Sitter här och pustar ut, vi har varit på Skeidar och köpt lite nya bokhyllor. De gamla var såna där med många skåp och annat så de nya böckerna fick inte riktigt plats. Nu slänger vi ut dem och sätter upp dem på vinden för förvaring där uppe istället. Här nere i vardagsrummet blir vi nu med 6 hela bokhyllor (cirka 170 cm höga) och en halv bokhylla ovanför sekretären.
Nåja, nu var det väl inte hur fint det blir efteråt utan när man sätter ihop eländet. Man måste nästan vara två för att få ihop det hela för så vitt jag vet har vi bara två armar, även om man kanske skulle önska sig en tredje då och då. Sen gäller det ju att hålla tungan rätt i mun när man sätter dit bakstycket så att man inte av misstag spikar den fina vita sidan mot väggen istället för innåt.
Tur att man har en batteridriven borrmaskin så man slipper handjaga in varje skruv. Mååååååånga skruvar blir det.
Nä, nu har jag tagit min lilla rast... så nu måste jag tillbaka till bokhyllebyggandet.
Förresten, är det nån som vill komma och sortera in cirka 50 hyllmeter med böcker i bokstavsordning? Vi bjuder på fika som tack för hjälpen. :e
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Hur många har spikat fast bakstycket på en Billybokhylla med faneret bakåt? *räcker upp en hand* :e
Jag tycker det är rätt kul att sätta ihop bokhyllor och sånt, alltid lite klurande över hur man löser eländet med en skruv för lite, hur fan har de tänkt sig det här, jasså behöver man en stjärnskruvmejsel och så vidare - jag tycker det är skitkul! :D
Cyber: Men ska ni verkligen ha allt i bokstavsordning? Skönlitteratur, fackböcker och uppslagsverk blandat?
Vi har det till och med uppdelat i genrer hemma, mina technothrillers och deckare i en bokhylla och sambons fantasy i en... ;)
------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans! Queen - Machines (1984)
Japp, kolla på baksidan på din bokhylla så ser du säkert fanér i samma färg som hyllan och inte den där bruna skräpiga som du ser framifrån... ;)
------------------
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans! Queen - Machines (1984)
Jag sorterar böckerna i författarordning, men jag har också skilda avdelningar för fackliteratur, uppslagsverk och även en sektion för engelsk litteratur. Jag soterar inte efter genre utan efter författare när det gäller romaner, thrillers och annat.
*pust*
Det blir nog fint när det blir klart.
------------------
Det är kul att snickra!
vi köpte två skitfina hyllor. Vi skruvade ihop en var...gubben å jag.
Min är byggd med kärlek och känsla. Något rickig i sidled och med två felvända ryggplankor samt ett lustigt oanvändbart avstånd mellan två hyllor. Tog fyra timmar, med tungan rätt i mun.
Gubbens är trist!
byggd på en kvart!
Kunde lika gärna varit färdigköpt!
Rossifumi, man lämnar plats för 2-3 böcker på varje hylla, tillkommer det då en ny i den raden så har man plats för den nya boken också. Sen när det börjar bli trångt, ja då får man börja flytta efter något.
Betänk dock hur praktiskt det är, säg att du har 10 böcker av Ken Follet, då kan du lätt som en plätt hitta alla då de ju står brevid varandra och dessutom i bokstavsordning när det gäller titlarna på böckerna också. Jag köper oftast böcker av samma författare så då är det skönt att leta reda på F och sen hitta alla mina Ken Follet böcker.
Det enda som är jobbigt är ju när man flyttar, köper ny bokhylla osv för då är det rent kaos innan man fått in alla böcker på rätt ställe igen.
Nä, nu är rasten över, den sista bokhyllan skall upp.... sen börjar sorteringsarbetet på allvar.
Hmmmm... undrar om jag ska sortera skivorna (vinyl) och videobanden i bokstavsordning också? När kommer du, Rödalacket? :e
------------------
Vänta nu här lite, jag har alla Stephen King och Tom Clancy på samma hylla (naturligtivs ;)), men jag har den i kronologisk ordning! Ta Guillous svit om Hamilton - de kan man ju inte sätta i bokstavsordning! ;)
Har många gånger försökt att ha mina cdskivor i bokstavsordning, men mina cdställ är så bökiga att flytta runt i när det kommer nya, och ha luckor - då räcker inte ställen till... De är grovsorterade efter genre istället! :)
------------------
Q, jo, när det gäller såna böcker så har man ju dem i kronologisk ordning. Jag har ju alla Guillous böcker om Hamilton plus den nya trilogin om den svenske tempelriddaren. Plus förstås boken "Hamilton" och Ondskan av Guilliou.
När jag och mitt ex separerade så delade vi vårdnaden om vissa böcker. Jag fick alla Guillou och han tog alla Tom Clancy. Fast nu har jag byggt på lite med Clancy i engelsk version. Ser dock att jag lånat ut Rainbox Six till nån (irriterad).
Nu har jag sorterat in alla svenska böcker, 43 hyllmeter. Sen tillkommer par engelska hyllmeter och 5 hyllmeter med faktaböcker och 2 hyllmeter med uppslagsverk, ordböcker mm.
Häpp! jag fick ihop det till 50 hyllmeter i alla fall.... fast då har jag ju inte räknat alla manualer i datorrummet. :e
Nu tar jag paus för natten, för nu orkar jag inte flytta omkring fler böcker. *pust*
------------------
Petra: Ah, tänkte väl det! ;) Ondskan är fruktansvärt bra, men Hamilton? Vad är det för nån?
Dessutom heter den Rainbow Six... ;)
------------------