demo
Det har ju stått väldigt mycket i tidningarna om hur ungdomar med invandrarbakgrund rånar "svennar" på deras mobiltelefoner och dylikt.
Man ju även frågat sig om den överespresntation av brottslighet som finns bland personer med invandrarbakgrund, leder till rädsla och osäker attityd mot invandrare, från svenskarnas sida. Vilket jag nog tyvärr tror det gör.
Jadu vad ska jag säga? har aldrig hänt att en "svenne" försökt att sno min mobiltelefon, men så gott som varje dag har jag fått höra, Hey grabben har du mobil?
Att personer med invandrarbakgrund kan vara mer stökiga och har en förmåga att inte smällta in i samhället, är nog alla överrens om. Vad detta sedan beror på, kan diock diskuteras. Osäkerhet? Arbetslöshet? Svårt att komma in i samhället? Kan inte göra sig förstådda? m.m. För att minska invandrarbrottsligheten och även främlingsfientligheten så får vi nog satsa på att ta itu med de problem som finns i samhället, och som gör att invandrare ibland kan vara lite stökiga, som i slutändan ger den dåliga statistiken.
Mångkulturella samhällen föder motsättningar, kolla t ex på Usa.
Racerankan
Det finns invandrare i huvudsak ungdomar som vägrar anpassa sig till det Svenska samhället.
Varför anpassar de sig inte? Jo för de vill inte, de anser att Svenskarna ska anpassa sig efter dem. Långt ifrån alla invandrare bråkar men det finns en stor del och de ska enligt mig skickas till sina hemländer. Om de nu går runt och håller på sitt land och dess kultur så jäkla mycket och hatar Sverige så frågar man sig, varför flyttar de inte hem då?
Jag har många kompisar som är av "icke svensk härkomst" och de har anpassat sig hur bra som helst. Sedan finns det de i skolan som inte anpassar sig, springer runt och stjäl skotrar, rånar, kör runt med stulna bilar en natt och sedan ställer dem i slingan och bränner upp dem.
exactly...
Erik Juhlin
jabbalizer > Så du menar att Brottsförebyggande rådet skulle köra med samma taktik som Hitler eller?
Och vad fan menar du med detta?
[r]aha såg att du hade skrivt det senare.. :hitler kanske gjorde något bra, men han gjorde definitivt mer dåliga saker![/r]
Racerankan
Nu ska vi snacka okunskap. Det är nog inte alla som känner till hur det ser ut. Jag och mina kompisar som lever i detta varje dag och vet hur det ser ut är jävligt trötta på att skattepengarna går till att bärga bort bilar från slingan, reda ut inbrott m.m.
Ni vuxna som jobbar på företag känner nog till ganska bra hur de vuxna beter sig. Det är de som anpassat sig. De har oftast bättre sammhällsuppfattning och mer livserfarenhet och vet hur de ska bete sig. Det finns smarta ungdomar som också vet hur de ska bete sig, sedan finns det de som inte vet hur de ska bete sig. Den sistnämda gruppen är oftast ungdomar.
Det är inte många vuxna som känner till hur den gruppen beter sig. De vet bara att bilar bränns upp men de vet inte vem som gör det. Jag lovar att om ni går till närmsta skola och frågar runt lite så vet de flesta vilka som springer runt och rånar.
En ungdom i dag ser ofta invandringen på ett helt annat sätt än en vuxen. Ändå är det de vuxna som bestämmer om vad som ska ske. Tråkigt men sant, men så har det alltid varit, ungdomen har inte ett skit att säga till om och det är jag mycket trött på.
Racerankan, du har helt rätt i det du säger...
jabbalizer
Hur skulle du reagera om det var rena fakta att invandrarna begår 70% av alla brott? Är det inte lättare för staten att ljuga? Motståndet mot invandrarna skulle bli väldigt stort om det stod i alla tidningar att siffran är 70%.
demo
I Sverige i snitt så ligger det nog på ca 25% av de svenska invånarna som på något sätt har invandrarbakgrund.
Precis samma uppgifter som jag känner till altså inte 10%!!
Axel
Egentligen har Sverige 100% invandrare om vi ska snacka om invandrarbakgrund och så
Njae.. den saken kan nog disskuteras...
------------------
»John
Leader for Nolltre ™
[Redigerat av Damion den 04 feb 2001]