LLuxmanMedlem sedan aug. 20003 742 inlägg Damion:
Varför då???
Betvivlar du att brottsförebyggande rådet publicerar rätt statistik??
Siffrorna är från 1998 och jag tvivlar på att 16% blir 70% på två år.
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."
[Redigerat av Luxman den 04 feb 2001]
AAxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg Just ögonlockn är svåra att öppna, men ögonen går nog bra.. §e *jag lovade ju mig själv att dra ner på ordmärkningen*
------------------
Axel Veibäck
I have not failed. I've just found ten thousand ways that won't work. /Thomas Edison
LLuxmanMedlem sedan aug. 20003 742 inlägg Den här statistiken innebär ju att om vi slänger ut alla Finnar och Norrmän så halverar vi invandrarnas andel av brottsstatistiken :e
Kan det vara nått att satsa på (Matti)??? ;) *skämtar*
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."
[Redigerat av Luxman den 03 feb 2001]
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Håll Sveriges ansikte rent - kasta ut finnarna.
[Redigerat av Matti den 03 feb 2001]
CcascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg *asg* :e
[Redigering]
Varför redigerade du Matti? ;)
"Håll Sveriges ansikte rent - släng ut finnarna" rockade ju :e :e
------------------
Rökare är som vanliga människor, fast inte lika länge.
[Redigerat av casca den 03 feb 2001]
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg It's there again.. :e
------------------
webmaster resources
Matti > :e
Roligare än Damions "skämt"! (javisst koreaner jobbar 24h per dag..)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
AAxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg Om man inte kunde ta bort "Redigerat av.." hade Matti haft en fyra-fem stycken där under nu. *Såg originalet som inte ens var ett skämt*
------------------
Axel Veibäck
I have not failed. I've just found ten thousand ways that won't work. /Thomas Edison
MMattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg *drar slutsatsen att Axel uppdaterar sidan var 5:e sekund* ;)
------------------
webmaster resources
Ddemo
Siffrorna är från 1998 och jag tvivlar på att 16% blir 70% på två år.
Vet inte om du haft skärm/bok upp och ner när du läst dessa siffror. Varje seriös samhällsvetare kan bekräfta att personer med invandrarbakgrund är överrepresentaerade i brottststistiken. Tror att de flesta poliser i stockholm kan bekräfta dessa uppgifter.
Det har ju stått väldigt mycket i tidningarna om hur ungdomar med invandrarbakgrund rånar "svennar" på deras mobiltelefoner och dylikt.
Man ju även frågat sig om den överespresntation av brottslighet som finns bland personer med invandrarbakgrund, leder till rädsla och osäker attityd mot invandrare, från svenskarnas sida. Vilket jag nog tyvärr tror det gör.
Att personer med invandrarbakgrund kan vara mer stökiga och har en förmåga att inte smällta in i samhället, är nog alla överrens om. Vad detta sedan beror på, kan diock diskuteras. Osäkerhet? Arbetslöshet? Svårt att komma in i samhället? Kan inte göra sig förstådda? m.m. För att minska invandrarbrottsligheten och även främlingsfientligheten så får vi nog satsa på att ta itu med de problem som finns i samhället, och som gör att invandrare ibland kan vara lite stökiga, som i slutändan ger den dåliga statistiken.
Tycker även det är väldigt olyckligt att frågor kring invandring inte får diskuteras utan att man blir klassad som rasit eller främlingsfientlig, eller "Rasse" som det heter på nysvenska. Hur skall man kunna lösa problem om man inte får samtala och diskutera kring dem?
För att nämna ett skräckexempel så är det detta med att man i vissa skolor inte får sjunga nationalsången pga av att skolledningen är rädd för att det skall verka stötande för de elever som har invandrarbakgrund.
Hur skall invandrarelever komma in i det svenska samhället, om det inte ens får sjunga eller höra nationalsången?
Tycker att ord som rasist och främlimgsfientlig missbrukas stort idag, opch nämns allt för ofta utanför sitt korrekta sammanhang.
//Demo
------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.
[Redigerat av demo den 04 feb 2001]
AAnnelieMedlem sedan mars 20002 542 inlägg Demo Visst står det om utl. som bråkar o rånar men i min tidning står det att svenskar oxå gör det. Att gå ut o säga att DE är värre är lite vågat tycker jag. VAD har du för bevis att Luxmans siffror är fel ?
------------------
/Annelie
"Det är bättre att köra huvudet i väggen än att inte använda det alls"
Ni sa det själv. Man ska inte lita på all statistik man hör. 16 eller 70%? Hur kan man vara säker på att inte 70% är rätt siffra? Har någon tänkt på möjligheten att vi får felaktig information för att "lätta upp" stämningen kring invandrarfrågorna?
