man brukar säga att en vanlig vuxen människa behöver 8 timmars sömn per natt. okej, vad är de som är konstigt med de då, undrar ni? :)
ingenting, men tänk va tid de förlorar på å sova! jag är kanske inte riktigt vuxen ännu, men jag snittar runt 5 timmars sömn per natt. det betyder att mitt dygn är ca: 3 timmar längre än de människor som lever efter måttot "8-timmars-sömn-mår-man-bra-av". på en vecka så är jag vaken 21 timmar längre än dessa krakar, dvs nästan ett dygn!
på en månad så är de runt 90 timmar, och på ett år hela 1095 timmar.
delar man det med 24 timmar per dygn, så blir det 45 dagar alltså runt 1½ månad!
jag har alltså 1½ månad mer än mina föräldrar att göra roliga saker på under ett års tid.
tänk om man kunde ta ut dem på sommarlovet eller nåt :e :e :e
så tänk nu på vad ni som tänkt gå å lägga er snart går miste om :)
vide:
inget säger att jag är mer ineffektiv än en "8-timmars-sömn-mår-man-bra-av"-person. visst, det är såklart mer logiskt att jag borde vara det, men så ere inte serru lugge :)
oelbal:
nja, men ganska trött efter 2 års uppföljande av ovanstående tanke. :e
Man kan ju titta på hur människan levde innan man uppfann lampor (eld ej inräknat). Då gick man ju och la sig när det blev mörkt och så gick man upp igen när det blev ljust, dvs de sov mycket mer än vad vi gör idag. Åtta timmar sägs vara minimum för att man ska vara utvilad och det tror jag mycket väl på. Helst ska man förståss sova mer. Jag sover väl typ sju timmar varje natt, men mer på helgerna.. ;)