Petra.
Nu snackar vi folk som kommer från en kultur som skiljer sig från den västerländska. Enligt mig är Kulturen i Kanada och Sverige relativt lika.
Jag tycker det är lite olämpligt att du sitter och åmar dig över Ben för det sitter Svenskar i exakt samma situation.
Jag har en bekant som har hur många utbildningar somh elst, MS certifieringar m.m. Han är dock över femtio så han har svårt att få ett jobb beroende på åldern. Är inte det rasism?
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Min hemsida
Min mailadress
Om du inte är dig själv, vem är du då?
BbughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg
Han är dock över femtio så han har svårt att få ett jobb beroende på åldern. Är inte det rasism?
Nej, men kanske åldersdiskriminering?
(Nu har jag ingen aning om vem personen i fråga är, men man måste komma ihåg att en massa fina utbildningar inte alltid räcker...)
------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe
nej i och för sig men det är inget fel på personen i fråga. Socialt kompetent och har varit mycket uppskattad på sitt tidigare jobb.
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Min hemsida
Min mailadress
Om du inte är dig själv, vem är du då?
Jag har en bekant som har hur många utbildningar somh elst, MS certifieringar m.m.
...
(Nu har jag ingen aning om vem personen i fråga är, men man måste komma ihåg att en massa fina utbildningar inte alltid räcker...)
MS-certifieringar brukar inte räknas till kapitlet "fina utbildningar"... :)
Men visst finns det åldersdiskriminering i Sverige, framförallt i IT-branschen. Könsdiskriminering är inte heller ovanligt. Trist men sant :(
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
MMirxaMedlem sedan aug. 2000543 inlägg Åldersdiskriminering är fel, men jag förstår inte hur man kan vara emot den men vara för diskriminering av invandrare. Alla som diskriminerar tycker att de har grund till det, är man gammal arbetar man inte lika bra, är man från Libanon arbetar man inte lika bra etc. Det är samma skäl som används oftast, men målgruppen ändras. Fördomsfulla människor bör rannsaka sig själva lite mer.
Om nu någon är gammal/kvinna/invandrare så är det väl ändå referenserna och kunskapen som man ska titta på. Jag ser helst att den mest kunnige får jobbet, oavsett vilken grupp denne tillhör. Tyvärr ser vi oftast inte bortom saker som hudfärg, kön och ålder.
Men det måste väl även ni Racerankan och Damion mfl hålla med om att den som är mest kompetent ska få jobbet?
Vi kan ju inte vara så rädda för förändring att vi inte tar till vara på de resurser som presenteras.
------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Racerankan: "åmar"???
Du, det är skillnad på en svensk som kan språket och en kanadensare som inte kan språket. Om en svensk med precis samma kunskaper som Ben får jobbet, eller någon som faktiskt har MINDRE kunskaper än Ben så kom inte och säg att det är rasism om Ben inte får jobbet för att han inte kan flytande Svenska??
Jag har också märkt att när Ben försöker prata svenska beter sig en del som om han vore DUM för att han inte talar språket flytande. Jag låtsas nämligen inte om att jag är svensk (då jag talar ganska bra engelska med lätt amerikansk brytning) och det är skrämmande hur en del behandlar de som inte behärskar språket fullt ut.
Jag anser inte det spelar någon roll hur man ser ut, från vilken kultur man kommer eller om man har en accent. Alla ska behandlas lika. Det viktigaste är faktiskt att man gör sig förstådd så att det går att kommunicera. Föraktar man någon för att denne inte talar perfekt svenska så anser jag att det är rasism.
Så, du får gärna säga att jag åmar mig, men jag noterar faktiskt skillnade även när det gäller invandrare som inte har en annan färg på ögonen, skinnet eller har en annan kultur.
Du gör tydligen den urskiljningen, men inte jag.
------------------
/Petra
Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade
LLuxmanMedlem sedan aug. 20003 742 inlägg Ibland undrar jag var vi är på väg!!! :(
[konklusion av tidigare inlägg]
Jag tror inte på statens uppgifter, jag tror att det är 25% som är invandrare.