Jag antyder ingenting med detta. Säger bara att detta är en möjlighet.
Det är som jag alltid har sagt: Man vet inte att man blivit lurad om man blivit det ordentligt. :p
------------------
Skulle bara vilja hälsa till min mamma! INTE
Ok.
Nu vill jag gå in i den här diskussionen.
Det finns invandrare i huvudsak ungdomar som vägrar anpassa sig till det Svenska samhället.
Varför anpassar de sig inte? Jo för de vill inte, de anser att Svenskarna ska anpassa sig efter dem. Långt ifrån alla invandrare bråkar men det finns en stor del och de ska enligt mig skickas till sina hemländer. Om de nu går runt och håller på sitt land och dess kultur så jäkla mycket och hatar Sverige så frågar man sig, varför flyttar de inte hem då?
Jag har många kompisar som är av "icke svensk härkomst" och de har anpassat sig hur bra som helst. Sedan finns det de i skolan som inte anpassar sig, springer runt och stjäl skotrar, rånar, kör runt med stulna bilar en natt och sedan ställer dem i slingan och bränner upp dem.
För att nu gardera mig mot Mattis självklara kommentar
"Menar du då att det är så kulturen ser ut i deras hemländer?"
Självklart inte. Det är kulturkrocken som gör att det blir såhär. Men om Sverige tar emot invandrare och hjälper dem med mat och husrum så är det ta mej fan inte Svenskarna som ska bjuda till och anpassa sig till deras kultur.
De får ta och anpassa sig när vi ställt upp för dem.
Vi kan ta ett exempel nu. Jag stog med några kompisar utanför Syo och snackade när en av "de som inte anpassat sig" kommer förbi och kallar oss för Svennejävlar. Naturligtvis blir vi sura och berättar för henne att vi är stolta över att vara Svenska. Då var vi helt plötsligt rasister också. I samma veva kommer en av de som ränner runt på nätterna och bränner upp bilar. Han har hört vad hon sa och menar att vi är rasister och så börjar han bråka. Jag fick motta några sparkar och slag och min kompis får också motta massa själsord och ett slag i magen. Slagen tog inte särskilt allvarligt så jag fällde honom och utnyttjade mina kunskaper i Judo (som sitter kvar efter fem år) och håller fast honom tills han gav sig.
Nu funderar jag på att polisanmäla detta. Berätta allt jag vet, låta polisen nysta i vad killen har varit med om. Jag lovar att polisen kommer få fram mycket intressanta fakta om bilstölder, bilbränder, inbrott. De kommer även få fram ganska mycket intressant information om Gårdsten, Angered och andra stadsdelar med hög invandrarkriminalitet.
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Min hemsida
Min mailadress
Om du inte är dig själv, vem är du då?
jabbalizer > Så du menar att Brottsförebyggande rådet skulle köra med samma taktik som Hitler eller?
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
[Redigerat av Erik Juhlin den 04 feb 2001]
Ddemo
Annelie
Här finns en bra artikel ur Aftonbladet som tar upp invandrare och brottsstatistik. http://www.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html
Nu är Aftonbladet ingen säker källa ;) , det är vi nog överrens om allihop. Tycker dock att det som tår i artikel väl stämmer överrens med andra uppgifter i samma ämne.
Man tar även upp en diskussion kring faktumet att invandrare är överrepresenterade i brottstatistiken.
"Men när invandrare koncentreras till vissa förorter blir det svårt att lära sig spelreglerna som gäller i det svenska samhället.
– De som bor här träffar aldrig någon vanlig Svensson, säger Imran Ahmad.
– Därför växer fördomarna om att alla svenskar är rika, bor i fina områden, styr alla företagen och inte ger invandrare jobb. Då är det lätt att få bilden av svenskar som rasister. Det skapar lätt hat."
//Demo
------------------
Den som vandrar ödmjukhetens väg drabbas inte av trafikstockningar.
[Redigerat av demo den 04 feb 2001]
O K U N S K A P
Nu ska vi snacka okunskap. Det är nog inte alla som känner till hur det ser ut. Jag och mina kompisar som lever i detta varje dag och vet hur det ser ut är jävligt trötta på att skattepengarna går till att bärga bort bilar från slingan, reda ut inbrott m.m.
Ni vuxna som jobbar på företag känner nog till ganska bra hur de vuxna beter sig. Det är de som anpassat sig. De har oftast bättre sammhällsuppfattning och mer livserfarenhet och vet hur de ska bete sig. Det finns smarta ungdomar som också vet hur de ska bete sig, sedan finns det de som inte vet hur de ska bete sig. Den sistnämda gruppen är oftast ungdomar.
