webForumDet fria alternativet

innan du går och lägger dig...

Småprat

25 svar · 377 visningar · startad av nakoz · sida 2 av 2

Frågan, av nakoz

innan du går å lägger dig, tänk på detta. man brukar säga att en vanlig vuxen människa behöver 8 timmars sömn per natt. okej, vad är de som är konstigt med de då, undrar ni? :) ingenting, men tänk va tid de förlorar på å sova! jag är kanske inte riktigt vuxen ännu, men jag snittar runt 5 timmars sömn per natt. det betyder att mitt dygn är ca: 3 timmar längre än de människor som lever efter mått

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Det är ju inte bra att sova för mycket heller...

Undrar vad den ultimata sovtiden ligger på i snitt för en 21-årig manlig svensk...hmm...

*funderar*

Medlem sedan aug. 2000304 inlägg

Man kan ju titta på hur människan levde innan man uppfann lampor (eld ej inräknat). Då gick man ju och la sig när det blev mörkt och så gick man upp igen när det blev ljust, dvs de sov mycket mer än vad vi gör idag

Man behöver inte backa långt tillbaka för att det skall stämma.
Folket på landsbyggden (även de i Norrland) hade denna dygnsrytm länge ända in på 60-talet faktiskt.
Många äldre personer längre än så faktiskt.

Fast som Rikard nämner om midnattsolen så får du ganska snart en "egen biologisk klocka" och det är snarare denna man sover efter. (Dock sällan dagens människor som skall vara uppe länge och se på TäVä å pilla på Datan)

Fast får man bara till sömnen att stämma med sin "biologiska klocka" så tror jag att det inte spelar någon större roll om man sover 5 eller 12 timmar, "klock eländet väcker en ändå, även en söndagmorgon efter ett krog besök....." §jr

------------------
/CoolDude

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Kan man göra nåt vettigt med livet förutom att sova bort det? Framför allt de ljusa timmarna :e

------------------
Tror du på ett liv efter födseln?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Spango, frispark...
Kan man göra nåt vettigt med livet förutom att sova bort det?
wFa... :e

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jaja, jag erkänner väl att jag råkar wf:a i stället för att sova. Nån gång då och då, kanske :e

------------------
§4
[...] grovt språk undanbedes.

SANDPAPPER

Medlem sedan dec. 1999653 inlägg

spango -> *host* sisådär 749 gånger va? :e

------------------
nakoz :)

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)