*pust*
Fakta 1995:
Invandring från europeiska länder:
Nordbor: 300.000
Gamla väst: 86.000
Gamla öst: 220.000
Afrika: 42.000
Nordamerika: 15.800
Sydamerika exkl. Chile: 23.500
Chile: 27.000
Asien:
Irak: 26.300
Iran: 49.000
Turkiet: 29.800
Libanon: 21.600
Fjärran östern: 50.200
Oceanien: 4.000
I dessa siffror ingår alla som sökt uppehållstillstånd d.v.s. även adoptivbarn, gäststuderande och tillfällig arbetskraft.
Kommentarer är egentligen helt överflödiga.
Men om vi tar bort invandringen från Norden, Västeuropa, Nordamerika, Oceanien och Fjärran östern så återstår det ca 290.000 invandrare.
Siffrorna från 1995 baserar sig på en total invandring av 940.000 personer, sista siffran jag sett från 1998/99 så har det talet stigit till ca 1.250.000.
Inte ens en "rasist" skulle kunna få detta till 25%, så om vi skulle försöka hålla oss till fakta istället för lösryckt propaganda så undviker vi nog en massa missförstånd.
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."
[Redigerat av Luxman den 05 feb 2001]
GGustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg Nu har ju inte jag orkar plöja mig igenom alla inlägg i den här tråden då men jag uttalar mig ändå.
Visst är det förj*vligt att det är på detta sättet men visst är det så att man drar sig för att sätta sig brevid ett gäng med invandrarungdomar på bussen? Ett gäng svenska ungdomar kan också vara skrikiga och jobbiga men dom kan man hantera på ett helt annat sätt.
Det känns faktiskt alltid som att man ska hamna i fight bara för att man tittar lite snabbt på en invandrare.
En kompis till mig fick i helgen en tegelsten i huvudet som krossade pannan på honom. Han kommer antagligen bli blind...
Det var ett invandrargäng som försökte råna han och två kompisar...
Det säger ju det mesta om vad jag tycker om såna personer.
Det säger ju det mesta om vad jag tycker om såna personer.
Menar du invandrare eller personer som rånar andra?
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inläggAsså... huruvida invandrare begår brott eller ej är fullkolmligt ointressant. Faktum är att vi svenskar knullar så pass lite att utan invandring skulle Sveriges befolkningsantal sjunka, och det skulle framstå som en trivialitet vilken färg en rånare råkar ha på sin hud när det inte finns någon som kan betala ens pension.
Ponera nu, att Sverige skule sluta ta in invandrare. Vad skulle vi göra med alla fina, blonda svenskar som begick brott? Deportera dem? Avrätta dem? Om vi skulle avrätta, lemlästa eller något annat, vad skulle vi då göra om vi upptäckte att vi dömt dem på fel grunder och att de faktiskt är oskyldiga?
------------------
Crying tears of lead
spangoman - back from the dead!
GGustavMedlem sedan jan. 20001 932 inlägg Fick lite bråttom där...lunchen hägrade! :e
Jag menar förstås alla som rånar.
Men grejen är den att man kan titta på en svensk kille utan att (oftast) vara rädd för att få en kniv i sig.
Eller som nu i helgen. Min kompis går imellan en av hans kompisar och invandraren som han bråkade med. Han går alltså imellan och försöker skingra dom som bråkar. Då kommer en annan invandrare springandes och kastar med all kraft en tegelsten mot huvudet på han som gick imellan. Han krossar pannan på honom och sticker sen därifrån...efter att ha sparkat lite på honom när han låg och blödde då förstås.
Jag fattar inte?! Har man inga spärrar längre? Tänker man inte på vad som kan hända om man kastar en tegelsten i huvudet på en kille?
Detta verkar invandrarna ha infört då de numera kör med värsta maffia-fasonerna. En lärarinna som jag känner blev hotad till livet av en elevs storebror (eleven=9 år, brodern=13 år) och fick döda djur på posten och sånt.
Allt detta bara för att hon hade försökt lugna ner eleven efter ett litet bråk med en annan elev, genom att ta honom lite på axeln och trösta honom. Det var fler lärare som såg detta men ändå sprang eleven ut och sa att hon hade slagit honom. Sen sprang han raka vägen till sin bror som då kom till skolan med några kompisar och hotade lärarinnan. Har man ingen som helst respekt för de äldre längre? Kolla bara på dokumentärfilmen Skolan.
