webForumDet fria alternativet

Lördagsöppet på Systembolaget

Bredband & telefoni

33 svar · 658 visningar · startad av Gustav · sida 2 av 2

Frågan, av Gustav

Systembolaget får hålla lördagsöppet över hela landet från 1 juli. Det beslutade den socialdemokratiska riksdagsgruppen efter en lång debatt igår kväll.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Det måste vara det enda/bästa den nuvarande regeringen gjort under denna mandatperioden... :x

------------------
MVH - C
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Cyberpet ...

Hörsägen ... jag vet .. det håller inte som bevis ... jag läste det väl i en tidning eller ngt ... :e

jag tycker mest synd om personalen på bolaget som får stressa ihjäl sig på torsdag och fredag eftermiddagarna ... och aldrig får en chans att tjäna lite extra på helgen ... :e

Att ha öppet på prov under en kortare tid kan säkert leda till ökat med ditt o datt ... men det är övergående ... tror jag ... nyhetens behag gör att några vill testa på att handla lite extra på bolaget bara för att det är lördagsöppet ...

Se bara hur vi svenskar beter oss när vi åker på charter-resa ... vi är ökända ... varför är det så tror ni ?

Det tar tid att ändra på inställningen som många har till spriten idag ... säkert flera år ... !!!

------------------
100 110 101 111 001 111 101

[Redigerat av elfwing den 14 mar 2001]

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

OM man får oväntat besök på fredagen så kan man snabbt fylla på dagen efter.

Ska det inte vara:
OM man får oväntat besök på fredagen så kan man snabbt fyllna till på dagen efter.

------------------
Jag är en tolerant person, men bara mot de jag gillar, så passa dig!

[Redigerat av spango den 14 mar 2001]

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg

Jag förstår fullständigt att många vill ha öppet på lördagar, inte för att de har några problem utan att de vill ha möjlighet att tex. köpa sin öl eller en flaska vin för en mysig hemma kväll med familj el. bingolotto. :)

Man får dock tänka lite längre och se vad konsekvensera av detta kan bli. Vi har väl klarat oss rätt bra med de öppentider som systemet har haft tidigare eller? (Vet ej, då jag inte får köpa)

------------------
Forumledare, webForum

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Jag vill ha lördagsöppet! Jag är av den åsikten att den lilla klick som inte kan hantera det ska inte få förstöra för den stora massan som trots allt kan hantera det.
Jämför gärna med till exempel massbestraffningar i plugget - några har matkrig med mjölken i matsalen, alltså får ingen alls nån mjölk i en vecka. En sån bestraffning är vad jag vet olaglig, men vad gäller alkoholförsäljning så går det tydligen bra..?

Håller också med föregående talare om nyhetens behag - häftigt i början, men det går ner.

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Visst, men är den stora massan beredd att betala för denna lilla klick då när det gäller ökade läkarkostnader både för sig själva och sin omgivning på grund av deras alkoholmissbruk?

Nä, trodde inte det.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Andra hallucinogena droger är förbjudna ... så varför inte införa ett totalt spritförbud ... !?!?

Alla som är för säger räcker upp en hand ... !!!

(Precis som att det skulle spela ngn roll ... knark o annat skit e förbjudet ... det finns ändå att få tag på relativt enkelt)

Jag har en känsla av att det är småknattarna som utgör det största mest skrämmande problemet idag ... 12-13 åringar som springer runt på gatorna sketafulla ... vad gör föräldrarna ... och vad kommer hända med småknattarna när dom växer upp !?!?
* orolig *

------------------

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag dricker typ två gånger om året så för mig skulle det inte spela någon roll. Däremot om de skulle förbjuda snus skulle jag bli skogstokig. :e

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Nu har jag lite mera tid att skriva än igår kväll. ;)

Jag förstår till fullo argumentet med ökade läkarkostnader osv (men valde av tidsnöd att bortse från det inatt), men jag tycker inte att man ska stirra sig blind på det.

