webForumDet fria alternativet

Misstänkte BSE-fall i Sverige

Medier & press

25 svar · 421 visningar · startad av D3VaST8D

Medlem sedan dec. 2000485 inlägg
Frågan#1

Enligt TV4-text har ett misstänkt BSE-fall hittats på en gård i Halland.
Man vet ju inte om man skall skratta eller gråta - Sverige lyckades ju förhandla sig till att slippa göra masstester av BSE. Skratta åt regeringen, som tror att Sverige är så isolerat att det inte finns BSE här. Skulle inte vilja vara svensk som jobbar i Bryssel idag (om det visar sig vara BSE).
Gråta för att även vi har drabbats...
Tack för det Göran Persson! Argumenten var väl att "Det inte finns i BSE i Sverige. Du kan lita på den svenska bonden och hans djur. Vi har världens bästa djurhantering. BSE finns bara på kontinenten"... och så vidare.

Frågan är om vi inte redan har ett fall av galna-ko-sjukan och det fallet sitter i regeringen.

- Förlåt.... inte galna-ko-sjukan i regereingen! Det skall vara Galna-Buffel-sjukan där... :p

[Redigerat av D3VaST8D den 24 feb 2001]

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Inte speciellt stor chans att det är BSE

Frågan är om vi inte redan har ett fall av galna-ko-sjukan och det fallet sitter i regeringen.

:e

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

Sue Me!

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

hemskt ändå, påminnelse om att vi inte är hur skyddade som helst :(

------------------
"Eftersom allting ändå går åt helvete, kan man lika gärna vara optimist"
-Okänd

Ja lite obehagligt känns det men om det finns galna kosjukan så kan man lika gärna ha smittats för 30 år sen så det e lite sent att bekymmra sig nu :l

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

Sue Me!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Man kan inte låta bli att undra hur mycket de undanhåller konsumenten...
Kaninkött skulle tydligen vara nåt substitut, fast det låter inte lika gott som en riktig entrecote :l

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Ngt som inte kommit fram så mkt i pressen men som de pratade om på TV4 i morse....ENDA sättet att få i sig smittan är att äta tarmarna eller hjärnan,hur många är vi som gör det ?

Är det farligt att äta smittat nötkött?
– Nej, risken att smittas av muskelmassa är mycket liten. Smittan finns i hjärnan och ryggmärgen. De delarna ska man inte äta. Man bör också undvika lymfvävnad och tarmar.

Läs lite mer här : http://www.expressen.se/article.asp?id=57710

------------------
/Annelie
"Det är bättre att köra huvudet i väggen än att inte använda det alls"

[Redigerat av Annelie den 24 feb 2001]

Annelie: Du glömmer ögonen ;)

S.k T-bensstek som innehåller ryggrad fanns det väl folk som åt förr men den e ju förbjuden nu :)

------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\

Sue Me!

ENDA sättet att få i sig smittan är att äta tarmarna eller hjärnan,hur många är vi som gör det ?

Jag är övertygad om att dessa delar används oftare än vad man tänker sig... i tex hamburgare, köttbullar m.m.. de är ju s.k. "restprodukter".

------------------

Ja men det går ju att lösa

Jag är övertygad om att dessa delar används oftare än vad man tänker sig... i tex hamburgare, köttbullar m.m.. de är ju s.k. "restprodukter".

gm att göra sitt eget ;) Jag ville faktiskt få fram med detta att det är lite mkt "hysteri" det köttet som finns i butikerna är ju kollat.... Men visst oro i viss mån kan jag förstå...

Annelie: Du glömmer ögonen

ja visst ja glömde det ;)

------------------
/Annelie

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Hmm jag snackade lite med syrran för några veckor sen om hur regering, jordbruksverket osv skulle behandla vetskapen om Sveriges första BSE-fall som nu kommit. Vi kom fram till att det nog var bäst att inte släppa något till media innan det var fastställt att det var ett verkligt fall av BSE och inte som nu eventuell BSE. Vi kom fram till det eftersom det eventuellt kan skapa masshysteri bland oss konsumenter
Fast nu får media nått att skriva om i ett par veckor och Margareta Winberg får äta upp sitt hårda motstånd till obligatoriska BSE-test på slakt-djur som övriga EU fick över sig.