Jävla maffia-fasoner alltså! Jag blir så satans förbannad!
Det värsta är ju att de flesta av alla invandrare faktiskt är duktiga och sliter för att tjäna pengar och är tacksamma för att de har fått komma till Sverige...det blir genast mycket svårare att dra alla över en kam då...det som jag i vanliga fall är ganska snabb att göra. ;)
MMsMeMedlem sedan jan. 200138 inlägg Jag har sett en del gäng bråka, men aldrig invandrare, ingen mörkläggning från min sida, bara den sanning jag sett, det finns ju invandrare som bråkar precis som svenskar, men det är INTE typiskt invandrare att bråka. Man ser nog vad man vill se, när man är trångsynt, tror jag. Det här borde ju handla om såna som bråkar istället, att de gör fel, oavsett vad de kommer från för land. Att du, Gustav, inte sitter bredvid invandrare på bussen beror ju just på din egen rädsla, inte för att de är farliga. Jag tycker ungdomsgäng överhuvudtaget kan vara rätt pratiga och dryga, svenskar som invandrare.
------------------
... the cruelty that goes under the barbarous regime we call
civilisation.
Thomas Hardy (1840-1928)
MMsMeMedlem sedan jan. 200138 inlägg *Raderade bort en dubbelpostning..hmm* :)
[Redigerat av MsMe den 05 feb 2001]
MsMe,
Bor du i en skokartong eller? Är du möjligtvis blind, eller bor du i Norrland?
------------------
Bättre en kniv i handen än två i ryggen!
MMirxaMedlem sedan aug. 2000543 inlägg jabbalizer>>Min kära syster bor i Örebro, en faktiskt ganska invandrartät stad, jag har själv heller haft några som helst problem med invandrare. Själv har jag faktiskt haft mer problem med svenskar genom tiderna.
Sen behöver du ju inte anklaga MsMe för att ha växt upp i en skokartong bara för att din familj gjorde det :e
------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Jag har heller aldrig sett ett invandrargäng bråka.. Jag har aldrig blivit slagen av någon invandrare.. aldrig blivit rånad.. tror faktiskt att jag aldrig ens blivit hotad.. jag har en cykel värd 4000-6000:- stående utanför skolan varje dag med ett taskigt lås.. ingen rör den.. det är rätt konstigt med tanke på att 30-40% av befolkningen i min kommun är "invandrare"..
NOT.
Det är ingen skillnad på invandrare och svenskar. Börjar tröttna på alla som tror att svenskar eller västerlänningar är så jävla snälla, speciella och trevliga. Vi är alla människor.
------------------
webmaster resources
MMsMeMedlem sedan jan. 200138 inlägg jabbalizer>>Nope bor inte i Norrland, men du har ju tydligen en rätt bestämd åsikt om hur det är där också, du har nästan för lätt att ta till fördomar om hur det är på vissa orter eller hur vissa människor är..intressant egentligen.
:e
------------------
... the cruelty that goes under the barbarous regime we call
civilisation.
Thomas Hardy (1840-1928)
AAnnelieMedlem sedan mars 20002 542 inlägg jabbalizer: Bor inte i Norrland ( vad det nu har för betydelse) ej heller i en skokartong. har INTE blivit rånad / misshandlad / våldtagen ej ens förnärmad av en utländsk. Vågar knappt skriva detta men gör det ändå: Kan det vara så att de (svenskarna) gjort ngt som fått de utländska att bli irriterade . Vem säger att det ALLTID är en persons fel att två/flera träter ?
Less på alla som ser skillnad på folks utsida. Hos mej gäller insidan :)
------------------
/Annelie
"Det är bättre att köra huvudet i väggen än att inte använda det alls"
[Redigerat av Annelie den 05 feb 2001]
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inläggJag vet inte om du Annelie lever i dagens samhälle, men oprovocerat våld är vanligt förekommande idag.
------------------
Jag är hellre rik än dum
CcascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg
eller bor du i Norrland?
*censurerat* x(
------------------
otroligt vad mycket skit en liten pojke kan skriva
[Redigerat av casca den 05 feb 2001]
[Redigerat av casca den 05 feb 2001]