Ska vi införa samma restriktioner för andra vetenskapligt bevisade hälsovådliga produkter?
Endast vardagsförsäljning i speciella butiker av cigaretter, kaffe och Cola - då skulle det bli ramaskri... ;)

I tisdags var vi som jobbar i Kårpuben och lyssnade på en nykter alkoholist - minst sagt skakande. Han hade varit konstant onykter från fjorton års ålder och tjugofem år framåt. Hans missbruk hade gått så långt att han klämde femton starkbärs, två vinare och en sjufemma whisky efter jobbet - varje dag. En gång drog han i sig lite för mycket och märkte att han behövde komma till sjukan. Han gick in för egen maskin och när de kollade promillehalten hade han 9.6 promille! Dan efter var han igång med whiskyn igen...
Han stod precis bredvid bardisken och berättade detta, han hade inga som helst anmärkningar på att vi festade runt, men han bad oss att vara uppmärksamma på varningstecknen (blackouter, sug efter återställare osv).

Han berättade dessutom att forskare vid Karolinska nu har hittat en gen som bevisar att sjukdomen alkoholism är ärftlig! De som trillar dit ordentligt behöver alltså inte supa ordentligt i tio år för att bli alkoholister, det räcker med en fylla om man har de "rätta" generna... :l

Detta har faktiskt stärkt mig i min uppfattning om lördagsöppet. Det har än en gång bevisats för mig att det är ett visst gäng som super vilken dag i veckan som helst, för Systemets öppettider hindrar inte dem. Den här killen jobbade som köksmästare - ett arbete han skötte exemplariskt under alla år - och när han inte hade sprit tog han en stek och bytte till sig en pava brännvin av barmästaren, han åkte ner till Årsta Partihallar där han kände några italienare som ständigt hade sin lilla rörelse öppen.

Vill man ha tag på sprit så får man tag på sprit oavsett om Systembolaget har öppet bara på tisdagar 10.00-12.00!
Jag kan själv få ta på ett antal liter hb inom nån timme om jag skulle vilja det, men det är just för att stävja det hembrända rävgiftet som jag vill att systemet ska vara öppet!

Jag skulle vilja se lite siffror på vad hb kostar samhället egentligen, småungar på intoxen på akuten, förlorade skattepengar när hb säljs svart och så vidare.
Lite svårt att ta fram dem kanske ;), men det är inte småpotatis vi snackar om där heller... :l

------------------
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

På radion sa dom att det inte gick att se någon ökning av något negativt i samband med försöken att ha lördagsöppet på bolaget och därför så skall man fortsätta...

Sen om dom ljög eller inte på radion ska jag inte uttala mig om! ;)

Att bolaget inte ska ha öppet på helgerna anser jag är ett djävulens påfund och ett onödigt överförmynderi!

Vill en våldtäktsman eller kvinnomisshandlare få tag på alkohol så är det hur enkelt som helst att köpa klassII på dygnetruntöppna bensinmackar eller varför inte hemgjord sprit hos "den lokale leverantören"...

Öppna bolaget dygnet runt alla dagar i veckan! :)

------------------
Forumledare webForum

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Q: mycket bra inlägg! jag håller med!

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
respect my authoritaah!</A>

Hjm ... tycker att Q är en duktig snickare ... duktig att träffa skallen på spiken ;)

------------------

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg

Vill en våldtäktsman eller kvinnomisshandlare få tag på alkohol så är det hur enkelt som helst att köpa klassII på dygnetruntöppna bensinmackar eller varför inte hemgjord sprit hos "den lokale leverantören"...

Men varför ge dem ännu ett alternativ?

Tycker vi ska införa loggbok igen! ;) :e :e

------------------
Forumledare, webForum

@nders o elfwing: Tackar! :) Inte för inte jag har gått en skrivande akademisk utbildning... ;)

Hallgren: Jassådu, vänta bara tills det blir dags för dig... :e

------------------
Queen - Machines (1984)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)