webForumDet fria alternativet

Studentens bäste vän

Småprat

41 svar · 502 visningar · startad av cf

Medlem sedan maj 2000376 inlägg
Frågan#1

Jag utnämner härmed Försäkringskassan till studentens bäste vän. Denna titel innehades tidigare av CSN.

Är det inte underbart hur beroende man är av dessa två myndigheter. De har skänkt en mycket glädje under åren. Tänk bara på hur spännande det är varje gång man får brev från dem - överraskningsfaktorn är total. Denna gång var det ett litet nätt återbetalningskrav för bostadsbidrag på 14000 kr. Vad kommer härnäst??

Rätten till bostadsbidrag baseras ju som alla vet på hur stor inkomst man har - visst är det då underbart att försäkringskassan räknar på sitt eget sätt (inte på samma sätt som skattemyndigheten förstås - inte ens på samma sätt som de själva räknar när de bestämmer hur mycket sjukpenning man har rätt till). På så vis kan en deklarerad inkomst på 26000 kr bli 80000 enligt försäkringskassans sätt att räkna. Jag tror jag skall skicka en blombukett till de snälla tanterna på denna myndighet som gör allas tillvaro lite lyckligare.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

På försäkringskassan gav dom mig rådet att söka bostadsbidrag då detta skulle underlätta min ekonomi under studierna avsevärt.
Jag var till en början mycket tveksam då jag misstänkte att det skulle bli mycket ifyllande för lite pengar. Efter påtryckningar så hade jag suttit några timmar för att fylla i allt på rätt sätt. Eftersom jag flyttade mitt i allt så var jag ju tvungen att fylla i flera blanketter.

Först ifyllnad i några timmar, sen en väntan på en månad. Resultatet blev oerhört positivt: jag blev berättigad till bostadsbidrag på 200:- i månaden under hela år 2000. Problemet var att det blev beviljat först i oktober, d.v.s. att 200 kronor kom i november men inte i december. År 2001 är jag inte berättigad till något bidrag.

Några timmars arbete för att få 200:-. Jo, jag tackar... :l

------------------
Jag är hellre rik än dum

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Har aldrig sökt bostadsbidrag just på grund av deras puckade regler... Bara med hjälp av studiemedlet kommer man i närheten av deras gränser, och skulle man drista sig till något så dumt som tixempel ett sommarjobb åker man säkert som amen i kyrkan över gränsen och får betala tillbaka hela skiten plus ränta...

Fast CSN innehar förstaplatsen fortfarande! De betalar ut fulla studiemedel till min sambo samtidigt som de skickar inbetalningskort, för nu ska hon minsann börja betala tillbaka på lånet! :e

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Medlem sedan jan. 2001271 inlägg

Jag ansökte om bostadsbidrag också, fick 100 kr i månaden under hösten 1999. Var mer slit än man fick tillbaka.

Tur att det inte blir så mycket om de skulle kräva tillbaka pengarna :)

------------------
Andreas Nordenmark

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag har inte haft något bostadsbidrag så försäkringskassan har jag inte haft nöjet att ha att göra med, men CSN har jag tyvärr då och då stött på :(

Jag har 155 543:- i skuld till CSN, vad har ni? Jag antar att jag inte ligger värst till så låt oss utlysa en tävling! Ja jippie! :e

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

141 547 :- (och det tickar vidare i stadig takt)

Ok, då ser poängställning ut så här än så länge:

1. sgtpepper
2. cf

:e

------------------

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

@nders ~25' så det är väl en seger för mig då.

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
if i'm not back in five minutes, just wait longer.</A>

Sgtpepper:

Om jag lägger till min skuld hos Försäkringskassan passerar jag dig med 128 kr ;) :e

[Redigerat av cf den 05 feb 2001]

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

CSN-skuld typ 142 000 kr and counting... fast inte på sistone.. men har inte fått några pengar för vårterminen än :x

------------------
F.Sundström
Make Love Not War!

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Bah! era snutte-skulder betar man ju av på 6 mån :e

377 416 SEK, and counting.

------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

23.327:-

Som vanligt är jag jumbo... :e

------------------
Jag är hellre rik än dum

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

På så vis kan en deklarerad inkomst på 26000 kr bli 80000 enligt försäkringskassans sätt att räkna.

Hur?
Inkomsten kan ju bara vara bidragsdelen om du inte jobbat vid sidan om förstås. Jag skulle överklagat direkt.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

cf, klart att du inte kan räkna in försäkringskassan, det är ju fusk :)

1. Reefer
2. sgtpepper
3. Klös
4. cf
5. Anders
6. Kim

Det ser ut som vi har en överlägsen vinnare, grattis Reefer! :)

------------------

cf

Skulden är färdigbetald år 2024. ;)

------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]

PeW:
Nja - det är inte riktigt så enkelt...
Jag har en enskild firma vid sidan om för att kunna ta lite små "frilansuppdrag" då och då.
Vinsten från detta hamnar under "inkomst av näringsverksamhet" i deklarationen, på samma sätt som vanliga löntagare får "inkomst av tjänst".

Min "inkomst av näringsverksamhet" ligger på 26000, vilket alltså är vad jag är taxerad till enligt skattemyndigheten och motsvarar alltså bruttolönen för en anställd.

Det är också denna summa som ligger till grund för i stort sett alla typer av inkomstprövningar som görs (ex. CSN, krediter m.m.).

Problemet är dock att Försäkringskassan valt att räkna på ett annat sätt. Som företagare kan man varje år sätta av en del av vinsten till periodiseringsfond eller expansionsmedel. Det innebär att man jämnar ut vinsten mellan "bra" och "dåliga" år. Man skattar inte för vinsten detta år, utan det år man väljer att "föra tillbaka" vinsten.

Problemet är då att Försäkringskassan i sin uträkning väljer att "plussa tillbaka" dessa pengar igen, så att inkomsten enligt deras sätt att räkna blir lika stor som innan man gjorde dessa avsättningar - i mitt fall ca 80 000. De verkar resonera som att det vore ett kapital som finns i företaget, medan det i själva verket bara är siffror i deklarationen...

Vad som är extra intressant är att samma myndighet väljer att räkna med det LÄGRE beloppet för att avgöra exempelvis hur mycket sjukpenning man är berättigad till.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Denna titel innehades tidigare av CSN.

Nu undrar jag vilken student du pratar om? Den stackars människa vars bästa vän är CSN borde nån ta hand om.

------------------
Crying tears of lead
spangoman - back from the dead!

Ja till studentlön -högre utbildning måste premieras! :)

------------------
[JA]****[NEJ]

Ja till studentlön -högre utbildning måste premieras!

Jag håller med, fast jag tycker att det skall baseras på vilken typ av utbildning det är. Det saknas oerhört mycket teknisk kompetens inom främst data och telekom och vi tekniker kommer ju att bära våra studiekostnader i form av skatt så inom dessa områden borde man lätta på skuldbördan.

Jag har dock ingen lust att pröjsa skatt för en massa flummhuvuden som tillbringar större delen av sitt vuxna liv på någon mossig instutition, läsandes litteraturhistoria och klassisk dans, sånt ger 0 kronor tillbaka till tant Svea.

De områden där det saknas kompetens, där borde en studentlön införas, men inte generellt.

------------------

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)