------------------
F.Sundström
Make Love Not War!

[Redigerat av Klös den 24 feb 2001]

Medlem sedan dec. 2000485 inlägg

Men poängen är ju att om ett fall hittas i Sverige kan man nog räkna med att fler fall finns. BSE sprids ju genom fodret och jag är säker på att flera gårdar köper från samma leverantör (det var ju ganska länge sedan man införde förbud mot att använda djurkadaver ;) i fodret). Det betyder ju att någon/några fuskar.
Var ju inte så länge sedan man ansåg att Tyskland var "säkert"... tills det upptäckte ett antal fall och skandalen var ett faktum (avgick inte en minister... eller är jag helt ute och cyklar?).

PS. Själv käkar jag kött och är inte SÅ rädd för BSE, försöker dock undvika köttfärs, korv och andra köttprodukter som innehåller slaggprodukter (geléråttor - fasiken).

[Redigerat av D3VaST8D den 24 feb 2001]

Ja men det går ju att lösa

Javisst! :)

------------------

Medlem sedan jan. 2001229 inlägg

Frågade på McDonalds för ett tag sedan: Var kommer ert kött ifrån? -Tyskland. Jag har inte ätit där sen dess. Inte nog med att det var tyskt kött, de höjde priserna ett tag före det. Jag har betalat 24;- för en McFeast så länge jag kan minnas, men sista gången kostade den 26;-. Är det BSE'n som kostar extra??? §jr

På min skola serveras nöt-kött i allt större utsträckning för att maten ska passa "alla". Jag vill inte äta nöt-kött. Vad är det för fel på hederligt gammalt fläsk??? :q

------------------
Bättre en rövare i poolen än en polare i röven!!!

Just på skolor och andra instutioner är det svårt att påverka innehållet i maten. Där är det prislappen som avgör, tyvärr. För några år sen var det ett herrans liv om soyaproteiner, då det visade sig att elever utvecklade allergier mot detta och en t.o.m dog :(
Då var det en prisfråga - så som det alltid har varit. Men det måste ju kunna gå att få en innehållsdeklaration med ursprunget fastställt - nånstans ifrån.

------------------

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

*Rapar Findus fiskgratäng DILL ännu* ;)

------------------
Forumledare webForum

Skywalker : Ingen pizza idag ? :)

Jag har ätit flygande Jacob och jag är såååå mätt,,,,

------------------
/Annelie

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Även om detta aktuella BSE-fall skulle visa sig vara falskt (vilket det troligen är) så tror jag ändå att det finns BSE här precis som på alla andra ställen. Jag skulle snarare bli förvånad om det inte fanns BSE i Sverige...

/ en som har lagt ner både köttet och geléråttorna.

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

Ja jag kanske är en av de få här som INTE gett upp köttet ?! Men köper INTE utländskt kött.....Ofta köper jag från en gård en bit härifrån "Hammersta köttbod" då vet man ju varifrån köttet kommer, litar på dem till 190%

------------------
/Annelie

Medlem sedan aug. 2000543 inlägg

Grejen är ju det är svårt att stura sina köttintag till 100%...oki, det är en sak om man köper på en gård etc. men det är ju bara köttet man själv lagar till...om man går på resturang då? :o..var köper de köttet ifrån? eller om man köper färdigprodukter i en affär...ravioli, köttfärssås etc etc.

Nu äter jag visserligen inte kött längre men jag kan ju lika gärna ha blivit smittad när jag åt det...är väldigt paranoid :l
Var dessutom i London ett år innan galna-kosjukan uppdagades och då smaskade jag i mig en hel del kött *ångest*.

------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Att inte äta nötkött kan jag klara av, det finns ju fläskkött, kyckling och till och med emu-kött. Men har ni tänkt på en sak, mjölk och grädde kommer från kossor. OK, det är inte samma typ av djur, det är ju skillnad på slaktdjur och på möjlkkossor, men ändå, det kan ju sprida sig dit också.

Jag fattar inte hur jag ska överleva utan mjölk!

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)