webForumDet fria alternativet

Piratprogram

Småprat

45 svar · 860 visningar · startad av Rossifumi

Medlem sedan okt. 20001 558 inlägg
Frågan#1

Hur många kan ärligt säga att dom inte har ett enda piratkopierat eller "crackat" program på sin dator?

Ljug inte nu ;)

------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho

Medlem sedan maj 20011 343 inlägg

jag ljuger om jag säger att jag inte har det ;)
Så därför erkänner jag att jag har piratkopior ;)

------------------
verktygslådan

Ett gott trams förlänger
livet :e

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Min linux server har inga :)

Annars så är det bara Unreal Tourment som jag har "snott" (funderar dock att köpa spelet så jag kan uppgradera till en bättre version)

Sen så har jag en shareware version av Secure CRT 3.2 som snart går ut. Men det är rätt billigt så jag funderar på att slänga in en krona. Programmet är faktiskt värt det.

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Intressantare fråga är ju hur många procent av de program man har i datorn som är piratkopior?

Själv kan jag säga att jag äger 95% av alla mina program (då både kommericella och sharewareprogram). Jag önskar att jag hade råd att betala för mitt favoritprogram, men det kostar tre gånger så mycket som några andra program jag äger. Fast nu får jag ett uppdrag som gör att jag kanske kan ta betalt i en licens. :)

------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

För att få faktan direkt i er hand, då jag redan har den kan ni gå hit: http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=10

Ha det bra!

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Har du någonsin skadat någon?

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

"Anything worth using is worth buying."

Bara man hade pengar..

------------------
webmaster resources

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

då kontrar jag mattis visdomsord med homer simpsons:

"if something's hard to do, then it's not worth doing."

lite ot, kanske, men jag tyckte att den passade så bra. :)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

Anledningen till att jag frågade var den att man ser t.ex på "Kolla min hemsida" så har en 14 åring gjort en sida och så säger dom att de har gjort den i PS6 / DW4 / FW4 osv.

En annan får spara i månader (:)) för att ha råd att köra anteckningar (alltså W2K) :e

------------------

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Jag formaterade om igår så jag kan helt ärligt säga att jag inte har några pirat kopierade program installerade på min dator... :e

------------------
www.lns.nu
------------------
”Det mesta vi importerar kommer från utlandet.”
George Bush USA:s nya president

Grattis USA

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Inga (just nu §jr).

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Anledningen till att jag frågade var den att man ser t.ex på "Kolla min hemsida" så har en 14 åring gjort en sida och så säger dom att de har gjort den i PS6 / DW4 / FW4 osv.

Ännu roligare blir det när personen frågar hur han/hon ska göra när någon har snott designen av sidan.

;)

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Tja, det är ju inte helt omöjligt för en 14-åring att ha tillgång till de programmen (lagligt)... Föräldrarna kanske har köpt programmen "till sig själva", men barnen får använda dem ;)

Jättetroligt :e

Isåfall skulle ju föräldrarna själva vara webbdesigners / webbutvecklare i ett eget företag. Eller har de fleranvändarlicenser på allt :q

------------------

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

humm, tycker Ni ska ta en titt på: http://www.bsa.org/sverige/

------------------
MVH
/C
"The only source of knowledge is experience"
- Albert Einstein

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Jag, kopiera? §e

------------------
Sluta köra huvudet i väggen och använd dörren!

[Redigerat av JoakimE den 08 feb 2001]

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Min åsikt är:

1.
Låt de som vill köpa licenser till programmen göra det för tusentals kronor (fast jag ser inte varför man ska betala när man kan få gratis)

2.
Och de som inte vill betala skaffa programmen på deras "egna" sätt!

Tycker att det är så mkt onödigt tjat om detta, det är väl för sjutton upp till var och en!

tack för mig! YALLA,YALLA

------------------
Det är lättare att leva ett rikt liv som ung, när man vet att det väntar ett som gammal
E-post

[Redigerat av JAreMANNEN den 08 feb 2001]

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Säger varken bu eller bä - nån kan ju tipsa BSA om den här tråden. ;)

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Den inställningen som du har är lite konstig tycker jag.

1.
Låt de som vill köpa licenser till programmen göra det för tusentals kronor (fast jag ser inte varför man ska betala när man kan få gratis)

Går du in på en affär med samma inställning??
Om alla skulle betala för alla program så skulle nog priset med största sannolikhet sjunka.

------------------
www.lns.nu
------------------
”Det mesta vi importerar kommer från utlandet.”
George Bush USA:s nya president

Grattis USA

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Inressant fråga...
Läste för övrigt någonstans att macromedia såg välvilligt mellan fingrarna på den s.k cracker-vågen för hemma bruk, men var däremot hårda gentemot företag. De skulle tydligen se det som en form av reklam... att ju fler som använde produkten, desto bättre. Huruvida sanningshalten i den artikeln är positiv vet jag inte, dock en intressant vinkling av det hela.
Men visst. Om ett attraktivt program kostade 5-800:- istället för det tiodubbla skulle fler köpa det.

Angående priser... en msprodukt som VisualStudio kostar över 10.000:- + moms
... för gemene man. Samma program kostar knappt 700:- + moms för en student. Och exempelvis Borland lånar ut sina proffsverktyg GRATIS till studenter... men tar otroligt med betalt för en licens. Det borde finnas nån medelväg så att priserna blir överkomliga för alla. Tror att det alltid kommer finnas någon form av piratkopiering... och att företagen knappast jagar lille kalle som sitter hemma och gör en hemsida.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Jag har också samma teori om Macromedias program..

------------------
webmaster resources

287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
139 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
143 ms — ändringar (db)