Systembolaget får hålla lördagsöppet över hela landet från 1 juli. Det beslutade den socialdemokratiska riksdagsgruppen efter en lång debatt igår kväll.
Åja, det är tyvärr inte klart än... Först ska det dras igenom regeringen och sen ska riksdagen godkänna det också... :l
Men den dagen bolaget på Trädgårdsgatan har öppet en lördag står jag först i kön! Mest beroende på att jag alltid glömmer handla i veckan... :e
------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans! Queen - Machines (1984)
Socialdemokraterna vill också skärpa kontrollen av folkölsförsäljningen samt, genom samarbete med restaurangnäringen, få svenskarna att inte dricka alkohol så sent på natten, eller snarare, så tidigt på morgonen.
Socialminister Lars Engqvist har dock backat från sitt förslag att tvinga restauranger stänga klockan tre på natten i stället för klockan fem på morgonen.
- Vi vill pröva om vi kan nå våra mål genom samarbete med restaurangnäringen. Därför vilar vi med lagstiftningen tills vidare, förklarade socialminister Lars Engqvist efter riksdagsgruppens sammanträde.
Den väntade sänkningen vinskatten diskuterades inte på gruppmötet, men enligt Engqvist kommer ett förslag under våren.
EU-kommissionen anser att skatten på vin av konkurrensskäl inte får vara högre än skatten på öl. En utjämning innebär att skatten på vin halveras. Ett 60-kronorsvin skulle då kosta 48 kronor.
- Det är rimligt med en neutral beskattning, har finansminister Bosse Ringholm sagt.
Lars Engqvist håller dock emot och vill inte höra talas om någon halvering. I stället talar han om "en liten justering" av skatten. Hur liten vill han inte säga.
Det avgörande beslutet om lördagsöppna systembolag med mera fattas naturligtvis av riksdagen. Men Lars Engqvist är säker på majoritet.
Vänsterpartiet och miljöpartiet är emot och en del socialdemokratiska nykterister väntas frondera. I stället kan Engqvist räkna med borgerligt stöd, inte minst från moderaterna.
- Tror vi att alkoholpolitiken är riktig struntar vi i vem som stöder den, kommenterade han och tillade:
- Men det hade naturligtvis varit roligare om vänsterpartiet och miljöpartiet varit med oss, eftersom vi samarbetar med dem.
Förslaget om lördagsöppet syftar till att stärka systembolagets ställning, minska gränshandeln och hålla tillbaka svartspriten. Det ingår i en proposition kallad: "En sammanhållen alkoholpolitik". Enligt denna ligger det traditionella målet om sänkt totalkonsumtion av alkohol fast, vilket antas föra med sig färre medicinska och sociala skador samt färre storkonsumenter av alkohol.
- Målet är realistiskt, hävdar Lars Engqvist.
Kontrollen av folkölet skärps så att de som säljer eller serverar folköl måste anmäla detta till kommunen, som blir skyldiga att kontrollera verksamheten. För detta får kommunen ta ut en kontrollavgift. Den som förser minderåriga med folköl riskerar efter 1 juli att förlora rätten att sälja folköl under 12 månader i stället för som nu sex månader.
Samtalen med restaurangnäringen gäller inte enbart kundernas allt mer morgontidiga dryckesvanor. Lars Engqvist vill också ha förslag om rökfria restauranger och en effektivare bekämpning av narkotikan på krogarna. Rökfritt skall det emellertid bli:
- Vi avvaktar bara med tidpunkten, betonar Engqvist.
Ja det är skönt med lördags öppet ....OM man får oväntat besök på fredagen så kan man snabbt fylla på dagen efter. Annars så är det väl eg. ganska onödigt, lättare att lära sig planera
------------------
/Annelie
”Jag är varken hetero, homo eller bi, jag är bara sexuell.”
// Okänd polare till Gabby
lördagsöppet passar mig perfekt. minns första lördagen förra året när bolaget hade öppet. klampade in en kvart efter öppning, på nummerlappen stod 2. gud så trevligt!
jag har väl handlat på bolaget typ 15 gånger det senaste året, varav en på en vardag. klockrent helt enkelt!
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
respect my authoritaah!</A>
Säg det till de barn, kvinnor,(även män) som blir misshandlade i hemmet och på gatorna av respektive/främlingar pga fylla, plus så är det ännu ett steg närmare alkolism (mest för yngre) för många här i sverige.
Det är väl en j*a skillnad på att servera alkohol i en lokal än till ALLA ? Håller med om att det borde vara stängt på helgerna. Även om jag ej kan bevisa att våldet/alkolismen ökat pga dessa lördagar...sedan kan jag oxå tycka att butiker borde kunna ha stängt söndagar....Alla är så bekväma/bortskämda med dygnet runt eller öppet till 22/23
------------------
/Annelie
”Jag är varken hetero, homo eller bi, jag är bara sexuell.”
// Okänd polare till Gabby
Konstigt tycker jag ändå att Sverige som har dom strängaste förhållningsreglerna till försäljning och förtäring av alkohol ändå är ett av dom land som har mest problem med alkoholmissbruk etc ...
Sen tror jag inte det spelar ngn större roll om det är öppet dygnet runt eller bara mellan 9-10 på Måndag förmiddag ... det blir bara besvärligare för folk att få tag på spriten ... för tag på den ... det får dom ändå !!!
Är det nån som sett utredningen de gjorde efter att de haft lördagsöppet på prov igen? Jag har för mig att jag läste att problemen ökat med misshandel och alkoholrelaterade skador på sjukhus, men jag kan inte hitta det nu.
Personligen tycker jag inte det är så svårt att planera mina köp under mån-fre, så ofta handlar jag heller inte alkohol på systemet eller på krogen.
Jag tycker nog att vi kan fortsätta med lördagsstängt. Det är ju som Hallgren säger en ökad stress på de familjer som har en (eller fler) i familjen med alkoholproblem. Satsa istället pengarna på vettig information om alkohol i skolor och på arbetsplatser.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Förresten... elfwing, vart har du fått informationen om att Sverige skulle ha mest problem med alkohol? Enligt statistiken så ligger Sverige lägst i Europa tack vare dessa hårda regler.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e