Det är inte många vuxna som känner till hur den gruppen beter sig. De vet bara att bilar bränns upp men de vet inte vem som gör det. Jag lovar att om ni går till närmsta skola och frågar runt lite så vet de flesta vilka som springer runt och rånar.
En ungdom i dag ser ofta invandringen på ett helt annat sätt än en vuxen. Ändå är det de vuxna som bestämmer om vad som ska ske. Tråkigt men sant, men så har det alltid varit, ungdomen har inte ett skit att säga till om och det är jag mycket trött på.
------------------
Min hemsida
Min mailadress
AAnnelieMedlem sedan mars 20002 542 inlägg Citerar Aftonbladet
En siffra brukar annars glömmas bort. Invandrare är mest överrepresenterade när det gäller våldtäkt.
Men det handlar om en mycket liten klick. 99,90 procent av alla invandrare registreras aldrig för våldtäkt under en femårsperiod
Med invandrare avses här personer födda i annat land, folkbokförda i Sverige.
Totalt sett stod de för 16 procent av alla anmälda brott 1985–1989.
Deras andel av befolkningen uppgick då till 9 procent.
Även barn till invandrare är överrepresenterade men i mindre utsträckning än föräldragenerationen.
De stod för 13 procent av de anmälda brotten under den undersökta femårsperioden och utgjorde 9 procent av befolkningen.
Varför är personer med utländsk bakgrund överrepresenterade i kriminalstatistiken?
De vi talar med är överens om att främsta förklaringen finns att söka i invandrarnas livssituation.
Invandrarna tillhör oftare underklassen. Och sedan urminnes tider är det underklassen som begår flest brott. Många av dem som döms för brott har fostrats i storstädernas miljonprogramsområden.
– Svenskar som lever i Sverige under samma förhållanden som invandrare har precis lika allvarliga problem, säger Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet.
För det första anmäls långt i från alla brott, för våldtäkt anses mörkertalet vara mycket stort.
Vidare klaras bara en fjärdedel av alla brott upp. Gärningsmännen är därmed okända i merparten av alla brott.
Det kan också vara så att en invandrare lättare anmäls. Han kanske lättare känns igen eftersom han sticker av från det blonda, nordiska och han löper därmed större risk att åka fast.
Brottsförebyggande rådet har beräknat den anmälda brottsligheten i Sverige 1993 så här:
Invandrare:
16 procent
av alla anmälda brott begicks av invandrare. Ungefär hälften av dessa brott begicks av personer från nordiska länder.
Invandrares barn:
17 procent
begicks av invandrares barn.
Svenskar:
63 procent
begicks av svenskar.
Utlänningar:
4 procent
begicks av personer som inte är bosatta i Sverige.
Hela denna diskussion beror nog helt på vart man själv står.
------------------
/Annelie
"Det är bättre att köra huvudet i väggen än att inte använda det alls"
Erik Juhlin,
För det första: Allt Hitler gjorde var inte fel. (Iofs var sättet han gjorde det på oftast fel!) Ett exempel är Autobahn.
Hur skulle du reagera om det var rena fakta att invandrarna begår 70% av alla brott? Är det inte lättare för staten att ljuga? Motståndet mot invandrarna skulle bli väldigt stort om det stod i alla tidningar att siffran är 70%.
Hur skulle du själv reagera?
Det är som jag alltid har sagt: Du skall icke stjäla om du inte vet att du kommer undan med det!
------------------
Bättre en kniv i handen än två i ryggen!
Qasim förklarar en del av invandrarnas brottslighet med den svenska lagstiftningen.
– Allt är så fritt här. I flera av våra hemländer är straffen hårdare. Den som stjäl blir av med handen. Många tycker att svenska fängelser är rena lyxen.
Säger det är något??????!!!!!
– Skippa i stället hemspråksundervisningen och lär barnen tala ordentlig svenska.
------------------
Min hemsida
Min mailadress
[Redigerat av Racerankan den 04 feb 2001]
Jag vet inte hur många invandrare det finns i Sverige, men om de är 10% och de och deras barn + folk ej bosatta i landet står för 37% av alla brott, kan man anta följande:
(antal % brott delat med andel folk)
37%/0,1=370
63%/0,9=70
370/70=5,29
Om dessa siffror stämmer, är en invandrare 5,29ggr mer benägen att utföra ett brott än en "svensk".
Om andelen inv. är 20% blir siffrorna:
185
78,75
vilket ger 2,35ggr
Det är som jag alltid har sagt: Visst är det kul att kunna lite matte?
------------------
Bättre en kniv i handen än två i ryggen!