, *undra vart dom där "lyckopillren" tog vägen nurå, dom jag fick av Fv02" :e

------------------
Maximalt skydd för privatlivet - minimalt skydd åt offentligheten

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Sure........
Du säger säkert spontant hej till alla du möter.....

Självklart inte, men om jag flyttade ut på landet och sen glatt morsade på lokalbefolkningen så skulle dom få spel, -"Du Knut-Erik, det var en mallig 08-jävel som hade fräckheten att hälsa på mig i morse! Vad tror han att han är, sådana privilegier har man bara om man bott här i femton generationer!".

Jag är inte främmande för att flytta ut på landet, men jag är trött på alla förutfattade meningar från folk som på sin höjd besökt Stockholm under en vattenfestival -98 eller liknande.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Nackdelen med att bo i en relativ "småstad" jämfört med tex Stockholm? Det är fullständigt omöjligt att få tag på två liter mjölk efter klockan sex om man inte bor precis vid en mack! Att strosa omkring på stan efter tre en lördag innebär ovillkorligen bara fönstershopping - inte ett smack öppet. På söndagar är det knappt en korvkiosk öppen... *argh*

Kan säga att det blev uppståndelse i lokalblaskan när lördagstiderna ändrades nere i centrum - stängningstiden ändrades från 13.00 till 15.00! Stora rubriker... *suck*

Jag vill hem till Stockholm! Till en lokaltrafik som går oftare än varannan timme på söndagar! Till en stad där krogarna har öppet längre än till två. Till en stad där jag kan få upp min lön med tiotusen bara genom att flytta dit... ;)

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Sgtpepper: Väl talat! Du vet hur jag har det härute i buskarna... ;)

Skämt åsido, folk tittar verkligen snett på en när man säger att man är uppvuxen i Stockholm... :l Som "tur" är har jag (enligt polarna i Sthlm) slipat av en jävla massa av min vackra dialekt, så det märks tydligen inte så väl längre... :e

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Q
Vad menar du med småstad ? Jag bor i en kommun med dryga 25000 inv. för mej är det en liten stad på gott o ont , javisst. Men Här har vi dygnet runt sellect, Kvantum till 22.00, Matex till 22.00 , Konsum till 22.00 Mer behöver inte jag.

Lördagsöppet på bolaget (nödvändigt??)

Krogarna öppet till 03

Tågen...Ja där sket det sig....sista härifrån 00.19 , sista hem från Stockholm 00.50 eller natbuss vid 04.

MEN de ggr jag är i Stockholm så har jag "turen" att kunna stanna över natten.

Känner inte att jag saknar ngt....

Däremot det ngn skrev om att alla vet vad man gjort ...hmm...speciellt innan man gjort ngt :)

PS: Bodde "mitt i smeten" innan i vasastan,,,,trivdes INTE ! Men jag är ingen storstadsmänniska. Uppvuxen i skärgården flyttade "som alla andra" härifrån , men kom hem igen efter 1½ år
------------------
/Annelie

[Redigerat av Annelie den 16 mar 2001]

Medlem sedan juni 20001 251 inlägg

En gris, en ko,
en förortsbo!

------------------
SteveNet
------------------
- Det var motgräs!
Roland Sandberg förklarar varför han missade öppet mål.

Stevenet:

En gris, en ko,
en förortsbo!

Ser massor med djur i storstäderna !! Bor i en "förort" INGA ladugårdar i min kommun....
------------------
/Annelie

[Redigerat av Annelie den 16 mar 2001]

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)